lördag 16 mars 2013

Långt och lugnt


Så kan man beskriva dagens årsmöte i Svenska Collieklubben. På plats i Timrå fanns närmare 60 röstberättigade medlemmar och det måste betraktas som hyfsat god uppslutning när vinter och dess väglag råder i stora delar av Sverige.
Mötet var precis så som möten brukar vara: En dagordning som betades av punkt för punkt.
Som väntat tog diskussionen kring styrelsens förslag av ändringar av valphänvisningen den mesta mötestiden. Förslaget i original ser ut så här:

------------------------------------------------------------------------------------------------

 Styrelsen föreslår att klubbens nuvarande valphänvisning (se avsnitt 7 i RASdokumentet) förändras så att alla kullar, där uppfödarna redovisat information om kullen och föräldradjuren, kommer att presenteras.

Styrelsen föreslår vidare att redovisningen om kullen skall omfatta de tre delarna exteriör, hälsa och mentalitet (se avsnitt 7 i RAS-dokumentet) samt bygga på det som behandlas i avsnitten 6.1, 6.2 och 6.3 i samma dokument.


Styrelsen föreslår också att i det fall det går att beräkna skattade mentalindex för den aktuella kullen så skall dessa redovisas under mentalitet. I de fall skattade mentalindex saknas (korthår, importer m.fl.) så skall föräldradjurens egna mentala status redovisas.

Styrelsen förslår också att HD-index skall används istället för föräldradjurens egna HD-status, få fort vi får tillgång till skattade HD-index för kort– och långhårig collie.

Slutligen förslås att årsmötet uppdrar åt styrelsen att utforma detaljerna.


---------------------------------------------------------------------------------------------

 

Detta förslag mottogs av en del med skepsis, av andra med förväntan. Jag förstår bägge reaktionerna.
Under den tre timmar långa bilfärden hem diskuterade vi livligt i bilen, jag och mina medresenärer, och kom fram till det nog är ett bra förslag, trots allt.
Å ena sidan kommer kvalitetsstämpeln, som valphänvisningen varit, att blekna betänkligt, å andra sidan kommer en rejäl dos hederlig konsumentinformation bli synlig för valpspekulanterna –  och det gillar ju jag. Att det dessutom kommer att finnas ”Valpinformatörer” att kontakta kring Mentalindex, HD-status, MH mm gör att det positiva nog överväger, det är min personliga åsikt. Och jag tror definitivt inte att valpspekulanter ska underskattas.
Förslaget röstades igenom.
Det fanns också ett antal motioner att ta ställning till. Två av dessa, som styrelsen avstyrkt, blev genomröstade av årsmötet efter att motionärerna förtydligat respektive styrelsen fått ny (och riktig) information. Om jag minns rätt. Eftersom jag åkt redan runt halvsju på morgonen och innan dess ätit frukost, var blodsockernivån ganska låg när dessa frågor avhandlades under tidig eftermiddag…
I alla fall, vi har en styrelse ett år till och jag är glad att jag tillhör en rasklubb som inte räds att tänka i nya banor. Skeppet måste vändas och det sker alltid på bekostnad av något. Det viktiga är att få skutan på rätt kurs.


Johan Nilsson





















4 kommentarer:

  1. Citat "Å ena sidan kommer kvalitetsstämpeln, som valphänvisningen varit, att blekna betänkligt".
    Detta tycker jag är riktigt allvarligt och gör det betydligt svårare för valpspekulanterna, i synnerhet de nya, att hitta rätt i uppfödarjungeln.

    SvaraRadera
  2. Om antalet olämpliga avelshundar är lika stort idag som för tio år sedan måste man ställa sig frågan om skärpta krav var rätt väg att gå. Man kan förstås skärpa kraven ytterligare men det kommer inte att förändra det faktum att det i alldeles för hög utsträckning avlas på fel hundar. Det enda som händer är att antalet kullar på SCK:s valphänvisning stadigt kommer att minska medan antalet kullar på alternativa sidor fortsätter att vara oförändrat eller ökar.Det är inte den utveckling jag vill se i alla fall.

    Ibland får man göra ett lappkast, speciellt om man gått rätt in i en återvändsgränd.





    SvaraRadera
  3. Johan, jag var inte där och kanske är det därför som jag inte riktigt fattar. Varför måste skeppet vändas och vilken kurs skulle vara den rätta?

    SvaraRadera
  4. Om flertalet collieuppfödare väljer att finnas med på den sk kullista, som är tänkt att så småningom ersätta valphänvisningen, så samlas den största delen uppfödare under rasklubbens tak. Som medlemmar har de möjlighet att få all tänkbar hjälp om hur man t ex använder mentalindex i sin avel. Så tanken med skutan var att den ska vända från en splittrad collievärld mot en mer enad och en värld där den kunskap som finns inom rasklubben kommer fler till godo.


    SvaraRadera