söndag 10 juni 2012

NU RÄCKER DET!


GÄSTSKRIBENTENS INLÄGG

Alla hyllar Cesar Millan med påföljden att var och varannan människa har börjat lägga ner sin hund och tvinga fram underkastelse. Cesar jobbar med problemhundar, säger de sju dagar i veckan på TV. Jag säger att VI SKAPAR PROBLEMHUNDAR med hans metoder!
Så kränkande, vidrig behandling man får se! Halsbandet sätts under käken så att hunden halvstryps, eller så virar man kopplet runt flanken, så att det dras åt och smärta skär genom hundens kropp för varje nytt ryck. Ja, eller så kastrerar man!

Som förklaring säger ägaren att hunden inte drar i kopplet då utan blir mer hanterlig. En hund som man inte klarar utan såna metoder är mer hund än man ska ha! Kapade man kulorna på alla gubbar i världen, så lovar jag att en hel bunt av dem också skulle bli lätthanterligare. Det skulle kanske va något?
Hundar har mycket bättre utvecklade sinnen än vi på många sätt, bland annat så hör de mycket bättre. Trots det hör jag ofta husse eller matte ”säga till” sin hund med en röstvolym ur avgrunden.

Trots behandlingen strävar våra hundar att vara oss till lags. De visar en rörande lojalitet ända tills den dagen då de tröttnar och sätter emot. Det är då man har en problemhund eller till och med en farlig hund. Men det problemet löser vi fort och lätt, omplacering eller avlivning.
Under tiden fortsätter TV att visa nya knep och konster från the Dog Whisperer. Hell Cesar? Eller häll Cesar på soptippen! Folk som tror att man lär sig hund genom att titta på hopklippta quickfix-snuttar ska helt enkelt inte ha hund. Vi andra måste våga öppna mun och säga ifrån.
Vem talar för hundarna, om inte vi gör det?

                                                           * * *

Hästtjejen”, ursinnig efter att ha sett en omgång pitbullfostran för mycket. Vi promenerade collies inne i Hjo idag och talade om saken, när vi mötte ett par unga människor med hund. En ung korsningshund, kanske bordercollie/kelpie, uppenbart ovan och obekväm i situationen och alltså både miljöosäker och socialt osäker. Den unga tiken gick i två dm långt koppel och varje gång hon gjorde en ansats att sticka nosen framför ägarens knä, fick hon ett ryck i kopplet och ett sittkommando. Så att hon inte skulle få för sig att ta över.
Efter en stund mötte de ett annat ekipage. En människa, två fullvuxna hundar, troligen pudelbröder. Pudelbröderna tittade nyfiket och ville fram till Blygis. Blygis blev så förskräckt att hon stack svansen mellan benen. Vad gör ägaren?
Stannar hunden, som genast sätter sig, nu rädd både för pudlarna och för sin ägare. Ägaren fortsätter att göra det ägaren tror hjälper – att med handkraft dra fram hundens svans. Jag tappade hakan.
Jo, precis så sa Cesar Millan på TV för några dagar sen, förklarade Hästtjejen. Så skulle man göra!
Vi sitter inne i ett tjugovåningshotell och har helgkonferens om att förändra hundavel och hundhållning. Och på andra sidan väggen väller kommersiella media in med genomslagskraften hos en tsunami? 

Bodil Carlsson 

15 kommentarer:

  1. Håller med i stora delar. Det "konstiga" med Cesar Milan är att han pratar om många saker som är så kloka och sanna ex. att vi ofta inte respekterar hundarna för vad de är och att vi förmänskligar dem allt för mycket, det är oftast vi människor som är problemet.
    Så sant och så klokt!!
    MEN sen tar han fram stacklet och rycker i halsbandet på den rädda hunden tills den underkastar sig och slutar göra utfall:-(( Då får jag inte ihop bilden av mannen som talar med hundar! Så månka "klokheter" men såååå mycket "grymma" metoder och detta visas på TV, huuu!

