söndag 8 december 2013

KLICKA PÅ LÄNKEN TILL HÖGER!

Klicka på länken till höger, Pedigree Dogs Exposed, för att läsa resten och hitta en direktlänkt till artikeln i MailOnline.

Vet ni hur många läsare den sajten har på en månad? Runt 130 miljoner. Och ni tror att renrasiga hundar har en framtid, om det är så här ni låter dem skildras? Om bilden av raserna domineras av de värsta avarterna av djuravel stolt presenterade av freaks som tänder på social bekräftelse?
Alla ni seriösa uppfödare av normala hundar - gå ihop och presentera motbilden!

Bodil Carlsson

13 kommentarer:

  1. Sååå sorgligt att läsa om avarter när det gäller renrasavel. Under min långa uppfödarkarriär i Sverige så är detta så främmande för mig.
    De jag känner och umgås med är alla djurvänner och avskyr djurplågeri.

    Jag hatar t.ex. "Belgian Blue" och andra sjuka avarter när det gäller djuruppfödning.

    Att pengar spelar roll angående om att föda upp rasrena hundar är så främmande för alla som är aktiva i Sverige. Man kan lägga ner en förmögenhet på att importera avelsdjur och att satsa stora summor för att försöka hitta nya linjer, men det ger inte klirr i kassan.
    En valp är en valp, är en valp och kostar inte mer än vad "grannen" tar för sina omeriterade jyckar.
    Sluta att försöka få seriösa uppfödare i Sverige att framstå som pengahungriga, personer som tar en kull för att t.ex. finansiera en ny soffgrupp eller annat.
    Det kostar blod, svett och tårar att föda upp renrasiga jyckar och är det värt det?

    Tja, om man vill ha en hund som man förväntar sig ser ut och uppför sig som rasstandarden säger och att det finns valpköpare som önskar sig denna hund.
    Taina



    SvaraRadera
  2. Välkommen igen, Taina! Det var inte helt oväntat, får jag säga. Det är mycket glädjande att avarterna inom hunduppfödningen är lika främmande och avskyvärda för dig som t ex uppfödning av Belgian Blue, men du kan väl knappast förneka att 1) shar-pei, extrema kortnosraser, modern bulldogg och ländryggsdeformerad utställningsschäfer är hundvärldens Belgian Blue? Och att de faktiskt existerar och föds upp av även svenska uppfödare? Annars - hur kan du ha missat det? Och du kan väl knappast förneka att en hel del hunduppfödning, även av rasrena hundar, fungerar som en bra inkomstkälla - särskilt om man ser till att undvika andra "meriter" än en stamtavla från SKK? Vilken förklaring har du annars till att det finns collieuppfödare som använder hanar med brutna MH eller 5 på skott till tikar med dito? Sedan vill jag helt blygt säga att det var inte jag, som skrev artikeln om hur raserna har extremifierats ett steg i taget i utställningsringens lilla universum under de senaste hundra åren. Artikeln publicerades - EN GÅNG TILL! - av världens mest lästa nyhetssajt. Och ditt förslag till åtgärd är att Collievänner ska hålla tyst? Taina, det är inte den här bloggen som har 130 miljoner läsare per månad, det är inte den här bloggen som formar allmänhetens bild av renrasaveln och att låtsas som om inga avarter förekommer och ingen uppfödare av hundar sneglar på inkomsterna lär inte lösa några problem för er.

    SvaraRadera
  3. Här omkring oss, där vi bor,ser vi schäfrar med böjda ryggar (även med raka, ska sägas)goda vänner har två taxar med rejäla ryggproblem och själva har vi två jättehärlliga colliesar. Colliekillen, två år, er efter en mamma med 5a på skott och en pappa med hyfsat MH.Jag visste inte vad MH var, då. Nu vet jag! Lilla collietjejen är efter föräldrar med fina MH och mamman är korad. Collietjejen är trygg, säker och avreagerar snabbt medan colliekillen bär på någon slags inre stress, som ofta slår igenom och han är enormt ljuskänslig. Jag gick MH med honom bara för att visa hur tokig avel, som inte ser till hela hunden, är. Han blev rejält skrämd och skärrad av skramlat i skogen och fick en 5a på skott, eftersom det tog väldigt lång tid för honom att avreagera. I vissa situationer där han fullkomligt stelnar och kryper ihop, där går hon glatt fram. Så visst finns den här typen av avel, som inte ser till hela hunden, i Sverige, runt omkring oss.

