lördag 30 april 2011

SPEGELBILDEN

Vem skrev så här?

”RAS och dess rekommendationer … följs inte av en majoritet av våra uppfödare. Man använder inte individer i avelsarbetet som är goda representanter för rasen. Man struntar i god samarbetsvilja, leklust, nyfikenhet och koncentrationsförmåga.”

Vem tittar över valpkullarna och kommer med exempel på storproducerande utställningskennlar, som väljer exteriöra meriter och avlar på hundar med lite nyfikenhet och t o m skottreaktioner? Vem säger:

”Jag vill dessutom påstå att alla de uppfödarna som idag inte överhuvudtaget använder sig av testerna MH och MT avstår p g a en enda anledning. SANNINGEN OM DERAS AVEL ÄR OBEKVÄM.”

Vem säger i sin slutkläm att det är hög tid att stå upp för sin ras? Nej – ingen colliemänniska! Den erfarne gamle uppfödaren av arbetande schäfer, Reino Oskarsson. Ni kan läsa hela inlägget Dags för strid med kommentarer här.
Det är nog inte det sista vi får höra i frågan och eftersom den rasklubbens företrädare inte direkt är kända för att vara lågmälda eller nyanserade när de rycker ut för att ”implementera schäfermärket” är det väl bara att ta på hörselskydden och krypa ner i bunkern. För har det varit trettio års bråk inom vår ras över exakt samma frågeställning – exteriöra meriter framför stabilitet, exteriöra meriter framför hälsa, exteriöra meriter framför arbetsförmåga – vad skall det då inte bli i den ännu mer prestigefyllda schäfervärlden med mycket större marknadsandelar att försvara?

Reino O slutar med att säga att narkotikahunden och bombhunden inte behöver CK och HP – de behöver arbetsglädje och uthållighet. Och:

”Du och jag som vill ha en god kamrat som följer oss i vardagen behöver ingen prishylla med rosetter, pokaler och röda band. Vi behöver en hund som klarar av att åka buss utan att huka för främlingar, inte bryter ihop av ljudet från nyårsraketerna eller flyr längre än kopplets längd för att det small till bakom hörnet. En hund som gärna vill leka med oss...”
Där hajade jag till. Har det verkligen gått så långt, att detta ska behöva sägas om den storartade arbetsrasen schäfer???
Tja, varför inte?
Man har redan sagt det länge om den storartade gamla arbetsrasen collie. Fast det finns en sak i Reinos inlägg, som inte är tillämpligt på vår ras.
”Om man tittar på schäferhundklubbens valphänvisning, så räcker det tydligen med att betala in 200 kr per år, sedan hänvisar schäferhundklubben gladeligen vilken jävla skit som helst.”

Tack, Collieklubben! Tack, uppfödare som finns inom klubben och värderar hälsa och nerver högre än de där röda banden!

Bodil Carlsson

14 kommentarer:

  1. Så härligt med folk som törs tala ur skägget, och se sanningen som den kan och i vissa fall ser ut. I det här fallet gällde det schäfer, men det kunde lika gärna varit en annan ras.
    Arbetsglädje hos en hund skänker glädje även till ägaren när man i förlängningen har roligt tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Eftersom både collie och schäfer är raser som står mig varmt om hjärtat, ska du nu få läsa något jag sällan skriver. Bodil, jag kunde inte ha skrivit det bättre själv! :)

    SvaraRadera
  3. Av de reg. kullar av långhåren i år, så uppfyller inte 50% av kullarna valphänvisningens krav på mentaliteten. Det är bara att konstatera att collieuppfödarna struntar i att avla för mentalitet som ingår i RAS, det gäller även för vissa korthårskullar.
    Att detta i hög grad även gäller de andra bruksraserna gör inte situationen bättre. Snarare mer legitimt.
    Förhoppningsvis kommer indexet för MH tillsammans med en massiv kampanj att vara till stor hjälp för blivande valpköpare. Kanske något för de andra bruksraserna också?

    Vi har i alla fall en rasklubb som mycket aktivt arbetar för att förbättra mentaliteten.

    SvaraRadera
  4. http://www.aktivhund.se/hundforum/viewtopic.php?f=58&t=30772&sid=34ad38fc37d9f18d4b2d31a8d2f42ab6
    Collieuppfödare borde följa debatten på olika forum om colliens mentalitet. Det är ingen rolig läsning. Förvånande är dock att collieuppfödarna som bryter mot RAS aldrig försvarar sin avel, det är mest "vanliga ägare" som försvarar collien som ras.
    Bifogade länk är ett inlägg på forumtet "Aktiv Hund", under Vallhundar. "Collierasen", giv mig styrka att betrakta eländet!

    SvaraRadera
  5. Lolo
    Om nu 50 % utav collieaveln inte följer SCK rekomendationer ang valphänv, tycker jag att SCK har misslyckats radikalt att föra ut info om colliens mentalitet på RÄTT sätt.
    Eller tycker du att colliefolket skiter fullständigt i mentaliteten ?
    Kan det vara en följd utav en massa trams i en rasklubb eller är det okunnighet !
    Eftersom avelsdata ligger ner för tillfället är det svårt att se vilka dessa 50 % är som ej följer RAS.
    Och sedan är det ju inte många collieuppfödare el uppfödare som sitter och läser på hundforum. Självklart är det " vanliga " hundägare som försvarar sin ras och självklart är det dessa som inte ens äger en collie som skriver en massa skit, de som HÖR och endast läser statistik som kan skrivas på olika sätt. För alla vet att statistik kan omvandlas både till det positiva och det negativa.
    Det är alltid någon som känner någon som har en vän som minnsan har hört att det är sååå.
    Ärligt, de vanliga collieägare som jag möter ute är faktiskt väldigt nöjda med sin collie, men det är ju klart de har ju inte läst all skit som skrives om rasen :-)
    Sedan är kraven och erfarenheten olika hur en bra hund beter sig.
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Pia, om 50% av kullarna inte uppfyller kraven på valphänvisning är det deras UPPFÖDARE som har misslyckats.
    SCK brister inte på någon punkt när det gäller att informera - ALLT finns på deras hemsida.
    Och du, tramset och okunnigheten finns numer utanför SCK...

    SvaraRadera
  7. Pia, jag publicerade din kommentar av två skäl enbart. För det första innehåller den inget personangrepp och är skriven med normalt hyfs, vilket vi tackar för. Det är tyvärr inget som man kan för givet i hunddiskussioner.
    För det andra är den så illustrativ. Du komprimerar de vanligaste bakvändheterna och felaktigheterna på typ tjugo rader.

    För det första säger du: "vanliga collieägare", i a f de som du träffar på, är nöjda med sina hundars nerver och lynne.
    Det gläder mig och om även jag ska utgå ifrån de få collies jag har träffat på senare år, så ger de mig samma bild som MH-statistiken. TACK VARE DET VÄXANDE INTRESSET FÖR ATT RÄTTA TILL PROBLEMEN FINNS DET NU STÖRRE CHANS ATT HITTA STABILA COLLIES!

    För det andra säger du: om vissa uppfödare struntar i mentaliteten och t ex avlar på femmor på skott, så måste det vara rasklubbens fel. Den har inte gjort rätt om dessa uppfödare struntar i både RAS och klubbens rekommendationer.
    Nähej. Vad skulle den ha tagit till ytterligare - vapenhot?
    Vissa uppfödare säljer collies efter skotträdda, ljudrädda eller allmänt ängsliga föräldrar så länge sådana valpar går att dra in en hacka på. Eller så länge de skotträdda, ljudrädda eller allmänt ängsliga föräldrarna har rafsat hem lite av de där röda banden.
    Det är inte rasklubbens fel om vissa uppfödare av vilket skäl det än må vara anser sig ha rätt och möjlighet att negligera regler som rasklubben ropar i örat på dem.

    För det tredje säger du: självklart är det "vanliga
    hundägare som försvarar rasen och de som inte har collie som "skriver skit" om den. Jag tror att du vet lika väl som jag att vi vanliga collieägare liiite för ofta har fått hundar som haft begränsade och ibland dåliga liv, därför att de har varit rädda. Just det - för skott, för ljud, eller för annat som de kanske-inte-så-intresserade uppfödarna glatt fortsätter att avla på!
    Vi vanliga hundägare försvarar vår ras genom att säga som det är och genom att begära av uppfödarna att avla vettigt och ansvarsfullt.

    För det fjärde säger du - "det är olika hur man vill att en bra hund ska vara". Ja, det är ju en variant av det gamla välkända "alla vill inte ha tävlande brukshundar!" "De flesta vill ju ha sällskapshundar!"
    Visst är det väldigt olika vad vi ser som en bra hund. Har man fått höra - och det har folk fått höra! - att collies är veka, passiva, ickebesvärliga hundar som man knappt märker att man har i snöret, så kommer man ju att uppfatta en sådan hund som normal. Vet du vad som är svaret på det argumentet?
    TA FÖR EN GÅNGS SKULL OCH FRÅGA HUNDEN!

    SvaraRadera
  8. Hej Pia!
    Ska bara ge dig ett kort svar eftersom ditt inlägg redan blivit besvarat av Bodil och Johan.

    Ja jag anser att flera collieuppfödare förnekar och skyler över sina hundars mentala brister. Gäller f.övr. i andra raser också, vilket inlägget av Reino Oskarsson illustrerar. Och då har ändå schäferrasen långt kvar till colliens bottenläge.

    Du påstår att man kan förvränga statistik. MH resultat är inte statistik. Dessutom är det inte sannolikt att beskrivare skulle förvränga siffrorna bara för collie.

    Vad är en bra hund? Det kan väl ändå inte vara svårt att förstå.
    Inför varje nyårshelg diskuterades på collieforumet vilket lugnande medel som var bäst för att minska collies rädslor för raketer och smällare. Det var vanliga hundägare som skrev detta. Denna ljudrädsla avspeglas i MH resultaten. Collien är den ljudkänsligaste av samtliga bruksraser. Dessutom leder den stort i momenten "Kvarstående rädsla". Ligger skyhögt över alla andra raser i avbrutna MH. Flera av dessa collies används i avel.

    Vill du Pia, tro att detta är manipulerade siffror så får du väl tro det då. Men ingen på SKK, SBK eller forskarna på SLU tror det.
    För du tror väl inte att man startar ett så stort och dyrt projekt som "Mentalt Sund Collie" på myter eller manipulerade siffror?

    SvaraRadera
  9. Hej Bodil!

    Som svar på dina första - fjärde!

    Jag vet inte hur du får till allt, för krångla till det och ÄNDRA på mina ord och
    Tolka det på ett negativ sätt.

    För det första den collie jag träffar ÄR mkt trevliga men om de är golvrädda, skottberörda eller annat ser jag knappast.
    Men de säger att dem är nöjda med sin collie. Skall man inte tro dem då?
    Skall man tro att de inte VET hur en bra collie skall vara!

    Bodil för det andra jag har ALDRIG skrivit att det är rasklubbens fel att collieuppfödare struntar i mentaliteten.
    Jag skrev väl snarare att SCK måste se sig som misslyckande om de inte ens kan få till mer än 50 % uppfödare( Lolos info )
    som följer SCK rek Ang valphänvisning,och ca 40 uppfödare väljer att lämna klubben.
    ( info som Lolo skrev på ett forum)

    Nu är ju inte info om 50 % födda valpar undan dåligt mentalt föräldrar riktigt sant, då jag nu har suttit o kollat på Avelsdata på collievalpar hittills FÖDDA 2011.
    Utav hittills. 24 colliekullar - 2011 har 14 kullar föräldrar med godkända skott och ej ngr rädslor.
    Av de 14 finns det två kullar med utlandsktägd hane som " jag " inte vet om deras mentalitet.
    10 kullar följer inte SCK valphänv regler gällande mentaliteten.
    ( De föräldrar som inte är omlysta har jag inte brytt mig att kolla - då har dem ingen valphänv )

    Ur dem 10 är det 4 kullar som har minst en förälder som har avbrutit Mh.
    6 kullar har minst en förälder som har 4 el 5 på skott. Endast 1 kull har två föräldrar som har 5 på skottet.
    Självklart är det 10 kullar för mkt inget snack om saken.
    Jag är inte heller speciellt imponerad utav att sitta och läsa SAMTLIGA 24 valpkullars föräldrars MH.
    Det saknas mkt leklust och mkt nyfikenhet men detta är ju inget som är överraskande när det gäller collie heller.
    Utav de 24 uppfödarna finns det flera som jag aldrig har hört talas om, det är heller inte många uppfödare som har hållit på speciellt länge med collie avel, bara några få ca 5 - 6 st. . Utav dessa 5 -6 st. uppfödarna har använt
    hyfsat bra hundar, resten är... Ja jag vet inte!

