fredag 22 juli 2011

Ett sorgflor över sommarens grönska

Luftfuktigheten pendlar mellan 80 och 90% nu. Solen lyser emellanåt och temperaturen närmar sig +30. Hundarna vilar i skuggan men gör några språngmarscher runt tomten ibland, varvat med lite skojbrottning.
Det är som om själva vädret håller andan i väntan på åskurladdning - eller inte. Sommaren flämtar.

Mitt i denna flämtande värme nås jag av ett dödsbud. En god vän har gått bort, besegrad av en cancer som inte gick att stoppa. Och livet känns så fruktansvärt orättvist.
Jag tänker på när vi senast sågs, hur glad han och hans fru var över huset de äntligen köpt efter alla års letande. Alla planer de hade på renoveringar och allt annat som husägande för med sig. Inte visste jag att det var sista gången vi sågs… Men jag minns att han gav mig en tröja och att jag blev lite förvånad över det. Han sa att han inte kunde ha den längre och tyckte att jag skulle ha den.
Jag ska vårda den väl, för den har burits av en mycket sympatisk och fin man.
Vila i största frid, min vän.

Johan Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar