torsdag 11 november 2010

MAN MÅSTE TÄNKA PÅ POCENTEN!


Kommer ni ihåg det gamla TV-programmetsom skojade om Helge och pocenten?
Det är jobbigt med siffror och statistik, det är lätt att vränga till det - får vi veta på en annan collieblogg i dessa dagar. Samma sak sägs i en av kommentarerna här på sidan och om bloggtexten och kommentaren liknar varandra väldigt både i tanke och innehåll, så är det väl ett slumpmässigt sammanträffande.

Ok – vi tittar på hur pass svårt det är med just den här statistiken. Så här ser det ut, det är alla överens om:

AV KULLARNA SOM FÖTTS HITTILLS I ÅR HAR SNUDD PÅ 60% BOMMAT VALPHÄNVISNINGSKRAVEN.

Som vi alla vet, finns tre krav för den. Hälsa, mentalitet och exteriör. ”Hälsa” betyder tyvärr inget annat än föräldrar ögonlysta gånger två. ”Exteriör” betyder minst 2:a på utställning eller godkänd exteriörbeskrivning. ”Mentalitet” betyder att hunden inte får vara för j-kla rädd på ett vanligt MH, om ni vill ha det på vanlig svenska.
Grannbloggen framhåller som särskilt viktigt – kanske för att ingen ska luras av några försök att bedra er med siffror - att

DET MINSANN INTE ALLS ÄR ALLA DE 60% SOM STUPAR PÅ MENTALITETEN.

Det stämmer precis. Vem har sagt något annat? Några kullar var efter icke dubbellysta föräldrar. Några kullar hade inte 2:a eller exteriörbeskrivning. Sammanlagt åkte 14 kullar ut på det. Hela 25% av alla som bommade, bommade på annat än mentaliteten, förkunnar grannbloggen. Det är en viktig poäng, det förstår jag. Fast varför de 25% är så viktiga förstår jag inte alls. För hur man än vänder och vrider på det betyder det väl lik förbaskat att

75% AV DE SOM BOMMADE, BOMMADE PÅ MENTALITETSKRAVET!

Visst kan statistik vara svårt. Men den här gången var det väl rätt enkelt med pocenten? Det enda som är svårt att fatta här är varför det ser ut så här. Sedan kan man komma med det gamla invanda om att ”MH är allenarådande” och inte ”fångar upp arvbarheten” så mycket man vill. Ärligt talat, börjar inte just den flaskan bli rätt tom?


Bodil Carlsson

8 kommentarer:

  1. Att "trixa" med siffror.

    Först tycker jag att det är bevisat även av dig Bodil, hur lätt det är att presentera ett "särskilt" urval. Jag tittade på siffrorna DÄRFÖR ATT, det är lätt att tolka bla Lolo:s text som att 60 % beror på att kullarna INTE uppfyller Mentalitetskraven. Jag är medveten om att 40 % fortfarande INTE HELT uppfyller valphänvisningens tre krav.
    Jag tyckte också att det borde påpekas för den som INTE är så insatt att : Kraven för valphänvisning skärptes efter 2009 samt att TJH "försvann" från hänvisningen! Alltså har vi andra förutsättningar än ex. för kullarna 2008 och tidigare.
    Tack till dig Wanda som presenterar lite positiva siffror också för de finns, även om de INTE ÄN kanske är särskilt stora..

    Eftersom ingen direkt har svarat mig angående TJH , har jag tittat igenom bla. protokoll från årsmötet på Kydingeholm 2009 samt styrelsens protokoll fråm mars 2009.
    I motionen(nr 2) som lämnades om de skärpta kraven på valphänvisningen, nämns inget om TJH, däremot UTELÄMNAS texten!
    Var medlemmarna på årsmötet 2009 verkligen medveten om att: TJH RÖSTADES BORT från valphänvisningen?
    För mig är detta obegripligt, för om jag fattat rätt betyder BRUKS = Nytta och är inte en tjänstehund ett mycket bra exempel på en NYTTOHUND?!
    Att i detta särskilda fall stirra sig blind på MH protokollet(hunden fick INTE bevisa att den var/är skottfast)mycket trångsynt i mina ögon! Dessutom har även SBK numera tillåtit att en hund med skott 5 på MH skall få gå MT. En hund kan utvecklas positivt med åldern,trots ett "svagt" MH. MIN UPPFATTNING!

    Nu avslutar jag min inblandning i detta "sifferkrig" och skall åka för information om ett annat krig, Afghanistan.
    Vår son åker med de nya FN trupperna som skall representera Sverige under 2011.

    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  2. HEJ!

    Visst är det trist att titta på colliespindeln och vad jag alltid funderar över när jag tittar på den är, hur mår collien av idag på insidan??

    Kikade lite snabbt på exteriörkravet och blev lite förvånad. Vi sk. bruksuppfödare brukar anklagas för att föda upp "fula" hundar och då borde det ju rimligen vara "våra" hundar som inte uppfyller exteriörkraven för valphänvisning, eller?
    Döm om min förvåning då jag ser att om jag nu räknat rätt är det 10 sk. utställningsuppfödare som inte uppfyller exteriörkraven och endast två av oss sk. bruksuppfödare som inte gör det. 4 st. räknade jag inte med för jag är tveksam till var de uppfödarna "hör" hemma.

    Detta innebär ju i alla fall i min värld att det är alltför många som även struntar i exteriören och som sagt jag blev uppriktigt förvånad då jag såg vilka uppfödare som låg bakom dessa kullar.
    Dessutom om man fortsätter titta på siffrorna är det hela sju kullar som inte uppfyller något av valphänvisningskraven och gissa två gånger var de flesta kullarna hör hemma:-(
    Ja inte blir man glad då man kikar på colliens framtid för det är ju det valparna som registrerats i år är!

    Tjingeling Bettan

    SvaraRadera
  3. Hej Bettan P!

    Det finns ett fel i statistiken angående utställningsresultaten. Och det beror på att SBK:s redovisning av resultaten är under all kritik! Den släpar och inte lite heller...

    Minst två av kullarna du nämner uppfyller HELT de exteriöra kraven, dessutom med råge!!

    Tjing!

    SvaraRadera
  4. Men Lena, nu är det väl ändå du som "trixar" med siffror. Ska du citera mig så får du göra det rätt.
    Jag skrev "Majoriteten av de 59% av kullarna som inte uppfyller valphänvisningens krav hittills i år, beror på att kraven för mentalitet inte uppfylls". Du själv räknar ut det till 45%, de resterande procenten, är fördelad på Hälsa eller Exteriör. Var är trixandet? Majoriteten faller på mentaliteten. Den siffran har nu ökat till 47%. Det är fortfarande krav på mentaliteten som gör att de flesta kullarna inte uppfyller valphänvisningens krav!

    I ditt senaste inlägg skriver du Lena "att du är medveten om att 40% INTE HELT uppfyller valphänvisningens 3 krav". Den siffran är 60%. 47% p.g.a. att mentaliteten inte uppfylls, alltså majoriteten fortfarande!

    När de tidigare kraven för valphänvisning togs på ett årsmöte, så ingick även Bruksprovsmeritering i Lägre Klass och TJH som merit för valphänvisning. På den tiden fanns det krav för Godkänt Karaktärsprov för de utbildningarna.
    När Karaktärsprovet togs bort och krav på MH infördes för att få starta i lägre klass, samtidigt togs det bort mentala krav för TJH utbildning, så försvann alla krav av test på mentalitet, eftersom MH är helt kravlöst, Känd Status räcker.
    De nuvarande reglerna är därför bara en uppdatering av de gamla, men snällare egentligen eftersom vi inte har några krav på tillgängligheten.

    Jag håller inte med om att rädslorna har minskat på MH. Siffran på antalet som brutit har ökat med 3%. Det är de allra räddaste hundarna, som inte ens orkar ta sig runt banan. Inte någon annan ras kommer i närheten av 11% brutna. Oavsett vilken rasgrupp man tittar på!
    Så länge en stor del av collieuppfödarna avlar på individer eller kullgenomsnitt som är RÄDDARE än rasgenomsnittet, så länge kommer ingen förbättring att glädjas över att ske!
    TREVLIG HELG!

    SvaraRadera
  5. Bodil skriver: "”Hälsa” betyder tyvärr inget annat än föräldrar ögonlysta gånger två."

