onsdag 16 november 2011

SUMMAN AV BLÅTT 7) Vem säger vad?

Vem kan man lita på? Alla, även forskare, har en utgångspunkt och en bakgrund av personliga erfarenheter och personliga anknytningar, som bestämmer vad man vill titta närmare på och vad som känns rimligt i resultaten.

Malcolm Willis har en doktorsgrad och är en känd engelsk hundgenetiker. Det låter väl bra? Han kommer ur en bakgrund där det är OK att göra boxer självkuperande genom att korsa in en obesläktad stubbsvansras.
Hans fru föder upp chihuahua.

George Strain har en professorstitel inom veterinärmedicin. Det låter väl bra? Han lever i Louisiana, catahoulans hemland. Han kommer ur en bakgrund där det är vanligt att se fungerande merle.
Minst en vän till honom föder upp catahoula.

Så där står de nu mittemot varandra i var sin ringhörna med handskarna på och blänger. Den ene tror att bästa sättet att få hunduppfödare att ogilla en färg är att använda ordet blandras om hundarna som har färgen. Den andre verkar ha funderingar på varför hunduppfödare anmäler hundar till en studie, som om de inte alltid satte principen om slumpmässigt urval högst här i världen utan väldigt gärna ville bevisa något...

Ja, OK då! Jag som försöker referera matchen har också en utgångspunkt. En av kombattanterna fick mig att gnägga rått och hjärtligt och den andre killen gör mig sur. Jag gillar inte hans sätt att argumentera och jag gillar inte traditionen som han kommer ur heller. Som jag ser det, så har den ställt till med för många aldrig ifrågasatta konstigheter. Så nu vet ni det. Men det ändrar inte sakfrågan: i vilken ringhörna finns de bästa siffrorna i den här matchen?


Bodil Carlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar