onsdag 9 maj 2012

SPÖKE MÖTER QUICKFIX




Inte på tjugo år har jag vandrat runt i centrala Göteborg och bara sett mig om. Nu har jag gjort det och förstår hur det måste kännas att vara ett spöke.
Jag växte upp i den stan – i gamla Landala, utedassens och fotogenförsäljarnas vrå av världen. Jag började första klass i Landalaskolan, där alla vi ungar föstes ner i källarens badkar varje lördag – till och med de som bodde på de fina granngatorna och hade badrum hemma skrubbades i varmvatten och skarptvål en gång i veckan, vare sig det behövdes eller inte, för att vi som behövde bada inte också skulle behöva skämmas. Jag kämpade mig hem från Dicksonska Folkbiblioteket långt nere i Haga med min pappas bag fullpackad med låneböcker. Någon gång fick jag be en vuxen om hjälp uppför sista backen och det hände att någon sa att en flicka inte behövde läsa så mycket; men det hände aldrig att någon gick förbi utan att svara.
Jag växte upp i den stan och den finns inte kvar längre. Var är de slitna fasaderna? Husen är kvar, men de är annorlunda. Var är de slitna kläderna? De flyttade ut. En massa pengar  flyttade in.
Hotell Eggers ligger på plats. Det såg lite halvsjaskigt ut förr om åren; när min mamma tyckte att jag var gammal nog att anförtros sådan kunskap, antydde hon att handelsresande herrar tog in där med mycket tillfälliga dambekanta. Nu lyser puts och fasad vita som hajtänder. Posthusets mjukslipade trappsteg är kvar, men de slits av andra skosulor: ombyggnad pågår under den internationella hotellkedjans äganderättsskyltar. Centrala Göteborg är en skog av varumärken.
Östra Nordstan är full av mobilbutiker. Som om det inte räckte springer mobilförsäljare från konkurrerande bolag efter en – ja, varför öda pengar på butikshyra och golvutrymme, när man kan klara sig undan med att hyra fötterna och snacket?
Försäljarnas fotarbete är imponerande. Folk rör sig överlag fort förbi varandra, det är bara tiggarna som sitter och ligger stilla. I denna snabbrörliga mängd människor sticker tiggarna ut med sin mörkklädda orörlighet. Det är deras logga. McDonalds säljer enkla burgare för tio spänn och kör löpande ljusreklam om att deras kaffe är regnskogscertifierat. Det tar en stund innan det går upp för mig att de vänder sig till två olika grupper av köpare.

Av nyfikenhet tar jag en sväng in på ett av de nya apoteken. Den dominerande, centralt placerade hyllväggen är ett uppbåd av formgiven pastelltonad plast, olika höljen med i stort sett samma emulsion av fett i vatten med parfym: hudlotioner från femhundra kronor litern och uppåt. Hälsokosthyllorna intill har skyltar där det står LIV – på engelska, självklart, för att trolla bort töntfaktorn – och  LIV kan man köpa i form av trippelprotein för att bygga sin muskelmassa och Q10 för att bättra på sin hjärna.
Där står spöket från det förflutna med sina gamla idéer om vederhäftighet och biologiska grundkunskaper och tänker att folk som går på det där, till dom priserna, behöver så mycket Q10 att det borde bli mängdrabatt. Behöver Q10 intravenöst! Men ni vet hur det är att vara spöke: ingen kan höra en. Så tjejerna med pastellfräscha butiksrockar och tandblekta leenden fortsätter fladdra välkomnande runt och fråga om man vill ha hjälp.

       - Vad är det där? frågar spöket dumt framför djurhyllan och pekar på D.A.P. Tjejen i  pastellfärgat ler ännu mer och förklarade att det gör hundar lugna, om de till exempel inte tyckte om att vara ensamma.

Jo, det var receptfritt, för produkten var ju liksom inget hormon eller så. Utan man kunde spreja hunden med produkten. Produkten fanns också som en aerosoldosa som man anslöt till väggurtaget, så stod dosan där och pyste ut sitt lugn över hunden. Som det står i annonsen på nätet – tjugofyra timmar om dygnet. Om man vill.
Nu är det en aning svårt att få fram exakt vad produkten innehåller, förutom den brandfarliga och slemhinneirriterande bärarvätskan 2-propanol. Men för min del tror jag att det rör sig om det gamla goda däggdjurshormonet oxytocin. Lugnande, relationsbekräftande, välbehagsskapande oxytocin: den vänliga beröringens hormon. En gudagåva för den som måste hantera en rädd eller aggressiv hund i en trängd situation.
Såld utan frågor till vilken användning som helst. Det enda man behöver är pengar.

Bodil Carlsson

7 kommentarer:

  1. Sjukt sjukt sjuukt! I det här avseendet måste jag säga att det var bättre förr trots att jag är ung. Detta vimmel av apotek och produkter. När jag var i Australien så upptäckte jag med fasa att de sålde godis på apoteken och tänkte "vilken tur att man bor i förnuftiga Sverige där man säljer rätt grejer på apoteket" Men vad sjutton vi är ju snart där vi med! Detta land börjar mer och mer likna USA...

    SvaraRadera
  2. Visst är det rätt fantastiskt? Om oxytocin är en produkt av något, så är det en produkt av några tiotals miljoner år av däggdjursutveckling och inte av något annat!
    Tänk att du ska gå in i en lägenhet och hämta ut en rädd, försvarsberedd hund med dålig erfarenhet av människor. Eller tänk dig att du har en nyopererad hundkrake som är rädd och har ont och har svårt att komma till ro i den främmande miljön på djursjukhuset. Eller tänk dig att du ska försöka få kontakt med en övergiven, upphittad valp för att omhänderta den. Och så har du oxytocin att spraya på dina händer och din jacka, när du närmar dig den hunden!

    Hunden känner lukten av mamma, hunden känner lukten av trygghet och avslappning. Det behöver kanske inte bli slagsmål eller nedsövning eller fångstredskap. Det kan bli civiliserat i stället.
    Det är kanske så man skulle använda oxytocin.

    SvaraRadera
  3. Det finns inte en enda vetenskaplig undersökning på att DAP fungerar som den marknadsförs. De hundägare jag träffat som har använt DAP har jag frågat om det fungerat på att lugna hunden, ingen svarade jakande på frågan.
    Det finns en mängd produkter idag som påstås verka för allt möjligt utan att det är vetenskapligt testade. Plaque Off är ett annat undermedel som säljs dyrt utan bevisad effekt. Allt handlar om marnadsföring idag. Tidigare hade man sådana reklamkampanjer för människor, nu har man satt stopp för det. Tillverkarna har upptäckt att djurägarna är ett nytt mål då det inte finns samma kontroll på produkter till sällskapsdjuren.

    SvaraRadera
  4. Är också fundersam på om D A P verkligen kan fungera som det påstås göra - duscha, sätt i halsbandet, fyll rumsluften och du får en lugn, belåten hund? Ehhh? RIKTIGT så enkla maskiner är inte vi däggdjur!
    Om man anser att det är normalt att lämna sin hund i åtta timmar och hunden - socialt däggdjur som den är - vet att det är helt onormalt, så hjälper inget oxytocin i världen: sammanhanget som det antas fungera i överväger.
    Men OM du vill närma dig en osäker hund och doften av din kropp innehåller oxytocin OCH du tar tid på dig OCH ditt rörelsemönster och din röst talar samma språk som oxytocinet... visst borde det hjälpa till!
    Oxytocin fungerar på människa - ökad empati och mindre aggressionsberedskap i test med inandat oxytocin. Det här jädra geschäftet är något helt annat. Månadskostnad för rumsluftsapparatens laddning runt 500. Jag träffar allt oftare människor som inte har råd att betala den summan för mediciner som de väldigt väl behöver. men visst the pet market är lönsam. Ska vi göra oss rika, Lolo, med att hitta på något annat som inte heller fungerar?

    SvaraRadera
  5. Sorry Bodil, lura någon är inte min stil!
    Om man ska närma sig en osäker hund så är jag övertygad om att andra signaler är betydligt bättre än oxytocin. Hundar svarar mycket bra på aggressionsdämpande signaler utan att vi behöver spraya dem med oxytocin. Man kan också själv höja oxytocinnivån i sin kropp genom beröring av en hund t.ex. Även yoga sägs vara verksamt.

    SvaraRadera
  6. Är du också ett spöke, Lolo? Som står framför hyllorna i apoteksdjungeln och blir uppretat för att du tycker businessen är anstötlig? :-)

    SvaraRadera
  7. Har just upptäckt att det tillskott av C-vitamin som jag dricker, brustablett från Apoteket, innehåller även Natriumglutamat!!!!! En helt onödig tillsats som misstänks ha många olika negativa effekter. E 621 är en annan benämning och har förbjudits på sina håll i USA. Enda anledningen till att den används mer och mer i matindustrin är att den framhäver smaker vilket gör att tillverkarna kan ha färre råvaror i produkterna. Att vårt svenska apotek använder E 621 finner jag inga ord för!!!!
    Att jag är ett spöke har du helt rätt i. Varje gång jag ska figga på MH får jag höra när det är dags för spökdräkten, att jag inte behöver ta på den!!!

    SvaraRadera