lördag 23 mars 2013

Gästskribentens inlägg: Förolämpad, kränkt eller ledsen?


Jag var på Sv. Collieklubbens årsmöte. Det var faktiskt tredje gången gillt under mitt tioåriga collieägande. Det var dessutom det lugnaste mötet av de tre, men det första där jag kände mig ledsen över att  besökt.  Istället för att fokusera på att få så många collieuppfödare och ägare att känna sig delaktiga och välkomna i SCK’s organisation så har många valt att rikta ett misstroende mot oss valpköpare och den styrelse man tidigare valt.  För mig är det otroligt att man valt en styrelse som man uppenbarligt inte har tillit till och kränkande på det sätt man talar om oss valpköpare.

Som valpköpare förväntas jag inte kunna läsa in mig på och begripa så svåra saker som hundars mentalitet och indexerade siffror, inte heller själv kunna fatta  beslut om var och från vem jag vill köpa min valp. Det är kränkande och gör mig mer fundersam på collieköp än rasens dokumenterat dåliga mentalitet.

Jag åkte på mötet för att jag ville och tillfälle gavs. Andra möten har jag valt att besöka för att jag trott min röst har varit av avgörande vikt för olika frågor. Detta möte tuffade på tills det  var dags för styrelsens förslag nr. 2.
Av diskussionen att döma var tydligen förslaget svårtolkat, vilket kom som en överraskning för mig. För mig var det mycket tydligt och den korta genomgång som föregick presentationen  var också klargörande. Förslaget presenterades med följande text.

Avsnitt 7 i RAS-dokumentet handlar om valphänvisningen. Där nämns det att det finns krav men det står inte klart och tydligt vilka dessa krav är.”

I mitt medvetande betyder detta att valphänvisningen tidigare inte haft fastställda krav, vilket jag tycker är dumt.

 

” Styrelsen föreslår att klubbens nuvarande valphänvisning (se avsnitt 7 i RASdokumentet) förändras så att alla kullar, där uppfödarna redovisat information om kullen och föräldradjuren, kommer att presenteras.”

För mig innebär detta att det kommer att finnas ett större urval av valpar på Sck’s hemsida och de som finns där har tydlig information om vilken kvalitet de förväntas ha.

 

Styrelsen föreslår vidare att redovisningen om kullen skall omfatta de tre delarna exteriör, hälsa och mentalitet (se avsnitt 7 i RAS-dokumentet) samt bygga på det som behandlas i avsnitten 6.1, 6.2 och 6.3 i samma dokument.”

Alltså kommer alla kullar att ha information om föräldradjurens exteriör, hälsa och mentalitet.

 

Styrelsen föreslår också att i det fall det går att beräkna skattade mentalindex för den aktuella kullen så skall dessa redovisas under mentalitet. I de fall skattade mentalindex saknas (korthår, importer m.fl.) så skall föräldradjurens egna mentala status redovisas.”

De kullar som har ett förväntat mentalindex kommer att få det redovisat i anslutning till hänvisningen och om de inte finns ett förväntat index kommer det att anges och föräldrarnas mentala status att redovisas.

 

”Styrelsen förslår också att HD-index skall används istället för föräldradjurens egna HD-status, få fort vi får tillgång till skattade HD-index för kort– och långhårig collie. ”

Så snart ett HD index tas fram kommer även detta att redovisas med valpkullarna.

 

”Slutligen förslås att årsmötet uppdrar åt styrelsen att utforma detaljerna.”

Styrelsen får frihet att utforma grafiska detaljer och layout för den kommande listan.

 
Varför detta förslag vållat sådan uppståndelse på nätet kan man verkligen undra, få valde att delta för att rösta på årsmötet… Jag gjorde det och försöker att inte känna mig förolämpad av alla de virtuella och reella diskussioner som pågår, men det är svårt…
 
Erika Jonsson

1 kommentar:

  1. Bra skrivet Erika! Som uppfödare kan jag ofta känna att valpköpare mer eller mindre idiotförklaras i många sammanhang.

    SvaraRadera