tisdag 11 januari 2011

KUNGENS PLURALFORM

Förr i tiden fanns det något som hette pluralis majestatis. Kungens pluralform. Gustav Vasa skrev ”VI, med Guds nåde självhärskare, hafva beslutat...” … när han menade sig själv.
En person, som låssas vara många, det är kungaplural. Så här låter den i modern version på Facebook:

”Och så angående det underbara förslaget på utdelande cert (MH-kryss i rätt rutor).
Vi har blivit eniga om att vi nog inte kommer att dela ut fler cert i Sverige framöver på grund av bristande närvaro av kvalificerade kandidater.”

Visst gissar ni rätt – en utställningsdomare talar. Oklart om det är Tomas, som har blivit enig med sig själv, eller bara Tomas och Gud, som har blivit eniga, men bestämt är det. Om rasklubben i ett land vågar diskutera ett förslag, som Thomas ogillar, så har det blivit slut på certkvalificerade hundar i det landet.

Diskussionerna bland rasklubbens medlemmar pågår som bäst och kommer efter vad jag har hört att fortsätta via klubbens hemsida. Och även om beslutet nu skulle bli att cert kräver skottfasthet, så kommer det att finnas hundar som kvalificerar sig.

Fast man undrar...
Bristande närvaro av kvalificerade kandidater till domartiteln kanske underlättar, om man glömmer att man bjuds in till ett land för att döma exteriör på hund och inte för att döma rasklubbens regler?


Bodil Carlsson

14 kommentarer:

  1. Men är det inte detta uttalande ett praktexempel på hur utställningsbranschen, och uppenbarligen vissa av dess domare, havererat fullständigt?
    Det skrattretande, huvudlöst men samtidigt tragiskt att en domare uttalar sig så.

    SvaraRadera
  2. Jo, nog är det lite fantastiskt. Fast det händer mig allt oftare att vissa delar av hundvärlden ser ut just som fantasy.

    SvaraRadera
  3. HEJ!

    ÖÖÖH! Hur kan man på förhand veta att det inte finns certkandidater??????? Konstigt!

    SvaraRadera
  4. Varför lägga ner så stor
    vikt på IRONI ;-)
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail,com

    SvaraRadera
  5. Ledsen Pia jag är inte ett dugg ironisk, bara oerhört fundersam på hur denne person överhuvudtaget kan göra ett sånt uttalande. Om ett liknande uttalande kommit efter att denna person varit på flertalet utställningar så ok, men innan???????

    SvaraRadera
  6. Nä, det har du kanske rätt i, Pia... förutsatt att domarens uttalande var ett enda stort brakskämt, förstås.
    Det kan det ju vara. Personen som skrev det har jag i a f uppfattat som en gladlynt person med en hel del humor, så kanhända menar han att vi ska få oss ett gott skratt åt tanken att rasklubbens regelverk plötsligt ändrar utseendet på hundarna...?

    I vilket fall jag förstås oförbehållsamt ber om ursäkt för att jag var ironisk. Är han allvarlig, tycker jag nog fortfarande att uttalandet är liite uppseendeväckande.
    Vad tycker du, Pia?

    SvaraRadera
  7. Bettan och Bodil, jag menade självklart att Tomas var ironisk :-)

    Tomas är som du skriver Bodil en trevlig och gladlynt, humoristisk person, så jag har svårt att tro att han inte kulle vara ironisk när han skrev detta.
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Det jag skulle vilja kommentera är det faktum att utställningsdomaren säger att det inte kommer att finns några hundar att dela ut cert till om man måste ha GK på skotten. Det innebär i praktiken att han vet att de flesta han har delat ut Cert till inte uppfyller de kraven följaktligen innebär det att de flesta collie (trots tidigare protester och påstådd förtalskampanj + att det skulle vara valpköparens fel) är skottberörda!

    SvaraRadera
  9. Ja men Wanda! OM det nu är det han tror, så har han ju faktiskt fel! Det är INTE så, att de flesta collies är skotträdda/ordentligt skottberörda, cert eller inte cert.
    Men det är FORTFARANDE så, att det är för många collies som är det jämfört andra raser. Om det är något som framgår av MH-spindlarna, så är det det!

    Och om vissa av rasens uppfödare får som de vill, så kommer det att fortsätta vara så i all evighet amen. Jag förstår inte varför?
    Aldrig har jag hört folk säga annat om collie än att det är en mycket vacker ras. Och överlag en snäll, vänlig ras. Och de lyssnar gärna, när man säger att det dessutom är en frisk ras överlag. Men så kommer det där -"Ja, men det säger ju alla att den är så nervös..."
    Den dag då folk slutar tro det - och det kommer de bara att göra när det inte är sant längre! - då har ju uppfödarna av vår ras ett guldläge.
    Vad är att tveka om? En hund som ser så bra ut att alla tycker om den! En ras med gammalt gott rykte för att vara lättlärd och social. Som är frisk och snäll dessutom! Vad kan ni bättre begära?

    SvaraRadera
  10. Jag tolkar inte Thomas kommentar som ni.
    Jag tolkar det som så, att han har sett många collie under många år och med den negativa utvecklingen som sker i sverige så blir det nog kanske svårt att hitta collie som håller exteriört. Detta är inget nytt. Många colliedomare är förtvilade och undrar vad som händer i sverige. Andra länder har haft förstånd att använda de bästa hundarna från sverige och har skyhög kvalitet i jämförelse. Är deras hundar sämre mentalt?
    Om man är en "collievän" så borde man vara mycket bekymrad över denna utveckling, om man vill ha en rasren collie vilket jag undrar, då ni förespråkar lösningar som kan ge sken av annat?

    Taina

    SvaraRadera
  11. Taina. Syftar du på sådana collies som visades på Crufts förra året i rasens hemland? Själv tycker jag det var deprimerande att se bilderna därifrån. De flesta av dessa s.k. collies är långt ifrån vad jag önskar rasen exteriört.

    SvaraRadera
  12. Som jag skrev, så har flera länder förstått och tagit tillvara på den bästa svenska kvaliten. Och då menar jag inte den överdrivna Amerikanska typen eller "Rulla runt i ringen collie".
    Jag har personligen inte sett collie i england och jag vet att bilder kan ljuga. Men överdrivna pälsbollar vet jag ingen som vill ha, så det syftade jag inte på!

    Taina

    SvaraRadera
  13. Taina, nu undrar jag ju om du skulle vilja vara snäll och tala om mera exakt var och hur "vi" - vilka vi? - "förespråkar lösningar som kan ge sken av annat" - annat än vadå?

    Men till saken. Domaren säger inte, att han sett en negativ exteriörutveckling i Sverige. Han säger ordagrant att
    MED ANLEDNING AV styrelsens förslag till rasklubbens medlemmar, så HAR VI BESLUTAT ATT VI NOG INTE DELAR UT CERT o s v.

    Det är möjligt att han skojar. Men om man vill tolka det han faktiskt säger som att han pratar om exteriör kvalitet på hund, så får man nog tolka på för fullt ångtryck.

    SvaraRadera
  14. Konstigt nog har jag hört så många lovord om svenska collies när jag var med och arrangerade utställningar. Framför allt de engelska domarna var överförtjusta över hur vackert våra svenska collies rörde sig.
    I deras ögon har svenska collies definitivt ingen negativ utveckling. De hade då inga problem att hitta certhundar och - de kom ju från rasen hemland... ;-)

    SvaraRadera