måndag 25 oktober 2010

DEN TJUGOFÖRSTA KOMMENTAREN...

...till inlägget Valpar till salu tidigare i oktober publiceras som gästskribentinlägg, eftersom det ställer en fråga som vi alla kanske borde fundera över. Har renrasuppfödare målat in sig i ett hörn? Och i så fall i vilket hörn?
Den här texten är lätt redigerad. Ni kan läsa originaltexten från den 12 oktober. Av misstag har kennelnamnet kommit med där - här stryker vi det. Väldigt gärna icke-anonyma inlägg, men inga kennelnamn!

"Har intervjuat mina grannar som samtliga är ägare till blandraser om varför de föll för en blandras och inte en renrasig hund! Båda grannarna hade mycket lika svar. Vi ska ju bara ha hunden som sällskap och vill inte ha en massa krav från uppfödare om meriteringar m m. Vi har ju nu i 15 år bott granne med dig och sett hur mycket tid du lägger ner på olika aktiviteter med dina hundar - vi vill inte känna tvånget att att sköta vårt hundägarskap på samma sätt. Vi är bara en vanlig familj/jag är bara en vanlig pensionär och vi har inte råd med alla hälsokontroller, kurser för att utveckla vår hund och de där mentaltesterna som du håller på med, plus att vi köpt vår hund för halva priset jämfört med en renrasig hund!
Ja, där ser man. Har tydligen med min seriositet som hundägare skrämt bort blivande hundägare! Måste bara säga att bägge de här aktiverar sina hundar betydligt mer än jag, men de gör det på sitt sätt. Bägge har otrolig vardagslydnad och de har aldrig hundarna kopplade - hundarna följer med överallt! Jag har inte börjat argumentera med dem om deras val, men tyckte att jag ville veta vad som fått dem att välja blandraser och har den relationen med dem så jag kan fråga och få ärliga svar!

Hur ska vi renrasuppfödare kunna bemöta detta? Vill vi inte ha ut våra hundar till vanliga människor som ska älska sin hund för vad den är? Eller ska det bara vara de med "elit"-tänk som ska kunna ha en renrasig hund? Den som ska utveckla hunden både inom bruks, lydnad, agility och utställning och ge hunden rätta förutsättningar hela uppväxten för att få de "rätta" kryssen på MH?
OM de här människorna vågar köpa renrasig hund framöver, vågar de köpa av en A-uppfödare?

Bara några tankar som infunnit sig i mitt huvud under senaste tiden! Målar vi renrasuppfödare in oss i ett hörn och låter blandrasaveln blomstra just p g a vårat sätt att tänka på aveln?
Några funderingar bara!

Anci Thyni"

Ja, vad säger ni? Har renrasuppfödarna någon del i att blandrasaveln ökar och i så fall vad? Ordet är fritt!

Bodil Carlsson

28 kommentarer:

  1. Tack Anci, samma tankegångar som du presenterar har funnits hos mig länge. Jag har dessutom hävdat detta på forumet(nu stängt) men blivit sågad vid fotknölarna direkt. Min teori är också att detta kan vara en orsak till, att det föds/säljs och köps massor av exempelvis oregistrerade schäfer samt rottweiler? För stora krav? Självklart önskar jag att vår ras skall slippa hamna i samma läge(alltså rasrena men oregistrerade collies).För mig är det dessutom en förklaring till att SKK nu återinför sin valphänvisning.

    SvaraRadera
  2. Lena, jag är intre säker på att jag har förstått hur du menar. menar du att du funderar på att en anledning till att det föds upp och säljs många oreggade rottisar o schäfrar är att deras rasklubbar ställer för höga krav på uppfödarna och/eller avelsdjuren? I så fall, vilka krav menar du?

    SvaraRadera
  3. Eller menar du att en anledning till att alla dessa oreggade hundar säljs är att de köps av folk som vågar köpa för att de uppfödarna inte kräver så mycket?
    En eftertanke, bara!

    SvaraRadera
  4. Man kan också vända på frågeställningen. Varför köper folk renrasiga hundar? Jag kan tänka mig svar, som man vet vad man får, man gillar en viss ras, man vill tävla, ställa ut, man vet att uppfödaren har koll på bakgrunden, hälsa mentalitet o.s.v.
    Varför föder en del upp blandraser, varför föder en del upp renrasiga hundar? Jag kan bara svara för mig själv när det gäller collie. Jag vill förbättra rasen, jag vill att man som valpköpare skall veta att jag som upfödare gör min bästa för att få fram en bra hund, mentalt, hälsomässigt och exteriört. Därför har jag krav på mina valpköpare och förklarar också för dem varför jag har dessa krav. Med andra ord tycker jag INTE att vi ha för höga krav. (Det finns raser med betydligt högre krav än vad vi har på collie). Det finns valpköpare som sagt till mig att de köper hund av mig på grund att jag har dessa krav.
    Hur skall man då komma åt blandrasaveln? Svår uppgift, men genom upplysning och information. Vad vet en blandrasuppfödare om bakgrunden på de hundar dom använder? Inte mycket skulle jag tro. Blir blandraser friskare? I dag tror jag inte det då vi är medvetna om inavelns negativa sidor, vi kollar upp våra avelsdjur. Åtminstone gör de seriösa uppfödarna det, ber sina valpöpare röntga o.s.v. Vi behöver valpköparnas hjälp för att kunna få så mycket information som möjligt om avelsdjuren vad lämnar och därmed förbättra raserna.
    Jag tror vi måste göra blivande valpköpare medvetna om detta, sprida denna information genom artiklar och inte bara i hundpressen utan även i veckopress och dagstidningar och inte minst internet. Här tycker jag SKK har en stor uppgift. Skall bli intressant hur SKK gör sin valphänvisning. Det gäller att de inte motarbetar sig själva, viktigt om vi skall få ner blandrasaveln.
    Lyckas man med allt detta så tror jag vi får se en större efterfrågan på renrasiga hundar på bekostnad av blandrasaveln och hundhandlarna.

    Mer kunskap kan aldrig bli fel. Det gäller att utnyttja den rätt och vara ärlig.

    SvaraRadera
  5. Ett exempel ur verkligheten. En man som jag känner var rätt deppad nyligen. Hans hund var sjuk. Det var en fyra år gammal schäfer, som mannen är mycket fäst vid. Han har haft en del tråkigheter och lever sedan ett tag ensam på mycket liten budget. Varje månad kostar hans schäfer honom drygt 2 000 i matkostnader - hunden kan bara äta specialkost, får han annat rinner det ur honom, han går ner i vikt och blir illa däran.
    "Är din hund reggad?" frågade jag. Han såg lite generad ut och sa att näe, det var en "bonnschäfer" från en gård i trakten som föder upp lite grann.
    Jag sa att om hans hund hade varit reggad hade han kunnat kontakta sin rasklubb, tala om vilken stam och vilka linjer hunden kom ifrån, så att kunskapen om detta sjukdomsanlag spriddes och det skulle bidra till att hindra att flera hundar föddes med detta elände.
    Han hade inga problem alls med att förstå vitsen med reggade hundar, rasklubbar och hälsoprogram....

    Så jag skulle också vilja vända på frågan. Varför skulle jag råda honom att köpa en reggad hund från en seriös uppfödare och bli medlem i en rasklubb OM INTE DET GÖR EN SKILLNAD FÖR HANS CHANS ATT FÅ EN FRISK HUND SOM FUNKAR FÖR DET HAN VILL HA DEN TILL???

    Den här mannen vill ha sin hund som kompis och sällskap. Det verkar vara en bra, trevlig hund. Så kilen har fått sin hundkompis - men kompisen har större matbudget än ägaren och en saftig veterinärräkning på ingång...
    Varför har vi rasklubbar och avelsprogram och hälsokrav på avelsdjur till? För att sånt här ska hända så få hundar och så få äögare som möjligt.

    SvaraRadera
  6. Lena. Forummet är bara nedstängt tillfälligt på grund av en säkerhetsrisk och kommer tillbaka så fort vår administrator kan fixa luckan.