    Karin Eriksson-Hjelm

    SvaraRadera
  4. Ja, Karin, det gör det. Och tack för din kommentar! Här i stan har vi en väldigt blyg colliekille på fem år, försagd är liksom förnamnet på honom. Han har så mycket päls att jag aldrig sett honom oklippt och han tittar osäkert ut på omvärlden med små, små ögon... Stockholmskennel - förstås, höll jag på att säga. Min gissning är att det är en av de som gillar idén om delning av rasen mellan den äktrena, oförfalskade, fina engelska och de klumpiga maerikanska imitiationerna - du vet. Taina, du har säkert aldrig sett en sådan collie eller hört om en sådan uppfödare heller? :-)

    SvaraRadera
  5. Jo, jag har sett avarter av Collie och de som jag har kontakt med vill definitivt inte ha dessa. Linjer, klassigt och lagom är honnörsord när det gäller Collie och Sheltie.
    Jag är trött på att få klä skott för oseriösa uppfödare.
    Jag har ingenting med extremavel att göra och inte mina uppfödarkollegor heller.
    Och INGEN är i närheten av att få överskott i kassan.
    Taina

    SvaraRadera
  6. Taina, seriösa uppfödare brukar inte ha sådär särskilt mycket överskottsklirr i kassan. Det beror (tror jag) på att de inte skaffar fler valpar än de kan räkna med bra köpare till, att de hellre står över ett löp än använda en hane som de inte tror fungerar i aveln, att de lägger ut en hel del cash på att HD-röntga och ögonlysa och MH-beskriva avelsdjuren och rentav, i en del fall, ger en rabatt till valpköpare som gör detsamma med redan sålda valpar, avkomorna = avelsresultaten. Nu är det fortfarande så för min del, att OM en bra uppfödare med hedervärda ambitioner någon gång skulle få en slant över, så har jag inga invändningar mot den saken. Att få ett överskott ibland för något som man lägger ner sin själ och sin tid på? Väl bekomme! Det jag försöker säga är något helt annat. Uppfödare KOMMER ATT få klä skott för den typ av avel, som 130-miljonerssajten beskriver - vare sig ni vill eller inte. Så vad gör ni för att distansera er från tokt? Och vad gör ni för att ge hundintresserad allmänhet en annan bild av stamboksförda hundar? Räcker det med några fraser om "linjer, klassigt och lagom", Taina? Eller tror du att det rentav är dags att börja sätta lite press på era egna organisationer? Höj kraven, för guds skull, om ni vill att folk ska se er som ett bättre alternativ än buskaveln!

    SvaraRadera
  7. Jo tack om det vore så enkelt.
    Det finns massor av kvaliteèr som inte syns på hunddata.
    När jag t.ex. läser på olika hund,Sheltieforum där valpköpare har många funderingar och ber om råd hur dom skall förhålla sig till olika bekymmer och annat, så undrar jag, Var är uppfödarna???
    När man säljer en valp så får valpköparen inte bara en valp utan också just den uppfödarens kompetens och erfarenhet.
    Ibland så får jag förfrågningar om valpar och då jag så sällan har valpar att erbjuda så frågar många vidare " vem kan du rekommendera"?
    Ja, just det, hur förhålla sig till detta?
    Om jag mot förmodan skulle "snacka skit som kan anses" om någon uppfödare och säga att just den uppfödaren alltid har krångelmagar och urkass mentalitet så kan jag säga adjöss till fortsatt medlemskap i hundorganisationer oavsett om mina åsikter stämmer.
    Så då så många sitter och trycker på "ANMÄLA till Disciplinnämnden" så gäller det att ligga LÅÅÅGT!!!
    Det finns om jag har förstått flera uppfödare som häckar här och vad tycker ni?
    Taina



    SvaraRadera
  8. Ja, Taina, alternativet till att säga "den där uppfödaren har såå kassa magar på sina hundar" - eller cancer, eller ståndöron, eller fula hundar som inte ser ut som en collie/sheltie skall - skulle ju möjligen vara att svara på frågan: kan du rekommendera någon som du tror brukar ha OK valpar? :-)

    När det gäller de här häckande uppfödarna, väntar vi med spänning.

    SvaraRadera
  9. Bodil, så sant. Vi måste höja kraven på uppfödning av djur. Nu är det collie som gäller för mig och där behöver vi verkligen skärpa de mentala kraven om vi skall förbättra rasen. Tyvärr har det även dykt upp exteriöra avarter av rasen som jag tycker är bedrövliga, inte collie längre. Man kan hoppas att inte svenska uppfödare faller för dessa ohälsosamma trender. Har tyvärr även sett några sådana svenska sidor, som dessutom ofta har diskutabel mentalitet på sina avelsdjur. En viss variation är nödvändig, men den får inte gå till överdrift.. Detta och inavel har bidragit till att en del raser har stora problem idag. SKK har börjat ta tag i detta, men jag anser de är för flata. Skall vi ha resultat så får de slänga osthyveln. Våra rasklubbar har ett stort ansvar och kan påverka SKK, tyvärr håller jag på att tappa förtroendet för vår rasklubb som tidigare gjort så mycket bra för vår ras. Man måste se till rasen/hundens bästa och sluta att stryka alla uppfödare medhårs. Det fungerar inte! Tyvärr, oansvariga uppfödare kommer alltid att finnas. Men vi måste se till att dessa minimireras. Visar vi att collie är en bra sund stabil hund så kommer folk att vilja ha collie. Det märker jag på dem som vänder sig till mig för en collie. Att försöka öka registreringar på bekostnad av hundens sundhet och mentalitet är att bita sig själv i svansen.
    Mvh
    Wanda Forsberg, kennel Dantos

    PS, att bara underteckna med förnamnet är näst intill att var anonym. Fegt.

    SvaraRadera
  10. Jag har skrivit här i flera år och hur många Sheltieuppfödare som tycker och tänker heter Taina?
    Det är av bekvämlighet som jag använder anonym, men jag skriver alltid under med mitt namn.
    Du är nog den första som kallar mig feg!.
    Att tycka till på denna blogg är att förvänta sig anklagelser om att vara pengakåt, bara intresserad av extrema exteriöra överdrifter och nu då feg...
    Varför är det bara du Wanda som nu skriver här?
    Taina Axellson kennel Chiroska som har tröttnat på orättvisa påhopp.
    Och hur skall du minimera oansvariga uppfödare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taina, jag visste uppriktigt inte vem du var, ditt namn sa mig ingenting. Tack för att du skrev ut ditt namn. Så ordet feg backar jag på :)
      Wanda Forsberg

      Radera
  11. Men snälla...! Taina, en snabbrepetition. 1) Collievänner refererar till ett inlägg om renrasavelns utveckling under 100 år, i en sajt som är den troligen mest lästa i världen. Inlägget handlar om extrema exteriöra avarter. 2)På detta svarar du med ditt förnamn som underskrift att extrem exteriöravel avskyr du, vilket gör mig glad, men dessutom att det har du aldrig någonsin sett något av här hemma. 3)Då replikerar Colievänner att i så fall måste du ha blundat rätt bra, för det där som du inte tycker om finns här också, och det avlas på hundar vars enda meriter tycks vara att de äger testiklar resp livmoder och därmed kan dra in en extraslant till sina ägare. ( Det finns ett antal exempel på sådant inom collierasen, som vi kan gå igenom här en gång till om du vill.) Och därmed har vi förstås påstått att just du är pengakåt och bara intresserad av extrema exteriöra överdrifter? Kom igen nu!

    Att Wanda inte riktigt vet vem i shelyievärlden som kallar sig Taina när hon/han kommenterar här, det kan jag förstå. Aldrig tänkt på att med enbart ett förnamn, inget efternamn eller kennelnamn, så kan vem som helst skriva något och folk inom sheltievärlden kommer att tro att det är du?
    Finns mer än en bra anledning att använda sitt alldeles egna, fullständiga namn.

    SvaraRadera
  12. Läs innantill och förvanska inte mina inlägg igen.
    Mina vänner och uppfödarkollegor sysslar inte med extremavel .Däremot inte sagt att jag är blind för vad andra kan göra även om min syn i dag är kraftigt nedsatt.
    Att Wanda är okunnig och förmodligen ointresserad av vad andra uppfödare gör, förutom i sin egen snäva värld är tydligt.
    Jag är ingen "kändis" på något sätt, men skulle jag läsa åratals inlägg från en person så skulle jag snabbt ta reda på vem det var. Det finns bara en Taina som är uppfödare på Sheltie. Och jodå alla i Sheltievärlden vet vem jag är....
    Taina

    SvaraRadera