tisdag 1 februari 2011

GÄSTSKRIBENTENS INLÄGG

Det här inlägget kommer från ännu en aktiv medlem i Cockerpoo Sverige. En del att fundera över!
Har renrasuppfödare monopol på att vara seriösa?
Har någon ö h t monopol på kunskap?
Varför väljer folk att ägna sig åt korsningsavel?
Varför väljer folk att köpa korsningsvalpar?
Vad vinner SKK på att stänga ute någon från en genetikkurs?


"Dom flesta i vår styrelse är ju f.d. renrasmänniskor (trot om du vill men jag har själv gått från renras till cockerpoo, har haft belgare i många år, tävlade lite både i lydnad och utställning, hanen jag hade var Korad och användes i avel.)

Vi försöker så klart vara seriösa, även om det är väldigt svårt att få folk att förstå att vi har en strävan efter friska sunda hundar trots att det är en TYP och trots att vi inte har någon strävan efter att få det till en RAS i den bemärkelsen som FCI och SKK eftersträvar.
Att stänga stamböcker och minska avelsutbudet för att en individ har fel färg, fel pälsstruktur, för stor, för liten gagnar inte TYPEN på sikt.
Sist jag var o ögonlyste min 7-åriga tik (som jag ögonlyser fast hon inte ska gå i avel nåt mer) så sa till och med min veterinär att det är bra att vi inte strävar efter att få den godkänd,för som hon sa så mådde både BC och JRT bättre innan utställningar kom in i bilden och man skulle följa en rasstandard.........

Den typiska valpköparen hos oss är familjer mellan 40-60 år, jag skulle gissa på att 75% har haft hund innan men som dom i många fall fått ta bort för tidigt. Många har träffat några cockerpooer och blivit förälskade. Men att tro att dom flesta impulsköper stämmer inte, vi har ju en otrolig efterfrågan och jag får säkert 10 mail o telefonsamtal i veckan från folk som letar valp. Dom får vara beredda att köa för efterfrågan är mycket större än tillgången. (Själv köade jag 5 månader innan jag köpte min första cockerpootik.)
Inte bara bra att så många vill ha cockerpoo, tyvär drar det till sig många oseriösa uppfödare som rider på att det är en populär mix. Men det är ju samma problem som i renrasaveln.

Redan där så sållar det agnarna från vetet, är man beredd att vänta och inte köper första bästa blandis på blocket så är det oftast seriösa köpare.
Dom flesta vill ha en familjemedlem som kan hänga med på det mesta, inte ha galen jaktinstinkt men heller inte vara vara en soffpotatis. Jag försöker alltid informera köpare atthar man ambitioner att ställa ut sin hund eller tävla på elitnivå så ska man köpa renras. Vill man ha en familjemedlem, kanske köra viltspår, agility lite lydnad så passar den utmärkt.

Men att som oss försöka vara seriösa är inte helt lätt, t.e.x så anmälde jag och en annan cockerpoouppfödare oss till genetik-kursen som är ett samarbete mellan vuxenskolan och SKK. Det stod inget om medlemsskap i SKK utan anmälan gjordes till vuxenskolan........som gör reklam för att vara religöst och politiskt obundna (!) Nåväl andra kursomgången stormade en människa in från SKK´s stockholmsavdelning in som själv födde upp mopsar och skällde ut oss två efter noter, vi visade upp kursutbudet där det INTE stod något om medlemsskap och jag kunde inte låta bli att fråga om dom var ett politiskt parti eller en religion........t.o.m dom andra kursdeltagarna skakade på huvudet åt hennes framfart.
Nåväl hon deklarerade att eftersom vi betalt så var dom tvungna att låta oss gå klart men något diplom skulle vi inte få..........men dom får deltagarbidrag från vuxenskolan.....
Nåja det kunde vi överleva ;-) Vi gick klart kursen och ingen mobbing från vare sig kursledaren som var väldigt duktig inom genetiken eller från dom andra renrasuppfödarna.
Månaden efter så kunde vi läsa på SKK´s centralstyrelses mötesprotokoll "att på förekommen anledning" så måste man numera vara medlem i SKK om man vill anmäla sig till vuxenskolans hundkurser......

Det var bara en liten parentes, vi kommer så småningom att ordna egna kurser och utbildningsdagar, självklart så vill inte SKK ha med oss, vi följer ju faktiskt inte deras regler men ett trevligare bemötande och en diskusion hade nog SKK tjänat mer på än som nu en mobbing och utskällning.

Wilma"
(signaturens identitet känd för Collievänner)

10 kommentarer:

  1. SKK ser den ökade andelen blandraser som ett hot och tar till alla möjliga knep för att motarbeta, t ex att starta en valpförmedling. Där biter de nog sig själva i svansen, om uttrycket tillåts :-) Det går aldrig att tvätta bort "felstämpeln" på en renras om man förmedlar valpar som inte klarar rasklubbens krav. Och hur måna är de om hundens väl och ve när de försöker hindra intresserade blandrasuppfödare från att lära sig mer om genetik?
    SKK framstår mer och mer som en otymplig koloss som står fast förankrad i en snart svunnen tid, allt medan utvecklingen/framtiden springer förbi på lätta fötter.

    SvaraRadera
  2. Ja, detta med genetikkursen fattar inte jag heller. Om man nu vågar anta att SKK ogillar korsningsavel - då kanske man kunde tänka att Cockerpoo-folket alldeles särskilt skulle välkomnas, så att de förstår varför de gör fel? Eller att de skulle välkomnas till att resonera med renrasuppfödare, så att de skulle inse att de borde återvända till renrasfållan?
    Är det bättre för cockerpoo-hundar och deras köpare om de föds upp av folk utan grundkunskaper i genetik??? Är det bättre att cockerpoo-folket känner att de måste starta egna kurser, för att de inte är välkomna i gänget?
    Eller...hemska tanke... är det så att SKK gissar att mopsuppfödare har större behov av grundläggande genetik än cockerpoouppfödare? :-)

    SvaraRadera
  3. Vad Cockerpoofolket gör idag är samma sak som colliefolket gjorde för länge sedan - man blandar. Vår collie av idag är ju resultatet av blandrasavel.
    Idag ses självklart inte denna avel med blida ögon av renrasuppfödarna - som ser ev marknadsandelar försvinna. Detsamma gäller väl SKK. Money talks!
    Blandrasavel kommer aldrig att upphöra och det är långt bättre att den sköts av intresserade och kompetenta uppfödare än av okunniga amatörer. Detsamma gäller förstås också renrasaveln. Frågan är hur man hindrar de okunniga amatörerna från att "göra valpar"?

    SvaraRadera
  4. Vad är det ni vill egentligen?
    SKK är en klubb för renrasavel och mig veterigt finns motsvarande inom blandisvärlden.

    SvaraRadera
  5. Ja, Linda, vad är det vi vill? Inget svårare eller konstigare än att renrasfolket öppnar ögonen en stund och tittar på vad som händer runt omkring dem.
    T ex att det finns personer som tycker att de har något bra skäl att lämna renrasaveln och börja leverera konsumentupplysning till sina valpköpare....och Linda, ser det inte ut att gå rätt bra för dem?
    Vad kan det bero på? Vad tror du?
    Varför inte ta chansen att fråga dem?

    SvaraRadera
  6. Vad vi vill? Bodil har givit ett förträffligt svar men jag kan komplettera lite, sett ur min synvinkel:
    Jag vill att varje valp som föds ska ha de bästa förutsättningar att utvecklas till en frisk och mentalt stabil hund. Renras eller blandras spelar egentligen ingen roll. Det är valparna jag tänker på - och de blivande ägarna.
    Självklart vill jag också att samtliga collieuppfödare siktar mot samma mål som jag, eftersom collien i mångt och mycket är "min", och många andras, ras. Vissa uppfödare är redan där, medan andra har långt kvar...

    SvaraRadera
  7. HEJ!

    Som jag skrivit förut, vi renrasuppfödare måste tvätta vår skitiga tvätt offentligt! Vi kan inte fortsätta som det gjorts i långliga tider skyllas på valpköpare, pratas om fingertoppskänsla osv. Annars är risken oerhört stor att avel på stamboksförda raser kommer att bli något som bedrivs i mycket liten skala i framtideen.

    Tjingeling Bettan

    SvaraRadera
  8. Bettan, du har helt rätt. Papperen på bordet, inget smussel, inget letande av syndabockar och inga svamliga utläggningar om fingertoppskänsla. Du är en av de uppfödare som jag tror har framtiden för sig, för ärlighet varar längst.

    SvaraRadera
  9. Håller med Bettan till 100%. Jag hör till dem som är naiv nog att tro att ärlighet varar längst. Dessutom, att vi skall använda oss av den kunskap som står till buds. Att bara lita till sin fingertoppskänsla ger jag inte mycket för. Dessutom tror jag att vi behöver valpköpare som ställer krav på oss uppfödare, liksom att vi som uppfödare måste kunna ställa krav på valpköparna. Vi måste kritiskt kunna granska vårt eget resultat, samarbeta uppfödare emellan, hjälpa varandra med den kunskap vi har och sluta att likt strutsen stoppa huvudet i sanden.

    SvaraRadera
  10. HEJ!

    Tack för berömmet det värmer:-) En liten fråga då, hur ska vi nå dit?? För en sak som jag har funderat så mycket över är hur det kommer sig att flera uppfödare (inte bara collie) jag känt i många år fullständigt tappar huvudet då det "dyker upp" något ärftligt fel på deras linjer som aldrig funnits tidigare.

    Hur kan det komma sig att förnuftiga personer upplever att de misslyckas och det är "farligt" att erkänna.
    Vad kan vi göra för att det inte ska bli så farligt? Misstag gör vi ju alla och det är väl bättre att titta på det, konstatera att ok, det där blev inte så bra skrota den kombinationen och gå vidare med något nytt!

    Ja, hur gör vi????????????

    Tjingeling Bettan

    SvaraRadera