    SvaraRadera
  7. Vår första schäfer kom från en av Sveriges största välmeriterade kennlar, hela kullen insjuknade i en dödlig sjukdom !!
    Det hjälpte inte mycket att vi köpte från en "bra" kennel.....
    Nu vet jag av egen erfarenhet att det ibland inte spelar någon som helst roll hur mycket man kollar när det gäller sjukdomar, det kan drabba hårt i alla fall. Så visst kan man säga att jag isåfall är oseriös som sålt sjuka hundar...

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym!
    Detta är precis vad jag menar. Sjukdom kommer alltid att inträffa, hundar kommer alltid att drabbas. Poängen med rasklubb och hälsotester OCH MED ÄRLIGA SERIÖSA UPPFÖDARE INOM RASKLUBBEN måste ju vara att där samlas och redovisas kunskapen!
    Då kan man upplysa konsumenten/valpköparen. Rasklubben kan informera uppfödarna om ärftlighetsgång m m.
    Om inte detta fungerar, om enda kravet är att uppfödaren har betalt in en summa till SKK för ett kennelnamn - vilken anledning till att jag skulle betala dubbla priset för min schäfer?

    SvaraRadera
  9. Jag tolkar Anci frågeställning som följande: Om man som uppfödare följer rasklubbens krav för att erhålla valphänvisning(gillar inte uppdelningen som SCK gör i A resp B)"skrämmer" man då iväg vissa ev. valpköpare? Man talar om att jag vill gärna att du som valpköpare också gör följande...
    Att erhålla ett brev som uppmanar till att nu är det dags att röntga och MH din hund för att rasklubben skall uppnå mål med sin statistik, tycker jag är fel. Det är något som jag själv måste få bestämma, när det går utifrån mina ekonomiska och praktiska möjligheter.
    Min familj har haft colie i 30 år och kan inte tänka oss att byta ras...

    SvaraRadera
  10. Lena, det är ju inte för att rasklubben ska uppnå mål med sin statistik som man skriver till valpköparna.
    Det är ju för att kunna fortsätta ha en uppfattning om hur ofta våra hundar har HD och hur ofta de har skotträdsla/andra rädslereaktioner som de har svårt att avreagera!
    Saker som har stor betydelse för hundens liv och för valpköparens vardag...
    Så blir valpköparen skrämd? Eller blir valpköparen tvärtom belåten med att rasklubben bryr sig?

    SvaraRadera
  11. För mig fungerar rasklubbens krav som en form av garanti att uppfödaren gör sitt bästa för rasens välmående. Det är definitivt inget som skrämmer - det lockar.
    Att röntga och gå MH är sådant som bidrar till ökad kunskap för ägare, uppfödare och rasklubb. Man kan kalla det en investering i rasens framtida välmående. Här får man nog se lite bortom sin egen plånbok...

    SvaraRadera
  12. Johan, jag skriver INTE att röntgen Och MH är oväsentligt för mig och INTE ögonlysning heller om vi skall vara noga... Däremot anser jag att det är helt upp till mig som ägare att bestämma NÄR det skall göras.Ingen rasklubb skall ta på sig att bestämma detta!
    Kanske är du själv lyckligt lottad med att idag ha ett jobb, men vi är många(även collieägare) som har fått "bita i det sura äpplet" senaste åren.

    SvaraRadera
  13. Nu blir jag lite beklämd - igen....
    Att köpa en renrasig hund från en kennel som är med i SKK och rasklubben är tyvärr ingen garanti att få en frisk och sund hund lika lite som det är det om man går till en blandisuppfödare. Det finns ALDRIG någon garanti oavsett vad ni sätter för krav hit och dit.

    När det sedan gäller ert resonemang om HD och MH är det som så att en uppfödare kan INTE ställa dom kraven på sina valpköpare - det är emot konsumentköpslagen. Vill inte valpköparen göra det (även om man sagt det vid köpet) kan uppfödaren ingenting göra.
    Och handen på hjärtat om det är en helt vanlig människa som ska ha sin hund till sällskap och kamrat i vardagen och hunden fungerar bra och inte är sjuk - varför ska den personen lägga ut 1500:- - 2000:- på en kontroll då? Har jag inte dom pengarna så är det faktiskt inte att bara "se lite bortom sin egen plånbok..." som Johan skriver.
    Klart oförskämt skrivit mot folk som har knapert med pengar tycker jag.

