fredag 8 april 2011

Tankar under hatten

Jag tog på mig foliehatten i veckan. Den har nästan blivit som en kär vän, trots att vi inte känt varandra så länge. Men den är riktigt bra när man ska skriva om den där konstiga hundvärlden för den stänger ute det störande bruset och fångar upp den vanlige hundägarens funderingar.
Så här kommer de aktuella signalerna:

Det kommer nya hundraser varje år. Upphovet måste vara att någon eller några vill testa en kombination av olika raser för att se vad resultatet blir och om det kan tänkas sälja bättre än de existerande varianterna av hund. Människan experimenterar lite för att - vad då? Skicka ut ännu en hundras på en marknad som har hundratals redan?
Om så är fallet har hunden blivit en produkt, som exempelvis en deodorant. Att marknaden redan är mättad på liknande produkter gör ingenting, se bara till att den nya är något alldeles exceptionellt. Om inte annat kan ju en fräck förpackning göra underverk, tänk bara på Absolut - en svensk vodka som tog USA med storm. Tack vare, eller kanske på grund av, sin snygga flaska. En påkostad PR-kampanj gjorde ju inte saken sämre.
Men innehållet då? undrar säkert någon. Tja, jag misstänker att för gemene man är inte skillnaden mot något annat märke så väldigt stor. I det här fallet var innehållet mindre viktigt än förpackningen. Absolut byggde sin framgång på design och PR. Man kan bevisligen komma väldigt långt med två rätt av tre...



Det finns de som anser att hundar är en produkt som ska säljas på en marknad och i princip är det riktigt. Skillnaden mot en deodorant eller en vodka är att produkten i det här fallet lever och att köparen förhoppningsvis inte lika lättvindigt kan slänga den i soptunnan om den inte verkar ok.

Hundavel är i mångt och mycket en fråga om ett etiskt ställningstagande. Vad är rätt, vad är bra? Att kombinera olika raser för att hitta en storsäljare på marknaden känns som fel väg att gå i sammanhanget. Detsamma gäller om man får för sig att dela en befintlig ras i två för att få fler att kunna särprägla.

Marknaden är sedan länge mättad, nu handlar det bara om kvalitet inom raserna. Såväl fysisk som psykisk. Bättre att reda ut de problem olika raser har, än att konstruera nya raser med helt okända!

Johan Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar