onsdag 24 november 2010

HUVUDBRY?

Det tycks ha uppstått huvudbry på olika håll med anledning av att Per Arvelius och Katja Grandinson kan tänka sig att framöver svara på genetikfrågor på Collieinfo. Det är svårt att begripa varför.


Oavsett vad man tror, är det inte särskilt ovanligt att personer ställer upp och delar med sig av specialkunskaper. Per-Erik Sundgren gjorde det gärna.

Oavsett vad man tror sig veta om ”praxis”, så kan SLU inte ha några synpunkter på att deras anställda på sin fritid svarar på basala kunskapsfrågor inom sitt ämnesområde. SKK kan det ännu mindre.

Oavsett vad man väljer att komma med antydningar om, gör Per och Katja detta utan någon form av ersättning. Deras ”utbyte” är tillfredsställelsen att se kunskap spridas.

Oavsett vad man tror, är genetikfrågelådan inte konstigare än att Collieinfo innehåller information om CEA och HD, skriven av veterinärer, eller information om MDR1 och betydelsen av den effektiva avelsbasen, skriven av undertecknad utifrån tillgängliga medicinska databaser och faktagranskad av genetiker. Ingen fick betalt.

Oavsett vad man inbillar sig, är det inget ”privat” med kunskaper eller kännedom om genpoolen i en hundras. Ingenting har hindrat diverse upprörda personer från att göra samma sak på eget initiativ. Ingen behöver fråga SKK eller rasklubben om lov för att få frågor besvarade. Alla är däremot välkomna att dra nytta av informationen.

Är något av detta svårt att förstå?


Bodil Carlsson

2 kommentarer:

  1. HEJ!

    Tänkte först inte kommentera detta men gick här hemma och grunnade och kunde inte låta bli till sist.

    Kära nån var det första jag tänkte, i den svenska collivärlden är paranoiditeten större än på mitt jobb och då jobbar jag på en psykosavdelning;-)

    Kan uppriktigt sagt inte fatta hur man kan tycka det är någonting annat än en ynnest att vi kan få tillgång till så oerhört kunniga personer att fråga om ditt och datt inom genetiken. Vad som skulle vara fel med detta kan jag inte fatta hur jag än funderar!

    Jag tillhör dem som "använde" P-E Sundgren om jag funderade på något som rörde genetik så det här känns toppen!!
    Tack Bodil för det är väl du som ligger bakom detta och tack Katja och Per för att ni ställer upp på en sån här sak!!

    SvaraRadera
  2. Tack Bettan! Trött till vimmelkantighet efter lång dag plus resan till Jönköping för helgens SBK-konferens sitter jag här och blir tipsad om att den märkliga misstänksamheten inte bara är stor, den är enveten också.
    Nu när grannbloggen har förstått att forskare inte behöver be om lov för att svara på frågor var de finner för gott och att inte alla människor överallt väntar sig pengar för allt de gör, är det fortfarande lika konstigt att "privatpersoner" - undrar om detta egentligen betyder "valpköpare"???- på sin fritid skriver eller publicerar information om den hundras de tycker om... Jag vill inte chocka bloggaren ännu mera, men det är faktiskt så att jag röstar i riksdagsvalet utan att fråga SKK (eller bloggaren) om lov också.

    Nu oroar sig denna person för att sådana frågor och tillhörande svar skulle kunna bli "mindre nyanserade" om de framförs i vilt tillstånd än om rasklubben hade kunnat styra upp dem! Sagt av en person som titt och tätt klagar över hur SCK:s tunga hand och pekande finger dyker upp överallt är detta rätt egenartat.
    Är det så himla hemskt att 1)folk ställer vilka frågor de vill och 2)att kompetenta personer svarar?

    Försöker leva mig in i hur världen ser ut för en människa som får myror i huvudet av detta, men går bet.

    SvaraRadera