söndag 26 september 2010

DET KOM ETT MAIL...

...från en tjej som håller på med bruksarbete med en av belgarraserna. Jag tyckte att det skulle vara kul med en berättelse från en tjej som tävlar skydds på hög nivå, kontaktade och frågade om hon kunde skriva. Hon hade lite ont om tid för egen del, svarade hon, men tjejer i skydds var det inte ont om. De fem-sex bästa på SM är tjejer...! Själv hann hon inte, nyss hemkommen från Edsbyn, jobb, två hundar att ta hand om, men hon har blivit nyfiken på collievärlden och kikat runt lite. Så här ser våra diskussioner ut för henne. (Texten är kortad, vissa detaljer förändrade för att inte peka ut ras/kull/ägare och publiceras med avsändarens tillstånd.
Fettningarna är mina.)
 
"... Däremot har jag roat mig med att surfa runt på diverse colliebloggar. OJ, vilka underliga människor det finns! Fast de finns nog i alla rasklubbar iofs men de verkar vanligare inom SCK.
Jag har ju "fula" hundar, iaf en av dem, men fungerar det gör han. Han är så ful att vi fick åka på två utställningar för att han skulle få sin tvåa, ;-) i kritiken från hans första utställning, där han alltså fick en trea, står den massor om bred skalle, kort och grov nos, stora och brett ansatta öron 2 ggr för säkerhets skull. Sen står det att han har bra rygg, normala vinklar, bra rörelser mm. Det viktiga här är, tycker jag, att utställningskritiken i hans fall inte på något sätt slår ner på sådant som skulle påverka bruksegenskaperna. Något som många påstår är avsikten med utställningar.
Alla i den kullen HAR mentala brister och ingen av dem är använd i fortsatt avel ändå är fem eller sex polishundar i tjänst - mao väl fungerande individer som ändå inte är lämpade för vidare avel. FINNS inte det tankesättet inom collie? Jag har inte siffrorna i huv'et men jag tror att över 95% av alla mallar gör MH.* För de andra varianterna finns "tanter" som resonerar ungefär som en del på collieforum...en sån skrev inlägg på en belgarsida där kontentan blev att stora öron är ett MYCKET allvarligare fel än om hunden är skotträdd och folkskygg...hon föder upp grönisar och parar gladeligen hundar med 5:or på skotten... .
 
Lite spännande är det också att det tydligen finns något som gör att en "brukshund" inte kan fungera som sällskapshund...?? Min fula hund är brukschampion ( X cert i skydd, Y i spår och Z i sök) och det enklaste som finns "att ha". Han sorterar alltid: när han var med på jobbet låg han som en gul, ful matta oavsett vad som hände tills någon ville prata lite då han reste sig snackade lite och gick och lade sig igen. Folk frågade tom lite medlidsamt "om jag verkligen tävlade med den där"... Han går att ha med överallt och ser mest ut som en gammal kossa när man "bara är"... I arbete är det en helt annan sak.
Så trots MH (som iofs inte var superbra) och bevisade bruksegenskaper funkar han ypperligt som sällskapshund! Båda mina hundar är sällskapshundar 99% av tiden, de sover i sängen, ligger i soffan, tigger vid bordet osv osv och fungerar i alla miljöer och med alla människor TROTS att de är brukshundar. TROTS att de är brukshundar kan de också klara några dagars passivitet, jag brukar alltid ha totalvila 1-2 dagar i veckan när det mest spännande som händer är en kissetur och skulle jag ligga däckad en vecka får de nöja sig med rastning på tomten. Så jag fattar inte riktigt varifrån de mest rabiata MH-motståndarna får sina idéer om "brukshundar"?
 

 
Spännande är det iaf på collieforumet! Jag får erkänna att jag aldrig hört talas om golvrädsla tidigare. Att det diskuteras att vissa individer inom malle/schäfer inte agerar helt obesvärat på hala golv visste jag men att hundar kan vara så rädda att det är handikappande i vardagslivet var helt nytt för mig. Sitter också och funderar på om det inte är ganska självklart att de allra allra flesta som får "rapporteringskod A" får det pga osäkerhet/rädsla?

Det är bara några reflektioner på sånt jag läst på collieforumet.
 
Mvh
 
X "

Och apropå detta så kommer i veckan inlägg om en omdebatterad MH-spindel, respektive en som konstigt nog inte nämndes alls, och om en collie som bet. Dessutom ett om SCK:s styrelses förslag om att presentera collieuppfödarna för valpköpare utifrån hur de följer resp inte följer rekommendationena i RAS.
* X trodde fel om MH-procenten för mallar och återkom med kollade uppgifter. 74% av mallar MH:ade de senaste 4 åren. X var jättebesviken över att det - som hon tycckte - var så få!


Bodil Carlsson

1 kommentar:

  1. Nyttigt att höra vad andra utanför collievärlden uppfattar oss. Hoppas alla collieuppfödare tar till sig detta. Tyvärr kan jag konstatera att det är mycket sällan collieuppfödare deltar i de konferenser som ordnas, både av egna rasklubben, SBK och SKK. Det är oerhört givande att höra andras åsikter utanför den lilla egna kretsen.
    Jag har själv tävlat med egen uppfödning som blev B.Ch och U.Ch. Lättare hund att ha till vardags kan man inte önska sig. En hund som har "alla bitar på plats mentalt" sorterar alltid rätt. Så enkel och så trevlig.
    Jag önskar alla hade fått förmånen att äga en sådan hund, så kanske diskussionerna på diverse colliebloggar och forum hade kunnat leda någon vart. Som situationen är nu så får vi lita till SCK, vår rasklubb, som gör ett fantastiskt arbete för att vända colliens mentalitet till det bättre.

    SvaraRadera