onsdag 19 februari 2014

ANONYM: RÄTT ELLER FEL?

Jag skriver inte först och främst om din hanhund. Jag skriver om mönster i collieaveln och där ingår din hanhund, eftersom du tillåter att han används i avel. Du får rätta mig om jag har fel, för det skulle jag väldigt gärna vilja ha! Men så här ser det ut, när jag tittar.

Din hanhund har hittills 59 avkommor efter sig. Rätt eller fel?
Hela 28 stycken, nästan precis hälften, har han med bara 2 - två - tikar. Rätt eller fel?
Tik nr 1 har fått ALLA sina 21 avkommor i sina (hittills) 3 kullar med din hane. Jag antar att hanen och tiken inte sprang på varandra på gatan av en slump, utan att det hela är planerat och i överenskommelse med dig som hanhundsägare. Rätt eller fel?
Tiken med de 21 valparna efter din hane har själv på sitt MH maxutslag på rädsla för dumpen, men klarar att avreagera ner till 3. Hon har maxutslag på rädsla för skramlet, men samma där - avreagerar någorlunda ner till 3. Sedan klämmer hon i med en femma på skotten.
Rätt eller fel?

Berätta gärna för mig - varför skall den här tiken överhuvudtaget gå i avel? Är det för att du som hanhundsägare anser att vi inte har tillräckligt många ljud- och skotträdda hundar inom rasen som du ställer upp med din hane, eller finns det någon annan anledning?
Låt oss se på MH-resultaten i den här kullen, född 2010! Det bidde hela 10 valpar, beräknad bruttoinkomst för säljaren mellan 100 000 och 120 000. Rätt eller fel? Av dessa 10 valpar har åtta - 8 - inget MH alls. Två av dem har MH och av en märklig slump råkar det vara samma valpar som sedan utsågs till lämpliga avelstikar. 
Den ena tiken visar max utslag på rädsla för dumpen och maxutslag för rädsla på skrammel, men båda gångerna avreagerar hon fint ner till 2. Hon har 3 på skott, även om det som sagt låter som om hon reagerar värre numera. Detta ser alltså inte så illa ut... och det firar man genom att låta henne få sin kull med en hane som själv har 5 på skott. Rätt eller fel?
I nästa kull på 4 valpar födda 2011 efter din hanhund finns 0, noll, MH. Tredje kullen med din hanhund kom 2013 och är förstås för unga än. Men du, var finns alla de där bra MH:utfallen i de två första kullarna?

Nästa tik till rakning har rädsla vid dumpen 4 och kvarvarande rädsla 3. Hon har maxutslag 5 på rädsla för skramlet och kvarstående rädsla 4. Hon har maxutslag på rädsla för spökena och hon har maxutslag, en femma, på skott. Varför skall hon alls gå i avel, tycker du? Det gör hon av någon anledning som hennes ägare tycker är tillräckligt bra. Och du också, då? Vilken anledning kan det vara?  Den tiken har 24 avkommor i tre kullar efter sig och en kull är med din hanhund. Jag utgår ifrån att inte bara hanhunden, utan även hanhundens ägare, var tillfrågad den här gången också. Rätt eller fel?
Av de sju valparna i den kullen har fem helt enkelt inte gått något MH. Rätt eller fel? En av de två som gjorde det har en femma på skotten. Den andra har ett riktigt bra MH. (Den valpen blev sedan inte godkänd på korningens mentaldel, men det tycker jag man kan strunta i. Det går jäkligt bra att leva ett fullgott hundliv utan korningens mentaldel!)
Så bakom valet dessa två tikar som svarar för hälften av hanhundens avkommor hittar vi...  syften som hanhundsägaren och självklart också respektive tikägare är väldigt välkomna att förtydliga.

Och sedan, sedan, så hittar jag i avkommelistorna en tredje tik, som har ett skapligt MH själv och i den kullen om 8 valpar är det bara 3 som inte gick MH.  En av de 5 som gick bröt tidigt, en har stora utslag för dumpe och skrammel men avreagerar fint fram till skotten, som blir 5, men för ett par ser det riktigt bra ut och förstås är det i den här kullen man hittar den som sedan blir korad. Det ser inte bättre ut än att valet av tik verkar ha en del betydelse, Anonym. Rätt eller fel?
Om jag har någorlunda rätt i det jag säger, så är det kanske inte jag som sprider dynga. Det kanske är tikägarna i de här två fallen som gör vad de kan för att fortsätta sprida rädsleanlagens dynga inom vår ras. Och det kanske är så att du, Anonyma hanhundsägare, hjälper till?

Bodil Carlsson





5 kommentarer:

  1. Jag skulle nog hålla tyst om andra om jag vore du för du har ju inte rent mjöl i påsen själv., man parar inte fa/dotter det tycker jag går gränsen. Så sluta hoppa på alla när du själv inte har rent mjöl i påsen. Tack för mig.

    SvaraRadera
  2. Skillnaden mellan dig och mig, Anonym, är enkel. Det är tre saker som skiljer.

    1) Jag parade inte far och dotter - det åstadkom de två hundarna alldeles själva den gången utan att fråga mig om lov. Du är väl, såvitt jag förstår, inte riktigt så naivt oförberedd när det gäller din hanhunds alla parningar?

    2) Till skillnad från dig så fick jag inte betalt.

    3) Till skillnad från dig så står jag för vad jag ställer till med.

    SvaraRadera
  3. Vilket bra och moget svar, hanhundsägare? "Amen, durå!!?" Skulle snarare gärna se vad du har att säga till ditt försvar, förutom svar som ligger på 8-åringsnivå?

    SvaraRadera
  4. På en åttaårings nivå, nej det är fel, åttaåringar har hög moral, på en väldigt låg nivå ,ligger det , att inte säga vem man är, inte våga stå för sina åsikter, vilket gör åsikterna helt utan värde.

    //Karin Eriksson-Hjelm

    SvaraRadera
  5. Annonym: Det är vansinnigt oansvarigt att ta 21 valpar mellan endast två individer - speciellt när rädslorna ligger så högt. Av de redan relativt få collievalpar som föds varje år så har du nu minskat avsevärt. Sen lägga till i ekvationen att dom har kvarstående rädslor något som vi jobbar hårt med att minska är helt oförsvarbart och nästan brottsligt mot rasen.

    SvaraRadera