    Vill bara förtydliga att hunden inte får valphänvisning om den har gravare ögondefekt än crd.
    Hälsokravet innebär också att hunden är höftledsröntgad med resultat ua, A eller B.

    Armbågsröntgad collie som har armbågsfel får inte heller valphänvisning.

    SvaraRadera
  6. Jag fick höra en berättelse om en collie idag. Önskar innerligt att det var sista gången jag behövde höra någonting liknande.
    En kund som fotograferade sina hundar berättade att de tidigare även haft en collietik. Hon blev bara tre år då de tog bort henne. Hon var ständigt ängslig, greps ofta av panik, var mycket golvrädd och led av "colliemage" med blodiga diarréer.
    De hade ringt till sin uppfödare och bett om råd. Uppfödaren hade aldrig hört talas om vare sig colliemage eller rädslor hos collie.
    "Vi vågade inte köpa någon mera collie", sa de.

    Nej, tyvärr tror jag inte att det var sista gången jag fick en sådan historia berättad för mig. Men åh vad jag önskar att det vore det!!!

    SvaraRadera
  7. Boddan, den flaskan är inte bara tom - den är torr som en öken och klädd med spindelväv! Bortförklaringarna till dåliga mh:n kan vara hemskt underhållande att ta del av, men är samtidigt ganska olustiga och läskiga på ett sätt. I slutändan finns det ju nämligen inga ursäkter till ett uselt resultat, annat än att jycken helt enkelt inte pallade trycket (för att använda modern svenska). En hund som inte ens klarar sig igenom en mh-bana utan att komma ut på andra änden som ett mentalt vrak, det är helt enkelt en hund med problem. Så enkelt är det, tyvärr. All tillgänglig forskning visar att även enskilda mh:n i allmänhet är representativa för hur hunden fungerar i vardagen. Kort sagt, är hunden skraj för folk under beskrivningen, så är risken stor att den även har detta problem ute på parkeringen bredvid klubbstugan. Är den skotträdd, så är det samma sak däe - förmodligen är det lugnande tabletter under fyrverkeriheklger som gäller. Leker den inte för fem öre - säkert en hund som inte är speciellt lekfull på tomten heller. Sen kan man komma med bortförklaringar tills öronen trillar av på den som orkar lyssna - det blir inte mer sant för det! Turligt nog har vi inom SCK ett antal uppfödare som besitter mer än god vilja. Duktiga och kynologiskt mycket kunniga kvinnor vars avelsarbete har betytt oerhört mycket för colliens positiva rykte både som brukshund och sällskapshund. Dem borde vi verkligen hylla bättre! Man får tyvärr inte nämna några kennelnamn här, men det finns en knapp handfull som jag tänker på. Det är på grund av dessa som jag är positiv trots allt inför framtiden. Det finns ju också några nystartade kennlar vars förebilder är dessa riktigt duktiga uppfödare. Förhoppningsvis kan de bjuda på en välkommen ökning av seriöst avlande collieälskare i framtiden. den som lever får se!

    Thomas Wallenberg

    SvaraRadera
  8. Annika, vad ska man säga? Om det vore EN hund någon gång ibland!
    Har råkat ut för en annan variant av samma sak - ung hanhund, dålig mage, gick ner i vikt, slutligen aptitlös. "Jaha, colliemage, förstås", sa veterinären. Tanken var tydligen att collies var så stressade att de rätt ofta hade såna maggar. Vi grubblade. Vaddå nervös? Till sist gick ljuset upp - detta blev värre var gång vi skulle iväg och tävla. Då fick hunden ett särskilt godismärke...och vänta nu...vad fanns i innehållsförteckningen?
    Jodå, helt rätt - han var fiskallergiker. Byte till annat godis återskapade den glupande, normalviktige, ständigt tiggande killen vi hade känt.
    Men "colliemage" var alltså ett så omtalat begrepp att det första veterinären tänkte var inte födoämnesallergi, det var "stressmage"...
    GRRR!

    Jakthundsfolket i VEM VISSTE? tog tag i sin ras och tänkte till när det gällde prioriteringarna inom aveln. Det kan vi också göra och även om jag envisas med att tro att vår ras är på rätt väg, så ska gud veta att det är hög tid att alla gör det!
    Vad väntar motspänstigarna på?

    SvaraRadera