    SvaraRadera
  2. Självklart får man inte plåga sin hund! Jag försvarar inte s.k. hårda metoder, MEN en hund med stark mentalitet och "hunddrifter" får som mer regel än undantag ingen hjälp idag med sina hundar. Det blir alltfler som kallar sig instruktörer och hundpsykologer som har alltför små kunskaper och egen erfarenhet som mot betalning tar sig an andras hundar. Många har inte lydnad på sin egen hund.
    Ur avelsperspektiv är inte detta bra. Om all avel ska inriktas på att passa bara för nybörjare, så har vi snart inga dugliga hundar kvar som kan jobba. Olika hundar behöver olika fostran. Stark mentalt hund med drifter behöver annan fostran än en blyg liten viol. Därmed inte sagt att det får förekomma övergrepp! I princip är vägen till lydnad densamma, men idag är det i stort sett förbjudet med all form av korrigering. Fostran ska individanpassas.
    Idag verkar det mest finnas 2 skolor. Hårda skolan eller kravlösa skolan. Inget av alternativen är bra för hunden.

    SvaraRadera
  3. Håller med både Bettan och Lolo. Precis, all träning måste anpassas efter individen... och kortkoppel, ryck och sittkommandon på tikstackarn som hade behövt ett långt, slakt koppel, uppmuntran att våga undersöka och gå lite före, en ägare som med kroppspråk och röst visat att "Såna där obetydliga pudlar går vi två bara lugnt förbi, kompis. Lita på mig!" - ja, det var bara korkat och sorgligt att se. Mest sorgligt var väl att ägaren, uppenbart inte särskilt hundvan, trodde att h*n gjorde rätt och hjälpte sin hund!

    Det är väl klart att en kaxig, utmanande ung hanhund som hade mött pudlarna och försökt spela allan hade behövt en helt annan hantering. Snabbt växlande från slakt koppel och uppmuntran till "Nej! Sitt fot!" och korrigering om inte intresserad av det alternativet. d v s den trevliga relationen till ägaren blir plötsligt inte alls trevlig, när jag försöker spöa upp en annan hund!

    Men det är inte samma sak som att plötsligt bli slängd på rygg och hotad och vrålad åt... bara för att det är säljbar "bra TV" när Cesar millan gör det.
    Var är SBK???

    SvaraRadera
  4. Jag håller INTE med, utan CM hade fruktansvärt många hundar i Usa avlivats. Jag tycker att han gör ett frukatnsvärt bra jobb med många hundar, givetvis går inte alla hundar att rehaba men bra många. CM är otroligt duktig på att läsa hund det kan INGEN ta ifrån honom. Sedan att de använder stakel är knappast CM`s förslag. Om ni kollar på hans filmer så är det oftast ägarna som har redan satt på stakel på hundarna. Det går inte att jämföra andra länders hundhållning med våran. I vårt land är våra hundar familjemedlemar8 gör lite som de vill ) i tex Usa är dem en vara en sak. De dumma nötterna i Usa vet inte ens om att hundar behöver gå ut och göra sig av med energi. De tror att det räcker att de kan springa på en backgard ( bakgård på deras tomt. Nä jag gillar CM och han är INGEN hundtränare han tränar stupit hundägare.
    Så mkt skit som han ser i Usa och alla dessa stackars hundar kan vi inte ens tänka oss. Jag har aldrig sett CM vara rädd för en hund det är mer än vad vi kan säga om lilla Sverige, som tycker att många hundar som inga regler eller ledare har är dumma huvudet. Jag har aldrig hört CM kalla en hund för dum i huvudet.
    De ggr jag har sett nötter slänga hundar på rygg är nötter i Sverige. Det bästa med CM är att han absolut inte kör samma metoder på de hundar han hjälper till med. Till skillnad i från Sverige som tror att alla hundar är stöpta i samma form....
    Själv har jag aldrig hört CM höja rösten till sina hundaR, TILL SKILLNAD IFRÅN DE S.K HUNDTRÄNARNA HÄR.oPS CAPS LOCK PÅ ( MEN NU ORKAR JAG INTe ändra på det :-)
    De som inte förstår vad CM talar om och hur olika hundraser fungerar skall inte hålla på med hundar.
    Ännu en ggn CM är INGEN hundtränare, som tex spår, sök o dyl, han ser till att hunden fungerar i samhället.
    Jag såg ett program en ggn med honom där han tog hand om en otroligt osocial malinois, mallen var väldigt rdd för folk.
    Cm började träna hunden succesivt och det slutade med att hunde blev en oerhört duktig sökhund inom kriminalvården ( det enda målet som hunden skulle användas till ) Det var så otroligt roligt att se hundens stora glädje och att få jobba med sin näösa som hunden var så duktig med plus att det var en massa störningar som var just jobbiga för hunden. CM tränade hunden inför en massa störningar så att hunden lärde sig att jobba med dessa. Att hunden inte blev social spelade knappast någon roll, hunden skulle söka knark, vapen och annat på ett fängelse.
    Det gjorde han även sedan....Fullt fungerande !
    Härligt att se !
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Vart tog mitt inlägg vägen om CM ???
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Pia, sorry om det dröjde. Vi hade ngt tekniskt problem med just kommentarer 1 - 2 dygn, men det verkar vara löst nu.
    Som du ser, så säger vi inte att CM nödvändigtvis gör fel - jag, t ex, tror att den killen har ett bra öga för hund. Det alla säger är att metoderna - som ger så "bra TV" - kopieras här i sanslösa sammanhang av folk som inte har det ögat. Jag har sett det ett par gånger och nej - jag tycker inte om det!
    SBK borde verkligen ha alla chanser att kontakta SVT och föreslå dem ett program för hur man hanterar hund!