    Jag är inte speciellt förvånad heller att de är dem som är oerfarna eller mindre nogräknande när det gäller mentaliteten. Detta har jag sagt länge redan på collieforumets tid... Lägg ner mera energi på dessa uppf och få dem att inse att collieaveln måste bli bättre.
    Sluta med att anmäla uppf och annat tjafs som ständigt är i rasklubben, få valpköpare, uppf att känna sig välkomna. Sedan kan man sluta påstå att uppf har lämnat klubben för att de vill minnsan inga krav ha, för detta är
    inte sant, bara en massa prat och spekulationer, ta reda fakta ( inget till er personligen, utan till de som läser bloggen)
    Tyvärr men det kommer alltid att finnas uppfödare som inte bryr sig om hur en hund är bara den inbringar pengar, men dessa blir knappast långlivade, det ser vi ju även nu. Det är jätte många collieuppfödare som är borta och nya tillkommer ständigt. Bara på mina 22 år med collie är det otroligt mkt nya uppfödare på rasen som går upp som en sol och ner som en måne. Inte många gamla kvar med tanke på att collien var fler för förr.
    * Självklart är det mkt tråkigt att aveln är så dålig och att uppfödare använder hundar med rädslor och annat.
    Men oandra sidan ser vi ju ingen förbättring heller med tanke på Mentalt Sund projektet.
    Eller så är det för tidigt att säga något.

    P.s. fortsättning i en ny kommentarsruta, hade vist för månag tecken ;-)
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  10. Fortsättning....

    Bodil svar på ditt tredje : Jag skrev om hundforum, där är det de vanliga hundägarna som försvarar sin ras, knappast har uppfödare ett intresse och sitta och tjafsa på ett hundforum om det inte är ett rent rasforum, men vi har ju inget sådant längre, vad jag vet !
    Till det fjärde, jag skrev att
    " Sedan är kraven och erfarenheten olika hur en bra hund beter sig "

    Alla har olika erfarenheter när det gäller hur en bra hund beter sig.
    Jag påstår inte att folk vill ha loja trötta hundar som man knappt märker i snöret.
    Men det ÄR olika hur man upplever en BRA hund. Jag har lärt mig oerhört mkt när jag hade min malle då jag träffade andra malleägare och uppfödare på rasen vad en BRA hund är. Även här var det olika vad en BRA hund är.
    Jag tycker inte att en hund är bra för att den gör ett på pappret bra MH för att sedan IRL vara ett monster i mot andra hundar o människor och OSOCIAL och kunde dölja stora brister på ett Mh. Men de hade bra tävlingsresultat, örk!
    Då jag har haft flera olika raser hemma upplever jag väldigt olika hur en BRA hund beter sig.
    Men generellt har jag haft BRA hundar hemma, jag har inte ägt några hundar med stora rädslor.
    Till sist alla vet att statistik kan skriva på olika sätt och jag påstår inte att Mh är förvrängda siffror även jag sett på MH hur olika hundar och raser beter sig och att collien absolut inte är den brightaste utav dem.

    Jag håller med dig Lolo Ang skyla över och neka både dåligt mentalitet och uppförande.
    Jag tror även att det brister på hur en människa upplever en hund., som är bra eller dåligt beroendes på vad de gör med hunden. Sällskapsmänniskan har ju andra krav på sina hundar en tävlingsmänniskan.
    Självklart skall ingen behöva tampas med en skotträdd hund eller golvrädsla. Men vi överlever om en hund är tex rädd för vita spöken, svarta plastpåsar eller svarta stora saker eller en luftballong kommer.
    Vad det gäller nyårsfirandet så är det MÅNGA hundägare oavsett ras som har problem
    med fyrverkerier o smällare. När man läste på collieforumet så var det oftast samma folk som
    återkommande talande om lugna medel.
    Vad det gäller nyår är ALLA hundägare oroliga för sina hundar välmående, således även jag.
    Jag har ännu skottfasta hundar hemma. Hade du bott i ett bostadsområde där de
    kanske smälldes hela Dec månad hade även du varit oroliga för dina hundar på nyår.
    Generellt tycker jag att botten läge kommer att ske för många raser då många folk inte verkar bryr sig vad de köper eller avlar på och detta gäller ALLA raser.
    När man sitter och läser på blocket blir man mörkrädd hur mkt blandras aveln ökar och oreggade rashundar.
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  11. Oj, Pia, det var mycket att bita i! Återkommer gärna i morron om det går bra, hög tid att krypa till kojs efter lång dag. God nyhet - Lilla Grå marscherar på med oss, en dryg timma i dag i snabb hundpromenadstakt utan att bli svettig... och när hon vill hoppa upp på en åkerkant fladdrar hon iväg graciöst som en fjäril! Känner du någon fyraåring med fättävlansambitioner? :-)

