söndag 11 mars 2012

ALDRIG HADE JAG TROTT... !

...att det skulle komma en dag när resultaten från Cruft´s var spännande! Men här kom en nyhet till. Basset gick inte heller igenom veterinärkontrollen, så det blir ingen Best of Breed för den rasen heller.
Pekines ut, bulldog ut, clumber spaniel ut, mastiff ut, neapolitansk mastiff ut - och nu idag basset. Hundar har rätt att ha normala andningsvägar? Hundar har rätt att ha ett ansikte? Hundar har rätten att kunna röra sig? Hundar har rätten att ha oirriterade ögon som faktiskt är till för att se med?
Herregud, äntligen! Här står djurskydd och hälsa nos mot nos med (den senaste modeversionen av) rasens standard och för en enda gångs skull är det inte djurskydd och hälsa som sänker svansen.
Här står en hundorganisation nos mot nos med sina högljuddaste medlemsegon och för enda gångs skull är det inte hundorganisationen som rullar över på rygg.
Här står veterinärer mot en hel hundavelstradition och för en gångs skull håller veterinärerna inte tyst och backar inte!

De förorättade, chockade, djupt kränkta och lurade (etc, etc) uppfödarna är inte heller tysta. De vidtalar advokater, påstås det, och bygger upp kampanjer mot KC på facebook.
De engelska veterinärerna har gjort en mycket bra sak: de har följt sin yrkesetik. För visat mod och professionell integritet - tack, kollegor i fyrbensvärlden!

Engelska kennelklubben kommer inte ha en lätt vår framför sig. Det kommer kanske inte de redan offentligt namngivna veterinärerna heller. Många av kommentarerna på nätet är uppskattande, men når de fram?
Om ni vill uttrycka stöd för KC:s krav att hälsa går före utseende, och för BVA:s veterinärer, som den här helgen har gjort en insats för renrasiga hundars hälsa och framtidsutsikter - skicka ett mail till editor@dogworld.co.uk!


Bodil Carlsson

6 kommentarer:

  1. Såg du länken jag hänvisade till, där clumber spaniel ägaren inte fattade ett dugg varför hunden inte fick gå till grupp finalen.
    Hennes hund fanns det minnsan inget att klaga på och hon fattade inget. Hunden är ju champions i flertalet länder :-)
    Lite kul var det att höra inlägget via youtube.
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com
    P.s. En på min facebook ( polen, dock ej spanieluppf) som även lade ut länken tyckte att det var fel att ta bort hunden, men förstod inte varför VET väntade till BIR.
    Vilket inte jag heller förstod vitsen med. Varför inte kolla hundarna innan ringen.
    Kanske det var för mkt hundar vad vet jag, att gå igenom ;-)
    Men vist gjorde dem helt RÄTT !

    SvaraRadera
  2. Jag skulle tro att anledningen är just att det skulle bli en väldig massa hundar att gå igenom. Jag har ineg anning om vad snittet var per anmäld ras för de 15 högprofilsraserna,alltså de hundar som tävlade för BOB men säg minst 30, det blir nästan 500 hundar. Många tycker även att man borde kollat alla raser också eftersom bland annat nuffen påstås ha sett ut att ha ögonproblematik m.m. Men det skulle ha betyr runt 200 hundar även detta. Jag undrar också i ärlighetens namn inte hade skappat än mera ramaskri om t.ex. alla bulldogar hade åkt ut innan bedömningen.

    SvaraRadera
  3. Hej Pia! ja, jag såg länken - tack för den! Intervjun i Dog World med clumberspanielns ägare och uppfödare valsar runt på nätet som bäst. Måste ärligt säga att jag har lite blandade känslor - svårt att inte tycka lite synd om ägaren, som väldigt tydligt inte alls förstår vad som har hänt, eller varför. Rasklubbsföreträdarna har jag inga blandade känslor inför. De fattar tydligen inte skillnaden mellan att ha friröntgade höftleder och att ha nedfallande ögonlock.
    Rathunters, jag tror som du att KC:s upplägg var det enda praktiskt genomförbara. Dessutom - signalen det sänder ut är så stark att alla borde höra. Om domaren dömer fram anatomiska avvikelser som är till besvär för hunden... så är det någon som dömer bort domaren. Det gäller även om avvikelsen sitter i hunden som anses BoB!
    Har skickat mitt mail till redaktören för Dog World. Hoppas att alla ni som tycker så här gör likadant, för det kan vara betydelsefullt för KC (och ännu mer för de enskilda veterinärerna) att veta att de har uppskattning!

    SvaraRadera
  4. Hurra!!! Det var goda nyheter. Det finns hopp om mänskligheten :-)

    SvaraRadera
  5. Helt otroligt egentligen. De engelska tweedklädda damerna och herrarna måste ha upplevt att himlen ramlat ner över dem. Man kan ju tycka att veterinärbedömningen borde gjorts före utställningsbedömningen men det var kanske inte genomförbart. Och som någon säger om all engelska bulldogar hade åkt ut så hade det väl utbrutit världskrig. Precis som Bodil säger signalen de sänder ut måste upplevas som mycket stark.

    SvaraRadera
  6. Bodil
    Jag förstår ägarna som har svårt att ta till sig detta.
    Men samtidigt så måste de veta hur " sin " ras skall se ut
    och hur en sund hund måste vara. Jag lyssnade i bland med ett halvt öra och det jag hörde var ingen roligt.
    Just den clumber spanieln hade väldigt mkt häng i hals o läppar,
    ( säger jag ) mer än vad jag ser på de clumber som finns i Sverige ( jag har tittat lite extra på rasen förr )Jag förstår att just den hunden inte orkade springa runt i ringen varv efter varv, vilka hundar orkar detta med en stor tung kropp.
    Vad det gäller eng bulldog är det rent fruktansvärt att vissa inte inser hur mkt hundarna lider utav sin abnorma hud och ingen näsa, krokiga ben och massiva kropp.
    Vad jag kan läsa på FB så är det många som tycker att VET gjorde helt rätt att utesluta dessa hundar/raser i från finalen.
    Det som är mest fruktansvärt är att DOMARE tar fram sådan här individer till BIR....Hemskt !
    Jag såg Crufts finalerna på youtube LIVE, var väldigt kul, men ack vad gamla domare det var. Jag kan tänka mig att dessa vill ha det som det ALLTID HAR VARIT...Samtidigt som de måste ha sett mkt sundare hundar i sina yngre dagar, varför så extrema hundar/individer nu, hmmm !
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera