måndag 14 maj 2012

BLÅBÄRSSOPPA


Inte vet jag vad jag tänkte på, när jag anmälde mig till workshopen doghealth i Upplands-Väsby helgen efter nästa, men anmälde mig gjorde jag iallafall. Jo – eftersom workshopen avslutar en veckas internationell konferens i Visby om genetik hos hundar och katter, tänkte jag nog lite vagt att här blir det vansinnigt intressanta föreläsningar.  Nya upptäckter, ny kunskap att lyssna på!
Det blir det säkert – i Visby. I Upplands-Väsby är det som sagt workshop, så där förväntas man prata också. Jag drog ut deltagarlistan och drabbades av akut ågren.
Vad ska jag bidra med i det sällskapet?

143 deltagare plus ett blåbär. Vem som är blåbäret får ni räkna ut själva, men bland deltagarna finner man ett antal inte alldeles obekanta namn. Som Steve Dean, engelska KC:s ordförande; personer från FCI; representanter från OFA:s ledning; SKK:s ordförande resp vd; and so on and so forth. Gudskelov kommer Per Arvelius från SCK:s Projektet också!
Första tanken var ju att omedelbart utnyttja sin rätt att överlåta deltagarplatsen på någon annan. Den tanken är inte helt borta, måste jag ärligt säga. Så vill någon insatt människa från SCK eller annan SBK-klubb diskutera hur man selekterar för beteende i hundaveln - mentala egenskaper, kort sagt - med  folk från respektive tyska, danska, norska och estniska kennelklubben plus vår egen och dessutom Erik Wilson från FHTE, så är jag  inte omöjlig. Detta är den viktigaste workshopen i mina ögon och den som har något väsentligt att säga har större rätt till en plats.  

I väntan på eventuella inkommande förslag rensar jag rabatterna och förbereder en liten presentation av arbetsgrupperna och deras deltagare.
Och så tänker jag på att den genomsnittlig månadsinkomsten  i Vitryssland sägs ligga på 400 dollar. Det är en i sammanhanget inte oväsentlig sak.
 



Bodil Carlsson






2 kommentarer:

  1. Bodil. Du behövs där. Någon som för den vanlige hundägarens talan och som dessutom har huvudet på skaft. Tror du kan bidraga mycket med den kunskap du har och den vanlige hundägarens erfarenheter. Det skall bli mycket intresant att få läsa en rapport från dig sen.

    SvaraRadera
  2. Tack, Wanda! Snällt sagt och kanske lite snällare än förtjänt. Känns som att vara ett LITET, SLITET blåbär för tillfället...:-)

    SvaraRadera