    SvaraRadera
  14. Jag håller med dig Johan, men ser andra som ska köpa sin första hund det på det sättet? Nä det verkar tyvärr inte som så, vi har ingen större nyrekrytering på rasen ( välldigt få som köper sig en collie som första hund och kanske ännu färre som köper en andra hund) kanske p.g.a att de hört om alla rädslor eller varit med om dem!? Många är dessutom inte så kunniga och tycker det verkar vara så mycket pengar i spelet och tycker att 10-11.000 kr är mycket pengar för en renrasig hund! Här tror jag att vi måste bli ännu tydligare på att informera, inte bara som ett brev att nu är det dags för än det ena och än det andra, utan en slags varudeklaration som förstås av den vanliga "ny nyfikna" valpspekulanten.Jag tror dessutom att många som i dag föder upp hundar inte tänker själv utan gör som den uppfödaren som de just för tillfället ser upp till och avgudar, det är ju snabbaste sättet till framgångar anser många! Men har man då kunskapen som krävs när man föder upp? Man lever på en annan uppfödares kunskaper, inget fel i det, men fortfarande vet man själv då vad man gör? Och kan man då förmedla till valpköpare om varför man gör som man gör? Jag tror fortfarande att kunskapen måste komma från oss uppfödare, vi måste visa att vi kan, att vi är vetgiriga och kan ta tillvara på kunskap! Då tror jag faktiskt att man måste skriva ner vad och varför man gör det man gör! Jobbar som förskolepedagog och har de sista 5 åren jobbat mycket med pedagogisk dokumentation, och gissa om man lär sig mycket genom att sätta ord på det man ser och gör! Och det tror jag att vi uppföadre också måste börja praktisera och få dessa tankar och kunskapen synlig så att vi kan delge varandra, för att lära av varan, för att förstå vad det är vi gör! När vi kan göra det och ser och förstår, då kan vi få andra också att förstå!Och då tror jag även att vi kan föra rasen framåt tillsmans i stället för som det är nu bli uppdelade i A och B lag!
    Jag kommer att fortsätta predika för större kunskap till uppfödarna, våga öppna er och dela med er varför man gör den här kombinationen, eller vad för val man tar. Då kommer vi att kunna ge varje valpköpare en ärlig chans att välja den som de anser vara en uppfödare som har samma ambitioner som de har med sitt valpköp! Då tror jag att vi kan ta ett stort, stort steg framåt i rasen! Så våga visa vad ni gör och varför! Börja redan nu på era hemsidor och visa och skriv, börja i alla fall sätta ner era tankar om varför ni gör det ni gör för er själva på ett papper och ta fram de här tankarna lite då och då, jag lovar det är utvecklande och ni kommer själv att se skillnader på vad ni lär er med varje kull!

    //Anci Thyni Stubbfält

    SvaraRadera
  15. Cissi, Johan skriver inte att det finns någon garanti för frisk, stabil hund om man köper från vissa uppfödare. Johan säger att det kan finnas (beroende på hur det utformas) en sorts garanti för att uppfödaren GÖR SITT BÄSTA FÖR ATT FÖRSÖKA få fram friska, stabila hundar.
    De flesta valpköpare med någon form av erfarenhet av djur vet förmodligen att det inte kan finnas en sådan sak som en garanti för felfrihet på levande varelser. (Och om någon dum nöt inte begriper en sådan sak - sälj till någon annan!)
    Inte katten begär jag som valpköpare - när jag emellanåt är ute och kollar kennelannonserna för att kanske, kanske...- att få en felfri valp! Vad för sorts kreatur skulle det vara?
    Jag begär av uppfödare att de 1)ska göra så gott de kan 2) att de begär det samma av mig! och 3) att de talar sanning!

    Låt mig berätta om vad som står på ett amerikanskt försäkringsbolags hemsida för hundförsäkring. Där finns ett rasindex, så man kan slå upp den ras man är intresserad av, och för varje ras finns en kort beskrivning av vad hunden behöver och kan begära av sin ägare. Collie, t ex, är en intelligent, social och känslig hund, som inte trivs med ensamhet, inte gillar att vara uttråkad, kräver en hel del motion och en del pälsvård och är rätt skällig - om jag minns rätt. Inget gullegull, bara saklig info.

    Sedan kommer en lista över sjukdomar och tillstånd som förekommer inom rasen och som valpköparen behöver ha hört talas om - det är HD, PRA (obs! det handlar om amerikanska collies!), CEA och colobom, pankreasinsufficiens, EB, epilepsi, typ.

    Sedan står det rakt upp och ner så här, ur minnet:
    KÖP ALDRIG EN COLLIEVALP AV EN UPPFÖDARE SOM SÄGER ATT DET HÄR HAR DE ALDRIG HÖRT TALAS OM ELLER SOM SÄGER ATT DET INTE ÄR ETT PROBLEM.

    För svenska collies tror jag att vi med fördel skulle kunna byta ut "PRA", som vi inte har, mot skott/annanrädsla som vi har och fortfarande har för mycket av. Vi vet allihopa att det är så och vi vet också allihopa att det fortfarande finns för många uppfödare som bara blundar och nekar.

    Vilket vill vi helst - att väsentlig information presenteras av vår egen rasklubb, eller att Agria lägger ut den åt oss?
    Vilket vill vi helst - att rasklubben och uppfödarna säger som det är och talar om vad som görs för att ändra på det, eller att allmänheten får fortsätta att få "information" om hur skraja alla collies är genom att "alla säger ju det"?

    SvaraRadera
  16. HEJ!

    Anci du är en klok kvinna, men vi är allt några som redan nu går ut på våra hemsidor och talar om vår avelsfilosofi. Jag tar gärna diskussionen om hur och vad jag tänkt med varje kombination jag gör och det är inte så sällan jag får frågan då folk ringer och är intresserade av valp.
    Ang. att rasklubben skickar ut brev om MH och HD det tycker jag det är bra många uppfödare ställer inga som helst krav på sina valpköpare och när vi som vill ha lite uppkollat i kullarna då vi letar avelsdjur tittar på dessa kullar så blir man bara ledsen, kan finnas enstaka individer som ser intressanta ut men kommer de ur en kull på 6 individer och endast denna hund är uppkollad så är den inte intressant för mig i alla fall. Själv ställer jag kravet på mina valpköpare att de ska HD-AD röntga och komma på kull-MHt och de flesta har inga problem med detta:-)
    Ska vi komma någonstans tror jag vi måste börja ställa lite krav både på valpköpare och uppfödare!

    SvaraRadera
  17. Marie-Louise Muhr27 oktober 2010 kl. 19:57

    En liten historia. Min första collie skulle bli en stilig kille enligt uppfödaren, tack och lov håller hon inte på med collie längre. Kan också säga att mina kunskaper om hund överhuvudtaget var ganska noll. Han var efter fina Italienska linjer och visst var han söt och go som valp. Gjorde doch karaktärstest och HD-röntgen mera för att uppfödaren till min hund idag sa att jag skulle göra det.
    När han var ca. 8-9 månader fick han sitt första EP-anfall, vilket jag inte fatta vad det var! Han fick inga testiklar. Dessutom blev han fuktansvärt skotträdd. Av denna kull var det bara två som blev äldre än 5 år. Hade jag tagit en valp om jag fått veta det jag vet idag, nej. Min lille kille fick lida ganska mycket och jag tog bort honom när han var 5 år. Efter det var mitt beslut, aldrig mer en hund...
    Efter 14 år blev det dock så att det kom en ny colliekille in i familjen, en underbar gosig sak och från en uppfödare som ställde krav på att vi skulle göra olika saker och som dessutom talade om varför. Det har varit självklart för mig att göra dessa saker även om jag fått prioritera när.

    SvaraRadera
  18. Hmmm....en tanke slår mig. Det skulle vara intressant att veta - är det uppfödarna som begär saker av sina valpköpare som har svårast att sälja collievalpar, eller är det tvärtom?
    Renrasiga valpar ÄR dyra. Om jag ska kasta ut 13 000 på en valp, där jag vet att det aldrig kan finnas garantier för hälsa och temperament - betalar jag hellre min surt förvärvade tusenlappar för en valp där jag vet att det är röntgat och MH:at hos de flesta släktingar? Eller slänger jag lika gärna ut samma summa för en valp där bara det nödvändigaste är gjort och bara på föräldrarna och betalar i praktiken resten av summan för att uppfödaren har ett kennelnamn hos SKK?
    För det är ju inte så att uppfödare som vänder sig mot krav på avelsdjuren tänker GÅ NER i pris, eller?

