lördag 15 januari 2011

IBLAND...

...tar jag mig för pannan och undrar om jag ska skrika rätt ut, och då pratar vi ett regelrätt primalskri, eller bara vara samlad, lugn och sådär överseende svensk. Jag kan säga att på sistone har primalskriet legat snubblande nära:
T ex för att en colliedomare tycks hota med att inte hitta hundar kvalificerade för certifikat i Sverige - om nu rasklubben skulle få bifall för sitt förslag att endast dela ut cert till hundar som inte är gravt skottberörda.
Men vad är detta för trams? Fånerier stöter man på lite nu och då, men det här var nog det mest fåniga försök till utpressning jag har sett hittills i hundvärlden. Låt gå för att jag är ganska ny i branschen, men ändå...
Det är väl självklart att man inte avlar på gravt skottberörda hundar? Och om man gör det, då ska man inte hålla på med avel - för då har man missat poängen.

Jag är snart utless på att hundar överhuvudtaget ska utseendebedömas. Varför? Det enda som är intressant för valpköparen är att hunden är frisk i kroppen och i knoppen. Om den har mer päls, mindre päls, större eller mindre öron i olika tippvinklar är ju fullkomligt ointressant. Det är något som kostymfanatikerna har gjort till en religion i sin värld och försöker sprida vidare till varje ny valpköpare de tror sig kunna frälsa. Utan att bry sig om mentaliteten och därmed hur köparens liv med hunden kommer att gestalta sig. Det är fräckt - minst sagt!
Hunden ska vara skapt som en fysiskt och psykiskt fungerande hund! Vi måste återinföra respekten för hunden och dess välmående. Ingen utseendedetalj får vara viktigare än hundens fysiska och psykiska hälsa.

Primalskriet närmar sig också när jag inser vilka friheter uppfödare tagit sig under många, många decennier. Och vilket lidande detta har inneburit för ett oräkneligt antal hundar. Och fortfarande innebär.
Jag har inget emot hundutställningar som ett nöje men låt inte de tilldelade titlarna styra vilka hundar som är bra avelsdjur, för i dagsläget säger titlarna ingenting om det...
Och, ja - definitivt ska det krävas att avelsdjur inte är gravt skottberörda.

Johan Nilsson

19 kommentarer:

  1. Så du menar att utseendet betyder ingenting för dej? då skulle en collie kunna se ut precis hur som helst. Tycker att då kan du ju lika gärna ha en blandras. Du dömer ju ut helt ett av dina sinnen, nämligen ögat.

    SvaraRadera
  2. Annette, den traditionella renrasuppfödningen har dömt ut alla sinnen utom ögat - inklusive sunt förnuft.
    Vi kan dra exemplen för dig en gång till, om du vill. Annars räcker det med att ta en titt på fotona av vinnare på ras efter ras.
    Vilken grotesk utseendedetalj som helst försvaras av ivriga anhängare med just dina ord: "En collie/schäfer/bullterrier/mops/tax/basset/bulldogg/välj själv! ska väl se ut som en collie/schäfer/etc etc..."
    Ögat hakar upp sig på utseendedetaljen. Och hittar på vilken mytologi som helst för att rättfärdiga den. ( Vi kan dra de exemplen också, om du vill.)

    Din slutkläm är också den klassiska. Det du säger är egentligen "Om ni inte accepterar att collien/schäfern/mopsen etc etc ska se ut som de nuförtiden ledande domarna tycker att den ska se ut SÅ KAN NI LIKA GÄRNA HA BLANDRAS."

    Har du någon gång funderat över varför den rasen - blandras - nu ligger i topp i kommun efter kommun i Sverige? Beror det på stort förtroende för vad exteriörinriktad renrasavel har lyckats åstadkomma?

    Massor av hundintresserade människor tycker som Johan. De är ganska ointresserade av om deras hundkompis faller utställningsvärldens mode på läppen. Massor av människor direkt ogillar resultaten. De är både ledsna och arga över vad utställningsklubbarna har gjort med schäfern, basseten, mopsen etc etc etc.
    Om de som vill tala för de rena raserna inte kan uppfatta det här och inte kan sluta tro och berätta att det är DERAS hund - oftast den hundversion av rasen som de själva eller deras kompisar föder upp och har till salu - som är den enda som ser ut som en collie/schäfer/mops...etc... så tror jag tyvärr att blandraserna kommer att fortsätta öka. Starkt.

    SvaraRadera
  3. Hoppsan! Glömde en sak. Annette, du är välkommen att fortsätta delta i diskussionerna här, men då får du antingen tala om vem du är eller skriva under en signatur, vars riktiga namn är känt för oss.

    SvaraRadera
  4. ? hur menar du då Bodil? jag har skrivit mitt riktiga namn och även länkat min hemsida. För övrigt så känns det ganska meningslöst att diskutera med Er, får nog bättre respons av en taklampa :) ha en trevlig dag

    SvaraRadera
  5. Där tycker jag du slog huvudet på spiken Bodil!
    Det gjorde du med ordet MODE.
    Så vitt jag vet är rasstandarden oförändrad sedan lång tid tillbaka. Ändå har rasens utseeende förändrats väsentligt under bara de senaste 20 åren.
    Mer päls, kortare ryggar, kortare halsar, helt annorlunda huvuden o s v, o s v. Betyder detta att de blir vackrare och vackrare eller..........? Mer och mer likt en collie eller.......?
    Utställningsresultaten speglar dagens mode och inte mycket annat.

    SvaraRadera
  6. Hej Annette!
    Jag menar att jag inte kan se någon länk till din hemsida.

    F ö tycker jag att du reagerar som många andra s k renrasförespråkare. "Ska väl se ut som en collie" och "ni kan lika gärna ha blandras" låter lite knepigt, när det för det första råkar vara så att en hel del av vinnarnyllena på kennelhemsidor nere på kontinenten liknar chowchow och inte collie...
    ...och för det andra är så, att en större och större andel av hundägarna i Sverige och andra länder precis lika gärna har blandras.

    Påtalar man det, blir reaktionen antingen råskäll som från Schäferklubbens representant här på Collievänner nyligen. Eller plötslig, förnärmad tystnad, som från dig.

    Vi på Collievänner håller god min. Men gör valpköparna det?
    Vad tror du, Annette?

    SvaraRadera
  7. Tja, så länge kommentarer som Annettes droppar in så förstår man att vi trampar på ömma tår här. Det är bra!

    SvaraRadera
  8. Angående skönhet och rastypiskt.
    Varför skall man jämt och ständigt behöva försvara vad som är vackert? Varför skall svenska renrasförespråkare behöva "försvara" sig och bemöta extrema collievarianter?
    De som vinner stort i ringarna i norden är inte några "chow chow typer".
    De mest exteriört framgångsrika colliekennlarna har så långt ifrån den typen som ni förfasar er över. Många av dessa kennlar har dessutom utmärkta hälsoresultat, samt övriga meriter.

    Taina

    SvaraRadera
  9. @ Bodil..-vi ser tydligen helt olika på saker och ting. Prova med att klicka på mitt namn. Det har "alla andra" än Du redan sett och förstått

    SvaraRadera
  10. Taina - om du visste hur mycket det gläder mig att framgångsrika utställningskennlar också föder upp hundar som har utmärkta hälsoresultat och övriga meriter! Det betyder att det finns hopp för collien.

    SvaraRadera
  11. Anonym - vad är "extrema collievaraianter"?

    SvaraRadera
  12. HEJ!

    Visst utseendet betyder mycket om jag ska utgå från mig själv och "min" avel. Men och detta är ett stort men det kan aldrig få gå före att hundarna jag väljer kommer från så friska familjer som möjligt (tack för avelsdata) och så orädda familjer som möjligt!
    Sen kan man börja titta på det yttre, men jag håller nog inte med om att det bara är "vackra" hundar som vinner i utställningsringarna. Jag tycker det finns en hel del hundar som är korta i kropparna, dålig eller ingen parallitet i huvudet och lite annat smått och gott som kunde vara bättre. Sen finns det ju en och annan stjärna som är en fröjd att vila ögonen på oavsett vilken kennel den kommer ifrån:-)

    Tjingeling Bettan

    SvaraRadera
  13. Visst har det betydelse med exteriören; naturligtvis främst för funktionens skull! Bettan, SKK;s internetdata diffar en del!? En uppf ex vis som har över 110 HDröntgade har enligt SKKs hemsida endast 53? Helskumt! Det diffar alltså inte bara med enstaka utan mer än hälften är "borta".

