måndag 4 oktober 2010

ARTONHUNDRATAL?

”Jag sålde en perfekt valp och om den är något annat nu, måste det bero på dig!”
Ni kanske tror att det här handlar om artonhundratalet. Det är i så fall ett långt, långt artonhundratal, för det är inte så hemskt många år sedan en collievalpköpare i Sverige fick höra exakt de orden av sin uppfödare.

Så varför det evinnerliga bråket inom vår och andra rasklubbar? Saker och ting förändras och de förändras fort. Valpköparna har blivit frågvisa och välinformerade och folk i allmänhet är inte så imponerade av fina exteriöra titlar längre. De vill gärna ha en fungerande hund också.
Så uppfödargrupper som vant sig vid efterfrågan och beundran känner inte riktigt igen sig längre. Naturligtvis skriker de högt! Själva tror de säkert uppriktigt att de försvarar sin ras.

Men det ger dem inte rätt att ösa ut lögner på nätet.
Det ger dem inte rätt att dra sagor om saker som aldrig har hänt och göra det så hånfullt och sårande att man baxnar medan man läser.
Det ger dem inte rätt att försöka attackera information om sådant som faktiskt har inträffat. När Fredrik Steen kortfattat nämner att han blivit biten av en collie och en uppfödare genast offentligt svarar ” du borde vara VÄLDIGT noga med vad du väljer att skriva” * , så blir det bara pinsamt. (Klicka på pinsamt för länk!)
Den approachen har kanske gått hem mot osäkra valpköpare, men tro mig – den imponerar inte på Fredrik Steen. Frågan är om den imponerar på läsarna? Ännu värre blir det när samma uppfödare tillrättavisande säger - till en professionell hundtränare med många års erfarenhet av problembeteenden hos hund - att ”du har ingen aning om vad denna hund har varit med om sitt liv och som hundcoach måste du väl ändå veta hur viktigt det är att vara ledare”....
Fredrik Steen säger ju rent ut, att de flesta hundbekymmer hänger ihop med ägaren. Under alla år i jobbet har han rekommenderat avlivning av sammanlagt tre – 3 – hundar. Den här mycket rädda collien var en av dem.

En collie som biter med full kraft – antingen för att den är rädd eller för att den är arg – har alldeles tillräckligt med tryck i käkarna för att bita fingret av ett barn. Vad tror ni hade hänt då?
Om TV hade varit i närheten när collien bet – inte alls otänkbart – hade den här uppfödaren då skrivit till SVT att de borde vara VÄLDIGT noga med vad de väljer att visa?

Om ägaren till den stackars hunden i sin omgivning hade haft en mediavan person som gick i taket av den ganska fula antydningen om vad denna hund har varit med om i sitt liv - vad tror ni hade hänt då?

Rasklubben hade klarat sig mycket bra inför kamerorna. SKK:s representant också. Men de här uppfödarna...?

Bodil Carlsson




*

7 kommentarer:

  1. Blir förbryllade när ni skriver så här.
    Har NI pratat med ägarna till denna collie,
    läser du vad Fredde skriver... Collien bet inte med full mun, den nafsade honom lågt i benet vid foten, han satte på ett litet plåster. Läser ni allt överhuvudtaget innan ni börjar spy galla över uppfödare m.m.
    Hunden ifråga kommer troligtvis INTE att avlivas, ägarna får nu hjälp med hunden som HAR haft ett tråkigt liv innan.
    Man kanske inte skall dra för snabba slutsatser om allt. Har ni någonsin sett Cesar Milan jobba med RÄDDA hundar som har blivit familjehundar senare.
    Fredde har blivit biten utav många hundar, ni kanske inte har sett hans program men i samtliga 5 blev han biten utav hundar, när programet började visas. Jag har personligen pratat med honom om detta !
    Det största felet jag tycker att Fredde gör när man ser till andra som tränarhundar och tar hand hundar som tex farliga hundar polisen omhändertagar, blir inte bitna pga att de sällan går in i kamp med hunden. Fredde ger sig ofta i i hundars närområde om man kan skriva så, hade han gjort likadant med tex min malle hade han blivit biten, hon var inte dum i huvudet för det men vissa hundar vill hålla distans till okända folk.
    Att en collie biter hör INTE till vanligheterna.
    Jag sitter just nu och går igenom alla dessa RÄDDA collies som använders i avel 2010. Hitthills har jag inte hittat någon collie som har 1 eller 2 på MH - tillgängligheten.
    Vi får se vad det slutar, mkt hundars Mh att läsa igenom.
    Själv vill jag se det med egna ögon än läsa en statistik.
    Vänligen Pia

    SvaraRadera
  2. Om ni visste vad man får höra som uppfödare. "Jag var hos den och den och de sa att, och deras hundar var si och så".

    Det är lätt att selektera och få "rätt" svar. Det är alltid någon som har positiva eller negativa synpunkter på ens avel.

    De två uppfödare som huserar här, kan väl med råge tillgodose er efterfrågan på vad ni vill ha, men alla vill inte som ni.

    En liten parentes, jag går på valpkurs med min lilla Sheltietik. Då jag har en viss "gammalmodig" utbildning som valpkursledare så är jag ganska kunnig i hur hundar reagerar.
    Jag är urtrött på Schäfrar som har massor med brukstitlar, men som lägger ner energi på att göra utfall på allt och alla. För att inte tala om Polisens hundar som jag var involerad i... De var "skogstokiga"(((( som hushundar.

    Taina

    SvaraRadera
  3. "Läser ni allt överhuvudtaget innan ni börjar spy galla över uppfödare m.m."
    Precis Pia, man skall ta reda på fakta. Men det gäller inte endast denna hund utan alla som blir anklagade för något, bl.a den hund som det skrivits en hel del om tidigare på både Collieforum och Journalistens blogg. Där finns mycket felaktigheter inte minst bland kommentarerna.

    Mycket intressant statistik du vill ta fram. När du nu tittar på MH och rädslor så hjälper det inte att bara titta på tillgängligheten (Vet förresten en avelshane som går i avel och har 2'or på tillgängligheten dock ej i år). Titta även på vilka som har 5 på kvarstående rädslor punkt 6D och 7C samt 10 skott och brutna MH. Tyvärr tror jag du hitter en ganska stor % som har rädslor och som gått i avel. Detta måste vi få en ändring på.

    SvaraRadera
  4. Hej Pia!
    Nej, jag har inte pratat med ägaren till hunden. Den jag pratade med, om än helt kort, var Fredrik Steen.
    Jo, jag såg bilden på FS:s plåsterlapp och insåg också att benet satt kvar :-)

    Det jag försökte säga var det här. En hund av colliens storlek KAN plocka ett finger av ett barn, eller orsaka en riktig bettskada på en vuxen, om den biter med full kraft vare sig den är rasande eller vettskrämd. Snarast är det väl större risk för skada om hunden biter i rädsla för att den tror att den måste värja sig?
    Jag håller helt med dig om att collies sällan biter i raseri eller i avsikt att dominera/ skada någon annan. Minns inte ens att jag hört talas om det och gudskelov för det!
    Men nu var det ju så att DEN HÄR COLLIEN BET. Ingen har uppfattat att den var aggressiv. Den uppfattades vara MYCKET rädd. Och det HAR vi hört talas om, inte sant?
    Omedelbart rycker en uppfödare TP ut och ifrågasätter varför Steen ö h t behöver berätta om detta. "Jag har mina aningar om varför du gör det" - så står det. Ordagrant. Alla andra inkl Fredrik Steen tror kanske att FS berättar det för att det faktiskt hände, men TP har aningar om något annat.Jaha, vaddå?

    Sedan är det detta med vilket liv hunden har haft som gjort den så rädd och antydningar om bristande ledarskap. Det där har vi väl också hört förr? Tyvärr tolkas det SOM DET STÅR nog så av de som läser och inte vet hundens bakgrund, som du säger att du gör, att det är nuvarande ägare som ställer till det. Så kan man faktiskt inte uttrycka sig....apropå alltför snabba slutsatser.Var det inte på årsmötet 2009 som någon förklarade för oss som hade haft riktigt skotträdda hundar att det kunde vi ha tränat bort, om vi hade skött oss?

    Nej, jag hinner sällan se ens hundprogram på TV, men när jag läser TP:s resonemang tycker jag i a f att det går att känna igen en repris när man ser den.
    Men Pia - kan den här diskussionen vänta lite? Förslaget om gruppindelning är visst i full gång!