    SvaraRadera
  19. Bodil jag skrev inte att Johan skrivit det om friska hundar utan det om att plånboken inte fick styra. Var vänlig och kommentera det jag skriver inte det du tror jag menar.

    SvaraRadera
  20. Jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är att vara drabbad valpköpare, har varit det själv fler än 1 gång. Jag tycker själv att hälsokontroller på föräldarar djur, ja all information är värdefullt, jag tycker t.o.m att jag vill ha mer information än vad jag hittills kan få, men hur ska vi göra för att valpköparna ska förstå informationen? Jag vet Bettan att b.l.a du lägger ut din avelsfilosofi, men jag vill veta mer och tycker att valpköparna måste få veta ännu mer och att det ska vara offentligt. Jag vill att valpköparna ska ha möjlighet att tränga in i uppfödarens huvud för att veta och förstå hur uppfödaren tänker om sin avel! Jag vill att man som uppfödare tränger in i sin egen skalle för att förstå vad det är man pysslar med! Jag vill att SCK ska hjälpa och handleda oss, få oss att samlas i små grupper på orten för att diskutera, vända och vrida på vår avel! Få oss att samlas för att lyssna på föreläsare som ska få oss att börja tänka! Vi ska inte behöva flockas ett par gången om året med 20-30 eller 100 andra uppfödare någonstans 100 mil hemmifrån, utan låt oss börja från grunden på vår egen ort/län eller där det passar oss att träffas. Använda sig av modern tecknik för att nå ut till oss uppfödare, vi behöver utbildning!Inte A och B uppfödare utan vi ska alla vara A uppfödare! Så SCK hjälp oss skällp inte oss!

    //Anci

    SvaraRadera
  21. Sorry Cissi! det var inte meningen att förarga dig. jag uppfattade faktiskt att du tyckte att "krav" skulle medföra att man får valpköpare att tro att det kan finnas någon sorts garanti mot sjukdom, fel och brister - och sådant kan ju aldrig finnas. Den mest samvetsgranna uppfödare kommer att producera valpar med problem. Det bästa man kan hoppas på är att uppfödaren dels försöker sträva mot att minimera riskerna för fel som kan förutses, är kända inom rasen. Dels är ärlig om det som s a s går illa trots ansträngningarna.
    Att det inte går att ställa garantier för levande varelser tycker jag är en jätteviktig och grundläggande information till alla valpköpare. Därför studsade jag till, när jag läste på SKK:s hemsida om deras kommande valphänvisning att ett hundköp hos SKK-ansluten uppfödare "borgar för ett tryggt hundköp". Det är helr enkelt inte sant och ingen kan komma med sådana löften!

    Sedan om att plånboken inte får styra. Jag vet också att många människor är illa ute nu och tänker mig att det kan vara en anledning till att oreggade/blandrasiga hundar säljer bra och att småraserna också gör det - ena sorten billig i inköp, andra sorten billig i drift!
    Just därför tror jag att om renrasuppfödarna skall ha en chans att konkurrera, så måste man få folk att förstå att javisst, de renrasiga kostar mera - men man får mera för pengarna!
    Och för att renrasuppfödarna ska kunna skaffa sig kunskaper om hur deras hundar fungerar, häslomässigt etc, behövs det t ex HD-röntgen och MH. Det ena behövs särskilt i en ras som haft jättemycket HD - det andra i en ras som haft alldeles för mycket rädsleproblem. De flesta människor som har råd att köpa en renrasig hund har också råd att röntga. Vet någon uppfödare som går ner i pris om köparen lovar HD-röntga. Nej, jag vill inte heller att renrasiga hundar ska bli en sak för folk med pengar! Men Cissi, de flesta av oss tycker så mycket om våra hundar att vi gör jätteuppoffringar för dem. Mannen jag berättade om, han med schäfern, äter för mindre pengar varje månad än vad den hundens specialkost kostar. Mina grannar köpte en goldenhane - jättefin hund, men att operera båda hans höfter gick loss på 40 000 för dem... Det kostar pengar att INTE höftledsröntga också!

    SvaraRadera
  22. Sitter och läser era inlägg och tänker på hur det är för mig som ska till att köpa hund. Pratat med en del uppfödare och fått reda på att Sck:s hälsa på valphänvisningen enbart gäller ifall dom är omspeglade när dom är 1 år! Tycker att det ska stå att det gäller ögonen så att jag som valpköpare vet att det inte garanterar att hunden är frisk i övrigt! Jag tror att det gäller att det är friska linjer från ep osv. Nu när jag vet vad det gäller bryr då inte jag mig om den saken för det har ju inte med min valp att göra egentligen. Protokollet man får med hunden visar ju vad den har. Tycker nog att det är rätt löjligt i allmänhet och väljer inte efter några röda eller blå markeringar utan efter djuren jag träffar. Sen gäller det för mig att jag ska komma överens med min uppfödare så jag får hjälp i framtiden ifall jag behöver. Ibland har jag funderingar på en blandras eftersom många uppfödare just ställer krav som kanske inte jag tycker är väsentliga för mig. Jag vill ha en collie till sällskap, inte till utställning, bruks eller avel, den ska vara glad och positiv och kunna umgås med barn. Jag har läst och fått lära mig hur jag ska söka en massa uppgifter och jag blir beklämd när jag märker att det finns mer och mer hot och aggressivitet hos collien. Jag har hittat min uppfödare som ger mig det jag vill ha och det blir inte efter Sck:s lista.

    SvaraRadera
  23. Ja, Bodil förklarade väl vad jag menade med att man får se lite bortom den egna plånboken... Det kostar att ha hund, gör en årsbudget och se själv. MH och röntgen är engångskostnader och på ett år är det definitivt inte dessa kostnader som blir högst.
    Däremot finns det ett stort värde för rasens utveckling att det görs. Och har man råd att köpa en renrasig hund så tycker jag man ska se till att ha råd med MH och röntgen också.

    SvaraRadera
  24. Till anomym
    Du har hittat till statistiken, bra! Om du nu inte tycker ögonen är viktiga så välj bort den punkten då. Själv tycker jag nog inte att den punkten är oviktig, vi vill ju inte att man avlar på colobomhundar och det är det man vill veta om den vuxna hunden har. Likadant kan man göra när det gäller t.ex exteriören. Det finns uppfödare som inte fyller de kraven heller.
    Men välja bort mentaliteten? Aldrig! Dessutom är det så att hot och agressivitet inte är något problem hos collierasen, ytterst få är det. De som visar detta är oftast de rädda hundarna. Så MH är mycket viktigt.
    Sen har vi höfter. Själv tittar jag mer än på bara föräldrarna. Vi får inte avla på höftledsfel, men t.om. det har inträffat. Komplettera med att titta på SKK's hunddata och avelsdata. Där kan man se t.ex om syskon är röntgad och vad de har, likaså om de gått MH och resultatet m.m. På MH kan du ju se en hel del egenskaper, vill du ha en valp vars föräldrar t.ex. inte kampar så mycket så kan du med dess hjälp hitta det. Men det finns inga som helst orsaker att avla på en rädd hund, det är helt enkelt oförsvarligt.
    Själv uppskattar jag valpköpare som gör som du, kollar. Men det gäller även att förstå varför vi har dessa krav.
    En kull som uppfyller SCK´s krav är aldrig någon garanti för en bra valp, det går inte att garantera när det gäller levande djur. Men du har en större chans att få en bra hund.

    SvaraRadera
  25. Johan du var en envis rackare...
    Jag har röntgat,ögonlyst(även som vuxen) och gått k-test samt MH med våra hundar.Även den exteriöra biten tycker jag är viktig.
    MEN JAG HAR GJORT DETTA NÄR DET HAR PASSAT MIG, beroende på förutsättningar!
    Tack Cissi för din support!

    Nu tackar jag för mig i denna diskussion.

    SvaraRadera
  26. Hej Anonym!
    Grattis om du har hittat en uppfödare som ger dig vad du vill ha. Grattis till att du har hittat och läst mycket material om vår ras. Men du - var har du hittat uppgifter som säger att det "blir mer och mer hot och aggressivitet hos collien"?
    Jag tror inte att någon annan uppfattar detta som ett problem. Men jag vet att vissa uppfödare tycker mycket om att PÅSTÅ att det är ett problem...
    Faktum är, Anonym, att jag undrar om du är den du utger dig för att vara. Så du är den sista anonyma kommentar den här bloggen publicerar. I fortsättningen, kontakta Collievänner och säg era namn, om ni vill bli publicerade som anonyma. Det går bra. Jag kommer att veta vad ni heter, men ingen annan får veta det. Det har varit alldeles för lösa tyglar på andra bloggar när det gäller anonyma insinuationer och anonym uppfinningsrikedom och vi på Collievänner vill inte ens behöva undra, om den som utger sig för att vara oskuldsfull valpköpare i själva verket är något helt annat.
    Det kanske verkar misstänksamt eller hårt, men så får det bli. Så gör varenda tidning med sina insändare och det som fungerar i resten av världen skall väl kunna fungera inom hunderiet också.

    SvaraRadera
  27. Jag har heller inte stött på agressiva collies, men har stött på collies som tagit till agresivitet då det blivit rädda! Fick i förra veckan ett telefon samtal från en hundägare EJ COLLIE! Hennes dag tog en otrolig vändning då hon kom hem från arbetet och finner ett brev från SKK! I brevet framgår att hennes hund vid utställning för 1 1/2 vecka sedan blivit inrapporterad för oacceptabelt beteende! Hon förstod ingenting av rapporten som även innebar att hunden fått rapporterings kod A! Hon hade varit på utställningen som händelsen var rappoterad från, hennes hund hade fått CK och placering i bästa hanhundsklass! Upfödaren hade även haft med hennes hund i uppfödargruppen som fått HP och gick vidare till stora ringen! Hennes hund hade deltagit i stora ringen och de hade ovetandes om händelsen åkt hem! Sedan dimper detta brev ner i brevlådan och människan ringer SKK och vill veta vad för händelse denna rappotreings kod kommit av, då får hon inte läsa inrappotreringen utan ombeds ge sin version av händelsen! Vilken händelse undrar hon? Ja du får väll skriva från morgonen då du kliver upp till du går och lägger dig, hon fattar ingenting!Sk nu dessa A koder användas av hämdlystna avundsjuka hundägare/uppfödare mot varandra? Att hundfolk i bland är beredda att gå över lik för att framhäva sig själva och fälla andra har man ju sett av under årens lopp, men det här var det värsta jag hört talas om!Sådna här saker gör förmodligen också att folk som bara vill ha en god vänn att umgås med helst väljer en blandras!

    //Anci Thyni Stubbfält

    SvaraRadera
  28. Ja, jo, Anci, håller med....Finns två skäl till att man skulle frestas att aktivt välja blandras, som jag ser det, och umgängesfasonerna hos vissa delar av renrasfolket är det ena!

    Kanske är jag orättvis mot vårt senaste Anonym, och i så fall ber jag om ursäkt. Men det har blivit så för min del att jag nästintill får hudutslag av en del alldeles för välkända fraser -"mer och mer hot och aggressivitet hos collies" - och utgår ifrån att det är den gamla vanliga blufftaktiken: "jag är minsann bara en vanlig valpköpare och vill inte ha en sån där aggressiv bitig tokhund som ni avlar fram med era MH och som inte går att ha med barn..."

    Det där, om framfört av en uppfödare eller ett ombud för en uppfödare, är bara ett försök till konkurrensbegränsande propaganda. Det är riktat mot andra uppfödare. Det framför lösa obevisade påståenden som om det vore välkänd sanning.
    Kort sagt, det är lögn. Om det faktiskt sägs av en valpköpare så undrar jag numera helt enkelt - Vem av dem har tutat i henne det där?

    För att försöka få stopp på ofoget så går vi ifrån anonyma insändare. Som sagt - det som fungerar överallt annars borde väl kunna fungera för hundfolk också? Vi kan inte hindra folk från att komma stickande med rapporteringskod A på mer eller mindre lösa boliner, men vi kan faktiskt hindra dold reklam på Collievänner...

    SvaraRadera