måndag 28 februari 2011

ENGELSK LÄSÖVNING

Det gick bara inte att motstå! Här har ni väsentliga delar av ett inlägg på Jemima Harrisons blog, se permanent länk om ni vill läsa själva. Jemima har, som hon gör emellanåt, visat foton av hundraser från förr och från nu. En tidig skotsk hjorthund och en från idag. Den tidiga schäfern - och utställningsvinnaren från vår tid. Hon får ett uppnäst svar från schäferns ägare. Vem är hon, som tror att hon har rätt att säga något om hur rasen skall se ut idag?
Det är första stycket, det kursiverade. Sedan kommer svar från ett oväntat håll. Läs och njut!!


Who are you to say what the breed should look like today. Times change. Electronics,hairstyles, technology, and clothes have all changed so what's wrong with dog breeds?"

I'm not Jemima, but I can tell you who I am.

I'm the one who is going to pull your sorry ass out of the rubble of your house after the earthquake.

I'm the one who is running my flashing lights right behind the police cruiser at midnight when your toddler is missing from the campground.

I'm the one who needs a functioning canine partner to do her job.


How dare you presume to relegate any dog, much less whole breeds, the work-product of generations of purposeful selection for function by breeders whose kennel floors you are not fit to scrub, to the status of fashion item -- as if an animal's body is no different from this year's hemline, as if his glorious mind is as expendable as an outdated iPod.

* * *

Och vem är det som sjunger ut? Heather, som födde upp och arbetade med schäfer i 20 års tid. Nu har hon gått över till personsök och räddning med English shepherds.Hon är rakt på sak i sitt språk, Heather, men jag måste medge att jag gillar hennes inställning. OK, jag erkänner! jag hojtade av förtjusning!
"... som om dess kropp inte var en annan sak än årets kjollängd och dess fantastiska hjärna går lika bra att kasta bort som en omodern iPod."
Har ni tänkt på en sak? Det flyter omkring en massa respekt i hundvärlden. Den brukar riktas mot människor. Vissa människor.
Det är inte så förbaskat vanligt i hundvärlden att höra någon tala utifrån en mycket djup respekt för hunden.
Men det gör Heather. Tack, tjejen!



Bodil Carlsson



(citat med författarens tillstånd)

4 kommentarer:

  1. Ja, jag är väl tjatig.Men nu har jag bättrat på översättningen av Heathers kommentar lite, för även om "glorious mind" är lite svårt att få till utan att det blir fånigt: "storslagna själ?" "lysande sinnelag"? - så blir "enorma sinnesförmögenheter" både totalplatt och ickesvenska. Vi kör på "fantastiska hjärna", fast vi vet allihopa att det inte bara är det hon menar. Hon menar glorious mind och hon har rätt.
    Men jag läste igenom det hon säger för typ tjugonde gången och hon gör mig fortfarande lika förtjust och glad. Folk som jag har citerat för skrattar högt. Atta girl!
    Är vi inte rätt många som tycker som Heather?

    SvaraRadera
  2. Det är det kursiverade som gör mig mörkrädd. Snacka om att betrakta hunden som ett dött ting...
    Heja Heather!

    SvaraRadera
  3. Så rent förb... underbart skrivet!
    Right on Heather, right on!

    SvaraRadera