    SvaraRadera
  5. Svart till Wanda !
    Jag tittar på först och främst Rädslorna på Mh och skotten, jag bryr mig inte om boldness, för det är det väldigt lite hos collien.
    Nu vill jag bara SE hur mkt dåliga collies som användes just detta året 2010 på dessa hitthills
    54 kullarna som ligger ute på avelsdata.
    Jag vill se själv vilka och varför man använder collie med rädslor, sedan tycker jag att det är svårt med dessa Mh resultat när man inte ser hundarna själva.
    Bodil... Det är lite konstigt i din historia med
    collien som bet med tanke på vad ägaren själv berättar om händelsen och Freddes berättelse.
    ( Sverige är inte så stort )
    Jag gillar Fredde men jag vet oxå att han är en gåpåare, detta gör tex inte Cesar Milan, han tvingar aldrig en hund till kontakt.
    I och för sig så förstår jag inte erat intresse att diskutera med Fredde själv.
    Att EN collie biter betyder inte att hela rasen är på fel spår och kommer att börja bitas.
    Alla hundar kan bitas mer eller mindre.
    Vänligen Pia

    SvaraRadera
  6. Jag köpte för många år sedan en colliehane på 2½ år, för att ge honom ett bättre liv.
    Jag träffade honom på en kennel i England där ägaren fått honom tillbaka. Han hade levt hos ett pensionärspar som inte orkade med honom. För att förhindra att han drog i kopplet svalt man honom. Han hade även fått stryk och blivit sparkad. Denna 63 cm colliehane fick 2 kokta ägg om dagen, han vägde 17 kg.
    Varje morgon fick han stryk av kennelägaren för att han slogs med den andra hanen, vilket ägaren aldrig såg, då hundarna slutat när han kom. Grannar talade så småningom om att det var den andra hanen som börjat. Hur som helst ingen hund fattar att den blir bestraffad för någon händelse som är passerad!!
    När hunden kom till karantänen, behövdes några dagar på den tiden, sa veterinären, han lever inte veckan ut!! Förutom att vara extremt mager var han också apatisk. Det första jag fick ut honom, lades han in på Djursjukhus för provtagning för att se om han var sjuk. En del blodvärden var förhöjda eller för låga, men kunde också bero på näringsbristen. Vet. sa att jag fick räkna med att det inte skulle bli någon gammal hund, max 6 år. Han blev nästan 14!!! Inom 1 år vägde han 30 kg.

    Denna hund var mycket nervstark, stor social säkerhet. På den tiden bodde jag i centrala Göteborg och Påsk och Nyår var det svårt att vara hundägare. Vid 2 tillfällen fick han smällare kastade på sig av pojkar. Han blev inte rädd för vare sig smällare eller skrikande pojkar. Han vande sig snabbt vid att åka spårvagn och alla andra nya upplevelser.
    Trots allt negativt han råkat ut för, så gjorde han aldrig så mycket som en ansats att bita folk eller snedtända på något sätt. Han var heller inte hanhundsaggressiv, men svarade om en annan hane angrep. Först med morrning som sakta stegrades, sedan hade det nog blivit slagsmål, men jag hann ingripa innan dess.

    Med detta vill jag säga, att en bra hund blir inte en fara för sin omgivning, för att den har "råkat ut för något".

    I senaste Colliebladet stod det att av de långhårskullar som fötts hitills i år, så klarar 59% inte valphänvisningens låga krav. Majoriteten för att de mentala kraven inte uppfylls.
    Det finns inga krav på kontakten, men en allmän rädsla kan räcka för att en rädd hund biter i alla fall, även om den har 3 -5 på kontakt. Det finns inga garantier för det.

    I fallet med collien som bet Fredde S. så var det helt oprovocerat. Det är ju därför han skrivit om det.

    SvaraRadera
  7. Hej Pia!

    En gång till. NEJ, jag har aldrig påstått att mer än EN collie har bitit Fredrik Steen. :-)

    Jag påstår att när en COLLIE FAKTISKT BITER FREDRIK STEEN och enligt hans beskrivning gör det för att den är rädd, då rycker en uppfödare ut och ska styra det Fredrik Steen säger. Det är väl det som är det konstiga i historien, tycker du inte?

    Varför är det svårt att förstå att jag ringer Fredrik Steen när jag har en kort fråga som jag behöver få svar på innan jag skriver något?

    SvaraRadera