    Fast som sagt, mattes muskler är lite halvmosiga, så vi hörs! :-)

    SvaraRadera
  12. Anita Braxenholm5 maj 2011 kl. 10:01

    Hej Pia!
    För att få valphänvisning krävs också att hunden inte har kryss i ruta 1 under momentet kontakt. Tyvärr har vi sådana hundar som går i avel bland långhåren 2011, både tikar och hanar!!

    Aktuell siffra just nu visar att 15 av 28 långhårskullar har valphänvisning (54%) Bättre än på länge, men fortfarande alldeles för lågt.

    På SCK:s hemsida kan man följa utvecklingen av denna siffra. Skulle tro att sidan uppdateras med de senaste kullarna någon av de närmaste dagarna.

    SvaraRadera
  13. Hej Anita
    Nu har jag bara kollat på SKK avelsdata
    ( 5 maj, alltså igår ) och då fanns BARA de 24 Lh colliekullarna registrerade. De som hitthills INTE är reggade är omöjligt för mig att kolla.
    De lämnar jag utanför. De hundar som inte är reggade ännu " finns " inte för mig !
    Jag vet om minst 2 kullar som är bara 1 vecka gamla och dem fölljer SCK rek på valphänv,
    Men nu är inte den uppf medlem i SCK längre så de kommer inte att finnas hos SCK valphänvisning.
    Men ändå följer uppfödaren SCK rekomendationer.

    Men det är inte poängen, poängen är att Lolo skrev att det är 50 % hitthills som INTE följer SCK valphänvisningskrav under mentaliteten, vilket INTE stämmer.
    De hundar/föräldrar som hamnar på 1a i hanteringen är med under det som avbröt Mh.

    Igentligen tycker jag att det är inget att kommentera, de hundar som " ofast " hamnar på 1 i hanteringen på collie, avbryter oftast beskrivaren senare i Mh då hunden visar osociala brister och säkerligen andra större rädslor.
    Vist är det sorgligt att de använder dessa i avel, man kan undra till vilken nytta :-(
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com
    P.s. Sedan får inte heller de uppfödare som inte lyser om sina föräldrardjur i vuxen ålder någon valphänv hos SCK. Alltså följer inte alla uppfödare SCK hänvisningskrav.
    Den enda hitthills reggade kh colliekull enligt
    aveldata-SKK har ingen hänvisning.

    SvaraRadera
  14. Hej Pia!
    När jag skrev det inlägget så var det de kullar som stod på SCK:s hemsida. Att det inte stämmer nu beror på att det kommit en ny uppdatering sedan dess. Nej, jag hade inte fel då det skrevs.
    Hoppas då att det håller i sig så det inte blir som förra året, då det började bättre än vanligt men slutade i moll.
    Dessvärre är det alltför många kullar som inte uppfyller de mycket lågt ställda kraven på mentalitet. Det är mycket långt kvar att gå.
    Tyvärr har vi fått fler hundar som brister allvarligt i Socialitet. Att de går i avel är bedrövligt.
    På konferensen med Kenth Svartberg för några år sedan så sa han att collien skiljer sig från andra hundar med rädslor. De är sociala trots andra rädslor. Hos andra raser är rädda hundar osociala.
    En av våra utställningsdomare sa samma sak på konferensen i februari, fler collies har problem med kontakt.

    Mentalindexet är inte klart ännu, så självklart kan det inte ha någon effekt ännu. Du kanske skulle ta och läsa på där.

    SvaraRadera