tisdag 8 november 2011

SUMMAN AV BLÅTT 1)

Jordbruksverkets svar för två månader sedan till en för mig okänd rasklubb angående merle och avel gjorde mig riktigt nyfiken.
Vad är merle? Och vilka effekter har den?
Varför ställde denna rasklubb den frågan just nu? Och vad baserar JV sitt svar på? Vem vet vad om merle?

Jag har lärt mig en del saker, som jag inte visste. Så här ser det ut så här långt:

1)Collie har inte tre färger. Collie har två färger: sobel och trefärgad, där en andel av de trefärgade har en gen för fläckvis utspädning av den svarta färgen. Utspädningsgenen finns hos totalt 17% av alla våra hundar idag.

2)Utspädningsgenen är en defektgen. I princip är den en riktig fuling. Ett inskott förvandlar den riktiga genen till en icke fungerande gen.* Pigmentproducerande celler görs om till icke-producerande celler och det borde vara en katastrof för alla merle individer. Speciellt för de homozygota, som har anlaget i dubbel upplaga. Förutsägbara effekter är förlust av fungerande celler i hud, päls, syn- och hörselceller och möjligen ett antal andra celltyper.

3) De förutsägbara effekterna stämmer inte särskilt bra med de verkliga. Inte ens hos homozygota merle är alla döva, blinda, ögonlösa och vita. Majoriteten av heterozygota merle är välfungerande. En del av förklaringen ligger i de tappade svansarnas välsignelse: under fosterutecklingen återgår en hel del av de förvandlade cellerna till originalskicket och blir pigmentproducerande igen.**

4) Är det hela förklaringen? Har S-allelerna som ger vita tecken någon betydelse för hur merlemutationen slår igenom? Är effekterna av merle olika i olika raser och är det i så fall S-allelerna som påverkar utfallet?***

5) Ingen vet.

Så låt oss ta en titt på vem som säger vad om merle!

* se inlägg från 29 september och 1 oktober, I begynnelsen var SILV samt Gen med ont i SINE?

** Se inlägg från 2 oktober, Dimblått

*** Se inlägg från den 9 oktober, Vitt på vit botten?


Bodil Carlsson

12 kommentarer:

  1. Hej
    Hittade en annons på " blocket " Vita collievalpar med blåa ögon.
    Det fanns en hemsida till annonsen och den går till någon i Danmark som säger sig avla på am vita collie. http://www.hvid-collie.dk
    Sidan är lite rörig, det verkar som att de har 3 vita collie och två "normal " collie. De vita ser ut att ha huvuden som borzoier.

    Det står i annonsen att valparna inte är FCI gk så de kommer ju knappast ha stamtavla eller reggas. Nu till frågan hur kan dessa vita med sobla tecken ha blåa ögon ?
    När vi ändå håller på med färger är det nggn som vet om alla dessa s.k. vita collies i Usa har blåa ögon i stället för bruna.
    Tycker det ser skumt ut med vit o sobelvalpar med blåa ögon. Givetvis skriver de på sin sida att de inte gillar utst collie och att de vita har bättre temprament :-)
    Friska o sunda
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej Pia!
    Allt går att sälja med mördande reklam och här börjar det närma sig det bokstavliga, inte sant?

    Ska kika in på den där sidan vid tillfälle. Annars tänker jag oftare numera att det bästa som kunde hända hundarna var ett allmänt licenskrav för rätten att föda upp dem!

    SvaraRadera
  3. Bodil
    Jag titta in på sidan, det är inga speciella collie även om de bara avlar för en färg nu. Tycker i allafall att de kan se ut som collie om man skall sälja dem som collie.
    Man kan alltid hoppas att folk inte är speciellt dumma och köper en hund efter en färg för 15.000kr som de begär för valparna.
    Förövrigt säger de flesta att det går inte att sälja valpar nu som förr. Jag tror att folk tänker sig för innan de köper hund, en hund kostar pengar och försäkringar är väldigt dyra och veterinärkostnaderna är hutlöst dyra.
    Tom blandrasvalparna reas ut :-)
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. OK, Pia, jag har inte hunnit kika. men det slog mig - efter att jag hade skrivit kommentaren, förstås! - att USA ju acceptyerar fler färgvarianter, bl a collie smed mkt vitt. Spontant är jag lite misstänksam mot mkt vitt, men om jag har fattat det någorlunda rätt, så KAN vit pälsfärg vara, tja, oskadlig för den som har den... och en annan vit pälsfärg inte bra alls. Ingen aning om hur det ser ut på de mycket-vita amerikanska colliesarna. någon som vet?

    SvaraRadera
  5. Jag har ingen erfarenhet av de vita collies som förekommer i USA där de är godkända. Men lite kan jag kanske reda ut. Dessa vita är INTE homozygota merle (dubbel merle). De har alltid färgade huvuden precis som våra collies har, mer eller mindre färgade fläckar på kroppen av grundfärgen. Att de är vita beror på att man avlat stenhårt på hundar med mycket av "vita faktorn". Väldigt få hundar får tillräckligt med vitt för att kallas vita. Detta är alltså inte enkelt. På en National utställning med c:a 1000 collies så är kanske 5 vita. De bedöms i egen klass och det är ytterligt sällsynt att de placerar sig när det kommer till konkurens med de färgade. De håller inte den kvaliteten, då man måste koncentrera sig så mycket för att få en hund med den färgen.
    Det framgår således av det jag skrivit ovan att hundar med sobla eller trefärgade huvuden har bruna ögon. BM kan ha blå eller bruna ögon eller fläckvis blå och bruna.