    SvaraRadera
  14. "Extrema collievarianter" :Grova amerikanska, borzoiliknande huvuden, korta huvuden med lågt ansatta öron, pälslösa eller överdriven päls, korta kroppar, kort krullsvans, pliriga ögon. stora runda rakställda ögon m.m. m.m.

    Angående hälsa? Är det föräldraindividernas resultat som gör att man har en A-kull eller har föräldrarnas tidigare hälsoresultat hos avkomma någon berydelse?

    Taina

    SvaraRadera
  15. För mig som "vanlig" valpköpare tittar jag mycket på hälso biten. För mig som lägger en massa pengar på att köpa en valp vill jag hellre att den är frisk och sund en vacker och "dum". Fria höfter, bra mentalitet och så gott det går så vill man ha en frisk hund. Jag hade inga funderinga på detta med utställning när jag köpte min hane men nu fick jag faktisk allt på kuppen. Stabil hund bra HD, bra ögon, tävla lydnad och bruks, vi har även 1:a pris i viltspår samt att han har cert på utställning. Så detta att det inte skulle finnar collie som skulle få cert om vi införde krav anser jag som helt taget ur luften.

    SvaraRadera
  16. HEJ!

    Tania om du med A-kull menar höfter så är det inte bara föräldrarnas resultat som man ska lägga in i beräkningen utan även "tjocka släkten" alltså föräldrasjurens egna kullar har de gått i avel deras tidigare kullar, far och morföräldrar vad de lämnat och kullarna de kommer ur, kusier, bryllingar osv. osv. HD är ju klarlagt att det nedärvs polygent därför måste man om man vill vara så säker som möjligt på resultatet i den planerade kullen kolla bakåt mycket brett i stamtavlan.

    Tjingeling Bettaqn

    SvaraRadera
  17. Precis så Bettan, men det är ju inte vad som krävs för att hamna i kategori A. Det är vad föräldradjuret råkar ha för siffror, bokstäver.
    Valparnas resultat läggs väl inte in i A-kullen?

    Taina

    SvaraRadera
  18. HEJ!

    Så med kategori A menar du den uppdelning SCK gjort på uppfödarregistret på hemsidan, där nämner man inte A övehuvudtaget men visst är det föräldradjuren i den kombination man gör som tittas på. Uppfylls alla krav i valphänvisningen så är allt OK, uppfylls bara delar av kraven hamnar du i nästa kategori och du kan "åka" emellan kategorierna beroende på kombinationerna du gör så vitt jag förstår.

    Vad jag däremot har svårt att förstå är varför man tycker detta är så hemskt, om jag nu väljer att göra en kombination där föräldradjuern inte uppfyller alla krav så är det väl som det är med det, jag får väl ha bra motiv till varför jag avstår att uppfylla något av valphänvisningskraven.

    Tjingeling Bettan

    SvaraRadera
  19. Men Taina!
    Kategori A betecknar den uppfödare vars AKTUELLA KULL - de nyfödda som är till försäljning IDAG - har föräldrar med kvalifikationer enligt rasklubbens önskemål.

    En och samma uppfödare kan m a o ena kullen hamna i kat A, nästa gång - om någon av föräldrarna missar t ex en omögonlysning som vuxen - i kat B och nästa gång i A igen. Eller i B igen - beroende på hur den uppfödaren väljer sina föräldradjur.
    Kategori A är ett sätt att tala om för valpköpare att föräldradjuren till DEN KULLEN fyller alla rasklubbskrav.
    Kat B är ett sätt att tala om för valpköparen att någon eller båda föräldrarna till DEN KULLEN inte gör det.
    A och B kategoriserar KULLEN, inte uppfödaren.

    Vad menar du, "valparnas resultat läggs inte in"? Självklart inte, de är ju nyfödda! Har ni meriteringskrav (bortsett från ev ögonspegling) på åttaveckorsvalpar i din ras, eller vad menar du???

    SvaraRadera