    SvaraRadera
  7. Jag är inte heller speciellt förtjust i Cesar M. Visst, han kan läsa hund, men alla klipp man sett på Youtube med elhalsband och fjärrutlösare gör kanske hans insatser mindre heroiska och hundens agerande mer förståeligt...
    Hundhållningen i USA och i Sverige tror jag är två vitt skilda universum. Det finns ingen anledning att direkt överföra hans metoder till Sverige. Vi är svenskar och ser på hundägandet annorlunda än de amerikaner vi möter i hans program. De vill ha en quick fix, vi vill förstå beteendet och sedan träna för att förändra det.

    SvaraRadera
  8. Johan, ursäkta, men här hemma har vi bara tre kanaler och ont om tid att titta på dem. Det enda jag själv har sett av CM är ngn filmsnutt där två bleklagda personer står och stirrar nervöst medan CM tar över deras unge hårdföre akitahane och lär den uppförande - d v s att inte hota folk - med, tja, direkta metoder. Funderar fortfarande på varför de utgick ifrån att en hund som lär sig att det är klokast att visa respekt för CM också ska ha lärt sig att det är klokast att visa respekt för så passiva ägare.
    Men du menar att svensk TV visar program av och med en kille som på andra offentligt tillgängliga media kan ses använda sig av elhalsband???
    GRRR...
    VAR I HELSIKE ÄR SBK???

    SvaraRadera
  9. Ja, tyvärr. Fast "svensk tv" kan man kanske inte kalla det. Sändningarna kommer till oss via satellit och betalkanaler. Men ändå tillgängliga för många svenskar - på gott och ont.

    SvaraRadera
  10. Men snälla Bodil vad har SBK och SKK med tvprogramerna att göra ?
    I samtliga avsnitt med CM står att läsa,att dessa metoder som ev CM använder INTE skall användas utav okunniga m.m.
    Det är INGA metoder som läres ut till " vanligt " folk !Bodil om du bara viste hur mkt CM har skällt på amerikanska folket hur de behandlar sina accesoarer typ chihuahua och andra småraser.
    Där småhundar inte är hundar utan fina saker, för att sedan få hjälp ifrån CM för att den lille accesoaren inte kan bete sig ordentligt tillsammans med både andra hundar och deras vänner.
    Ja det är rent skrämmande.
    Jag håller inte med allt som CM både säger och visar på hundar men jag SER att han är en otroligt duktig person på att LÄSA hund.
    Och det kommer man oerhört långt med.
    Sedan att utländska folket vill ha quickfix på sina hundar är sanning, men faktist har CM avböjt flera hundägare då han anser att dem aldrig kommer att göra som CM lär ut ägarna.
    Han har tom tagit med sig många hundar till sina hundcenter och gjort hundar utav dem för att sedan hitta BRA hem och nya ägare till dem.
    Tyvärr kan vi inte ta åt oss alla metoder som förekommer i andra länder då många länder har otroligt farliga hundar och raser än vad vi i lilla Sverige har.
    Men helt klart KAN Cesar Milan hundar och ser om hunden mår bra eller inte. Han gör otroligt mkt för herrelösa hundar i Usa.
    Jag har bla läst om flera svenska tjejer som har varit på hans hundcenter och jobbat och dem alla hade bara positiva upplevelser med sig hem. Stakel och elhalsband är inte det första CM skulle sätta på en hund om nggn nu skulle tro detta.
    * Jag hade med största glädje hemskt gärna träffat CM om jag hade haft chansen och frågat han om MKT och lärt mig ännu mer om hundar och dess betenden. Mer än att lära mig hur man bäst lär en hund går bra på en tävling, om du förstår hur jag menar.
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com
    P.s Jag har köpt mig en Kh St Bernhardvalp, nu 5 mån redan lika stor som en collie, väger ca 25 kg ;-)
    Och det är hur kul som helst att få lära sig olika rasers betenden för dem är så fruktansvärt olika i sina sätt både inlärningen och hur de reagerar på samma sak fast på olika sätt.
    Helt otrolig lärosamt.... Alla hundar o raser är inte stöpta i samma form. En sak som jag har lärt mig genom henne är att hon har absolut inget intresse att gå och nosa på tex nggt som kan vara lite läskigt genom att köra näsa i det, som tex de vill på ett MH...Hon agerar, kontrollerar, gör snabba avslut och sedan är det färdigt, intresset att lukta på allt existerar inte.Som sagt alla raser har olika sätt att komma över obehag utan att vara rädda. Nu är bernharder lugna, jordnära men mkt pigga och starka. Och det är ljusningen.
    Varför en Bernhard....jaaaa jag älskar STORA hundar m.m. ;-)
    Och utmaningar !
    Samt har för många barn här så det går inte att ha en vaktande, vaksam stor hund här hemma. Men vist kan hon vakta, men på ett mkt vettigt sätt utan misstänkande.
    Tjing

    SvaraRadera
  11. Grattis till lillhunden - ehh, storhunden!:-) Låter som en härlig tjej! Du vet, jag är själv töntförtjust i ALLA hundar - och visst är det otroligt intressant att se hur olika deras beteenden är!
    Övergår min fattningsförmåga hur en del människor försöker förneka att mentala egenskaper är ärftliga. Vad är det vi ser, när vi tittar på en St Bernhard, en tax och en colie - om inte just olika ärftliga beteenden som det avlats för i sekler?

    Pia, om CM - jag hatar inte CM. 1) har jag sett en eller två TVsnuttar med killen och det är inte tillräckligt för att storgilla eller döma ut ngn. Men 2) det lilla jag HAR sett får mig att tro ungefär det du tror - här är en person född med den stora talangen att kunna läsa och kommunicera med djur. Det jag tyvärr dessutom tror, är att den personen sitter som i en bur av kommersiella mediaarrangemang. TV visar snabba sekvenser! Hur mycket TV säljer du på att visa CM dag efter dag i två års envist planerat arbete med att träna bort en rädsla?
    Jag tror inte heller att CM skulle smälla ett elhalsband på den skraja unga tiken jag mötte för en vecka sedan. Jag tror inte att han skulle använt stackel eller nedkastning på Hästtjejens schäfer. Det är inte honom jag har problem med - utan de okunniga imitatörerna, som faktiskt inte ser skillnaden mellan hund och hund!

    Så har TV-kanalerna ett ansvar där? Jorå, precis som om/när de köper in och visar program där mammor spökar ut och hårdtränar småtjejer för catwalken. Precis som hästvaruhuskatalogerna har ett ansvar när de säljer livsfarligt skarpa bett på postorder till vilken idiot som helst med den lilla, lilla texten "Skall bara användas av erfarna ryttare"i små små bokstäver efteråt.
    Vilket, Pia, bara är deras sätt att friskriva sig från ansvar. Man har faktiskt ansvar för vad man saluför. De vassaste betten bör inte finnas i handeln och elhalsband bör inte finnas på TV.

    Så var är SBK? Ja, så vitt jag vet är de inte i TV-rutan... OCH DET BORDE DE VARA!