    SvaraRadera
  6. Lolo. jag får inte heller intrycket att detta är merle, varken hetero- eller homozygota. Så det måste vara en S-locusvariant, väl?
    S er i Sharon Vanderlips gamla bok "The Collie"att hon säger så här:
    1)foton av sobla hundar med de tecken vi är vana vid - vit krage, vita underben, vit svanstipp= homozygota för Si, d v s irish spotting
    2) foton av "white-factored" sobla, med utbredda vita tecken = SiSw, alltså heterozygota för irish spotting och sw, som jag tror kallas för extreme white
    3)foton av "vita" sobla, d v s collies med sobla huvuden + enstaka sobla fläckar på kroppen= homozygota för sw. Ett foto av en långhårscollie med enorma mängder snövit päls ur vilken ett trefärgat huvud sticker fram beskrivs som "white rough collie, tricolour genotype" och de vita tecknen är också hos den swsw, d v s homozygot för extremewhite-allelen på S-locus.

    ALLA dessa är mm, de har helt enkelt inte genen för merle (M).

    SvaraRadera
  7. Bodil jag har inte sett hemsidan ni diskuterar och vill ogärna diskutera enskilda hundar. Eller ägare till hundar.
    Håller helt med dig om att den Amerikanska vita collien inte härstammar från BM. Däremot förekommer det också att det finns vit collie vars grundfärg är BM. Om det finns dövhet hos de vita har jag ingen aning om. Jag kan dock konstatera att de avlas för sin färg och man måste verkligen gå in för det.
    Hos vissa raser har man lyckats eliminera risken med vit pälsfärg, det är inte helt otroligt att man lyckats med det även vad gäller BM. Särskilt om man avlar för funktion.

    SvaraRadera
  8. Ursäkta Lolo och pia! Dumt av mig, men jag glömde helt enkelt säga att jag har hunnit kika in på den sidan som pia nämnde och visst är detta det som i USA kallas white collies, närmast helt vita kroppar men med färgade huvuden - de kan vara sobla, trefärgade eller merle, eller sobel-merle. Deras genetiska grundfärg är alltså sobel, trefärgat eller merle, men de har en dubbel uppsättning av genvarianten sw som ger jättegenomslag av vit färg, ung som ett anlag för vita fläckar där den vita fläcken tar i stort sett hela kroppen. Hur det är med syn/hörsel på de hundarna har jag ingen aning om, men det tror jag inte att den här danska ägarfamiljen har en aning om heller. Det jag vet är att i andra raser där det finns swsw så är hörselförlust inte ovanlig.

    SvaraRadera
  9. Hej
    Jag diskuterar inte den danska familjens hundar på ett negativt sätt utan undrar mera om de blå ögonen dom sobla har. Om jag inte tar fel har även deras mamma detta, pappan beskrivs inte på deras hemsida så jag har ingen aning om om han är vit eller " normaltecknad sobel " Dom är heller inga " typiska" collies i typ. Det är nog som Lolo skriver de är endast ute efter den vita färgen.
    Kul med vita collies... Fast det tycker inte jag men det är min åsikt :-)
    Jag tror som du Bodil att den danska familjen inte känner till sw. De blir som med mkt annat, okunnighet.
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  10. Hej Pia!
    Du har missförstått vad jag skrev. Jag skrev om hur man genom systematisk avel på den "vita faktorn" fått fram collies med allt mer vitt på kroppen i USA. Jag har inte syftat på den danska familjen.
    Du har lagt ut en länk till den danska familjens hemsida, sedan skriver du enligt min uppfattning nedsättande om dem. I din senaste kommentar att de är okunniga. Är inte det negativt? Jag är förvånad att det publiceras på denna blogg.

    SvaraRadera
  11. Hej Lolo
    Jag vet inte hur du läser men jag är inte nedsättande på de danska vita collies, nja kanske lite men det är mera för att jag tror att de vare sig hd rnt eller ögonlyser, för det förteller inte utav deras hemsida, men det är bara MIN åsikt. Men okunniga har jag knappast kallat DOM utan det var mera generellt som hos många andra. Eller tycker du att de kunniga avlar på stora rädslor ?
    Jag vet att de vita har vita faktorn men frågan var.. Var kommer de blåa ögonen ifrån på en sobel ?
    Även om man avlar endast på mkt vitt på en sobel så får dom ju inte blåa ögon.
    Om jag inte minns fel så har jag nog endast sett blåa ögon hos djur med blått eller grått i sig.
    Old english sheep dog är gråblåa med vitt. De med mkt vitt brukar få ett eller två blåa ögon
    vilket är helt tillåtet. Husky som är ljustgråa får oxå blåa ögon. Har aldrig sett en svart individ med blåa ögon. Rätta mig någon om jag har fel !
    ( jag har sett svart/brun häst med mkt vitt i huvudet vara glosögd )
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  12. Pia, eftersom du envisas med att syfta fel, förneka att du skrivit något, trots att det står så alla kan läsa det, så kommer jag inte att besvara fler mail.
    Du börjar i ditt första mmail om de danska vita colliehundarna att anmärka på deras utseende. Du har ju själv fött upp collie och borde veta att deras utseende kan förändras mycket under uppväxten.
    I nästa mail står det "okunnighet" om danskarna. Går ej att missförstå!
    Nu senast skriver du att du "tror att de inte HD röntgar eller ögonlyser". Det är bara det att när någon säger eller skriver att man tror, så sprider man likväl ett rykte.
    Visst kan man skriva att man tror något, men här gäller det en angiven uppfödare genom deras hemsida.
    Att soblar kan ha blå ögon är väl inte så konstigt eller? Jag har försökt hjälpa dig med hur BM och vitt nedärvs, men ger upp.
    Kan rekommendera Kerstin Berminges hemsida där hon beskriver det (Convocos).

    SvaraRadera