fredag 29 oktober 2010

SNABBT PÅPEKANDE

...efter att vi fått en fråga och eftersom reglerna för kommentarer på Collievänner fortfarande är nya.
Frågan gällde en kommentar som nämner rasklubbens styrelse. Så här är det: de som sitter i SCK:s styrelse KAN INTE gå in och bemöta påståenden som rör dem i deras egenskap av styrelsemedlemmar. Kanske - men bara kanske - kan de gå in och bemöta påståenden som rör dem som personer, t ex om någon skulle komma på idén att hävda att de allesammans är skattesmitare. Då kan de säga ifrån - tror jag - utan att det kan uppfatts som att de använder sin ställning för att styra en debatt. Om man däremot säger att de som styrelse fungerar illa, fattar fel beslut, etc etc, kan de inte gå i svaromål. Sådant får man ta på årsmötena.

Jag funderade över kommentaren. Men den säger inget som bara och specifikt rör rasklubbens styrelse. Den säger att det finns ett utbrett mönster av gruppbildning och inbördes sammanhållning resp misstro mellan många olika grupperingar inom hela rasklubben, att detta gäller även styrelsen, och att det är olyckligt och farligt för rasen på sikt.
Sådant måste man få säga, om man tycker det! Jag håller inte med och förstår inte riktigt vad kommentaren menar, helt enkelt därför att styrelsen inte är en grupp tillsatt av sig själv utan fritt vald av en majoritet av alla de medlemmar som valde att ta sig till årsmötet. Jag kan dessutom ärligt inte se att styrelsen representerar sig själva i sitt agerande. Jag tycker att de representerar seriösa uppfödare och oss hundägare och jag tycker att de arbetar för rasens framtid. Jag ser det som att de på sikt motverkar gruppintressenas härjningar, därför att de verkar för regler som gäller alla grupper inom rasen. Typ - Var utställningsintresserad så mycket du vill, men avla på vettiga MH om du vill ha valphänvisning! Var bruksintresserad så mycket du vill, men ha ett godkänt exteriörkrav om du vill ha valphänvisning! Var hur nystartad och okänd som helst, uppfyller du bara reglerna hamnar din första kull i grupp A!
Men den som anser att styrelsen ingår i en lång bakgrund av gruppintressen i slagsmål måste få säga det. Det handlar då inte om styrelsen främst, utan om slagsmålen och den bedrövliga bakgrunden till dem. Mera om detta i ett inlägg som säkert kommer att väcka en hel del känslor...

Ärligt talat hade jag mera problem med några meningar i kommentaren som verkar hänga ihop med ett personligt gräl. Kan vi hålla våra diskussioner här på en icke-personlig nivå, alla?
Collieforum var/är ett slutet forum. Det är inte Collievänner. Vilken hundintresserad människa som helst kan slinka in här och det som står att läsa kan bidra till att skapa ett intryck av hur collieuppfödare och renrasfolk brukar låta.
Man vill gärna att vi ska framstå som någorlunda vettiga.

Bodil Carlsson

2 kommentarer:

  1. Det som gjorde att jag skrev som jag gjorde om "gilla" grupper är för att jag inte tror att det gangnar rasen om man är "för" eniga i en grupp som förvaltar vår ras!Det måste finnas dynamik och ifrågasättanden, det är på det sättet man kommer framåt. Sitter man i en liten grupp och bara "killar" med varandra och bara "gillar" det kompisen gör och bara hjälps åt i den lilla gruppen, då gangnar man inte rasen och det är oavsett om den gruppen är styrande eller är en egen båt ute på havet!Självklart håller man sin kompis i handen då man sitter i samma båt och stormen går, men skulle ibland önska att de här gruppernas båtar gick i tu och att man ensammen fick stå där och bli tvungen att ta livräddningshjälp från en båt från en annan grupp!

    Nu känner jag att jag utryckt mina tankar ganska klart och tydligt och har fullt upp här hemma med hundar, ungar , egen träning och jobbresa framöver, så jag kommer inte att hinna skriva mer om detta!

    //Anci Thyni Stubbfält

    SvaraRadera
  2. Var finns enigheten i vår ras? Vilka förvaltar vår ras?
    Enligt min uppfattning är det bristen på enighet som förstört rasen. Aveln är i stort sett fri, med bara små begränsningar att få registrera collievalpar.
    Hade uppfödarna följt vad som står i stadgarna så hade vi inte haft de mentala problem vi har idag.
    Rasklubben är inte ett företag. Det är en medlemsförening med en centralt fastlagd stadga och på senare år ett RAS (avelsstrategi), som medlemmarna bestämt och SKK godkänt. Det finns inget utrymme utanför detta för en styrelse att agera.
    SCK får hela tiden en eloge från andra rasklubbar och SBK, SKK för hur man arbetar i rasklubben. Står som förebild för andra rasklubbar som vill ta efter.
    Vi kan verkligen vara stolta över att tillhöra en rasklubb, där man hela tiden har rasens bästa för ögonen. Tar fram vilken statistik som helst för att hjälpa uppfödarna. Synd att inte fler uppfödare frågar efter detta!

    SvaraRadera