    SvaraRadera
  12. Jag förstår vad du menar Bodil och jag håller med dig.
    Ang CM så drar han oerhört mkt folk till sina program, och det är det tvbolagen köper. Tyvärr hur illa det än kan vara att en del okunniga s.k hundfolk inte kan se skillnad på en felbehandlad hund och en medfödd rädd hund är sorgligt.
    Och jag håller med dig när det gäller hästar...Mitt motto har ALLTID varit ju mindre skrot en häst har i munnen desto bättre mår hästen och vist fungerar det att ha hästar utan bett i munnen. Jag har själv ridit i och kört in min fjordhäst som då var hingst med bettlöst träns. Lydnad och kominikation på hästar kommer man långt med. Men vist förstår jag att det är stor skillnad på en häst och en hunds lydnad. En häst är ett flykt djur och kan få panik och då blir den lilla lilla shettisen stark. Men vist INGEN blir bättre ryttare utav att sätta små tunna skarpa bett i hästars munnar. Och inte heller förstår jag mig på när de snörper åt hästens mun med en tunn smal nosrem. Usch jag mår illa när jag ser detta.
    Hahaha när det gäller den lilla - stora hunden Bernharden så är hon stark så det gäller att vara listig så att hon inte själv blir medveten utav detta. Här använder vi rösten mkt och visar med en gång vad som är rätt och fel. Och det bästa hon vet är just beröm av rösten mer än att ge henne någon form utav godis. Hon gör allt för röstberöm, hon är så tacksam och fast hon är en s.k seg ras ( ej lyhörd som vallhundsraser) så är hon oerhört lättränad, ny menar jag inte fot, hopp över hinder och annat utan just de vardagliga saker som vardagslydnad kräver av oss hundägare... Det är så roligt att höra när min omgivning säger till mig att DU har sådan fin kontakt med alla dina hundar och LYDIGA ( lydiga menar dem med att de skäller inte, de lyssnar på mig och vet vilka regler som gäller)OCH de går alla 3 vid min vänstrasida när vi möter folk/barn andra hundar tills dem får hälsa. Jag bestämmer, inte hundarna. Ja strl har ingen betydelse det är vi som skapar våra djur. Och som du skriver dem har olika mentala egenskaper.
    P.s De man mest får höra om St Bernhard är att , ja just det de var ju dem som kom med konjak till folk som de räddade i alperna * asg * Nej det är inte sanning brukar jag snällt försöka förmedla om människan tar in det. Kaggen var en fyndig engelsman som kom på i ett reklaminslag, hahhaha Och det var knappast dagens bernharder som var räddningshundar ;-)
    Men men låt folk få tro de gamla myterna ;-)
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera
  13. HEJ!

    Jag måste nog ta er ur villfarelsen att CM inte använder "hårda" metoder på rädda hundar. Såg ett program där han släpade, asade, drog fram en fullständigt panikslagen blandras tik genom "staden" för att hon skulle vänjas vid "stadslivet". Sedan satt han, ägaren och hunden vid ett fik och hunden låg och skakade och dreglade av rädsla men hon hade underkastat sig och slutat protestera och detta såg man som att hunden nu hade vant sig vid stadslivet!!!????
    Detta fick mig att se på CM på ett annat sätt har sedan sett andra inslag där jag inte tycker han är juste mot hundarna och att han faktiskt använder sig av snabba lösningar med utsläckning av beteenden hellre än att göra något åt dem!!

    SvaraRadera
  14. Ja, precis som jag skrev tidigare: Hundägande i USA och i Sverige är två skilda universum. Den mannen är kanske mer mån om sitt ego och bankkonto än hundarnas bästa? Fast han gör verkligen sitt bästa för att hävda motsatsen. Själv är jag alltid skeptisk mot medelålders män med blekta tänder...

    SvaraRadera
  15. Hej
    Jag påstår inte att alla CM´s metoder är bra men han gör
    oerhört mkt för hundarna i Usa och framför allt hundägarna.
    Han har flera hundcenter för herrelösa hundar m.m. Och han ser till att dem får nya hem än att avlivas m.m.
    Knappast får han stora pengar för att hålla privata hundcenter
    för hundar som ingen annan vill ha eller säljer dem dyrt.
    Skall man tala om metoder har jag även här sett mer skit metoder på SBK klubbar än man verkligen vill se IRL.
    Bara för att hundägare skall uppnå bra resultat inom tävlingar eller tester.
    Jag tycker verkligen inte att CM har något ego än hundars bästa. Han älskar verkligen hundar och HAN är duktig !
    Förövrigt har jag sett mkt bra program och nöjda hundägare en tvärttom på hans tvprogram. Problemet många ggr är att vi svenskar inte alltid förstår vad han menar med balanserad, stabil och ostabil hund genom språkproblem och dålig t svensktextning. Det är knappast hans okunnighet. Självklart kan han inte hjälpa alla hundar men han försöker verkligen !
    Vänligen Pia
    hillslettens@hotmail.com

    SvaraRadera