lördag 26 februari 2011

NONE SO BLIND


Ingen kan ju ha invändningar mot att Fan får höra rapporter från en kurs om hur man läser Bibeln. Men nog satt man i föreläsningssalen på Lövudden och gissade hur budskapet skulle komma att serveras till de som inte var med!

För min del tror jag att en punkt kommer att låta ungefär så här.

Om enkäten med 1 766 hundar i vardagen visar att

45% visar rädsla för höga ljud
och
28% har mycket stor rädsla för skott och skottliknande ljud

medan

15% har stor golvrädsla

så kan ni hoppa upp och sätta er på att det är den femtonprocentiga golvrädslan det kommer att fokuseras på.
”Varför har rasklubben inte infört ett test för detta???!!!”
För att rasklubben i åratal har haft fullt upp med att få det gäng uppfödare som inte deltog på Lövudden att acceptera att de ännu vanligare rädslorna överhuvudtaget existerar.


Nu var det så, att golvrädslan och hur man skulle kunna utforma ett tilläggstest för den diskuterades en hel del på Lövudden och jag skulle tro att rasklubben återkommer i den frågan. Tills vidare kanske man kunde lägga upp ett litet register över vad genetikerna inte sa?
Om ni undrar varför det alltid blir så här i hundvärlden hittar ni svaret i rubriken överst på projektorduken. Klicka på bilden så ser ni bättre!

Bodil Carlsson

2 kommentarer:

  1. Jag kan förstå att folk tycker att 45 % golvrädsla är skrämmande, det tycker jag också.
    15 % grav rädsla är ännu värre. Underlagstest skulle vara jättebra!!
    Det utesluter väl inte att man tycker att skotträdsla är ett stort problem det också? Jag har själv en skotträdd hund och jag skulle vara överlycklig om problemen försvann från rasen!!
    Jag tror på Wandas förslag om att få möjligheten att gå två MH och se om de eventuella rädslorna har minskat, precis som man kan göra en omröntgen på en HD hund och eventuellt får ett godkänt resultat. Då kanske vi kan få bort tjatet om 20 minuter i en hunds liv.......Vissa hundar växer kanske rädslorna bort på, de andra lär inte få ett bättre resultat den andra gången heller!!


    Anna-Lena Öberg Karlsson

    SvaraRadera
  2. Hej Anna-Lena!
    Jo, jag tycker detsamma som du. Jag har också en golvrädd hund. Jag har en skotträdd hund också. Också har jag en trapprädd hund. DET ÄR SAMMA HUND och om man frågar mig, så är det ingen slump. Det finns s k isolerad skotträdsla - hunden rädd för skott, men inget annat - och det finns isolerad golvrädsla, hunden rädd för blanka/ovana etc etc underlag men inget annat - men om EN rädsla/kraftigt undvikandebeteende finns, är det i a f min erfarenhet att chansen är större att det ska finnas, eller komma till, en annan.
    Det är inte så att jag nonchalerar golvrädsla. Som vi lever nu, är skotträdslan ett mycket större bekymmer för min hund än golv- och trapprädslan. Men i en annan livs-/boendesituation skulle det kunna vara tvärtom.

    Håller också helt med dig om två möjligheter att gå MH. Dels för att "få bort tjatet", som du säger, men också för att en hund med rädsla/undvikandebeteende kan utvecklas åt två olika håll. I bästa fall tar hundens inlärningsförmåga/nyfikenhet//arbetsvilja över och trycker s a s ner rädslan - och dom egenskaperna nedärvs ju också. I värsta fall blir det tvärtom, hunden blir alltmera rädd och drar ofta på sig en rädsla till.

    När det gäller underlagstest tror jag uppriktigt att det hade vi redan haft ett - om inte så enorma mängder krut och energi hade lagts ner från en del uppfödarhåll på att blåneka till att rädsla/undvikande existerar inom rasen!

    SvaraRadera