torsdag 15 oktober 2020

SOU2020:51 - VEM ÄR DET SOM TALAR?

Att läsa lagförslaget är en lite egenartad upplevelse. Det handlar om hästar, hästar och hästar. För varje stycke och varje exempel, som nämner hundar, finns många som handlar om hästar. Bakgrunden skildras i textens inledning – den handlar från första början om hästar, i riksdagsmotioner och i organisationsframstötar till Justitiedepartementet. Hästnäringen, som det heter, har varit på gång länge med det här – i texten nämns riksdagsmotioner från 2008 och framåt och ett uttalande från en tysk hästsportorganisation. Hundorganisationen SKK verkar mest haka på. I stora delar är texten som om hästnäringen hade ryckt ut för att få stopp på utdragna rättsprocesser med bråk mellan krävande köpare och trängda säljare och suttit stadigt vid skrivbordet med pennan i hand för att leverera talande exempel, medan hundnäringen står och kikar över axeln och skjuter in en mening här och där för att slinka med på tåget. Exemplen handlar, med få undantag - som vi återkommer till - sida upp och sida ner om lösa benbitar på röntgenbilder, hovproblem, spondylos i bröstryggraden, utebliven hopptävlingskarriär, följderna av att byta hovslagare eller sadel eller stall. När texten avviker för att nämna hundar, så är den snart tillbaka på huvudspåret igen. Vill ni ha ett exempel? Så här låter det på s 187, när utredningen går igenom vad som händer djur som säljare och köpare är oense om: Efter en tids avställning påverkas hästens kondition och muskelbildning, vilket vid vissa skador kan medföra att skadan förvärras eller att möjligheterna att åtgärda den minskar. Hästens psyke kan påverkas negativt av att inte få utföra det arbete som hästen vant sig vid eller behöver. I många fall avstannar hästens utveckling och det kan, om det ens är möjligt, ta lång tid för hästen att komma tillbaka till den utbildningsnivå som den hade vid köpet. Motsvarande problem kan uppkomma även beträffande andra djur, till exempel hundar. Köparen kan vidare medvetet eller omedvetet distansera sig från djuret och ge det mindre uppmärksamhet i form av till exempel klappar och kel. Djuret kan alltså såväl psykiskt som fysiskt lida skada av att vara föremål för tvister. Vid utdragna tvister pågår lidandet under längre tid.En häst kan komma att avlivas då köparen inte vill riskera att behöva svara för kostnaderna för hästens uppehälle under den tid som tvisten pågår. En rättegång tar lång tid om inte parterna i ett tidigt skede når en samförståndslösning. Köparens hästförsäkring kan också ha betydelse för att en häst döms ut och avlivas ”... (Min fettning och kursivering) Bortsett från att man här som på andra ställen i texten blir fundersam på om det är djuret eller säljaren som det ömmas mest för, är en sak slående. Tio meningar om att det blir synd om hästen, när köparen är missnöjd; en enda som kortfattat kommer ihåg att det finns hundar. Så där håller det på. Varför dominerar hästperspektivet? Det finns en bra förklaring till den assymmetriska genomslagskraften. Lagförslaget nämner det själv. Sammantaget svarar hästnäringen för 0,5% av Sveriges hela BNP. Man har 15 000 helårsanställningar och runt 20 000 företag. Det är väldigt mycket pengar och ganska mycket folk och företag för beslutsfattande politiker att ta hänsyn till. Bodil Carlsson

2 kommentarer:

  1. Hade kanske varit bra om man hade gemensamma regler i sverige för alla hundraser. Tex om inavelsgraden vid några stickprovsgentest tre år i rad visar på inavelsgrad över xprocent måste klubben starta ett korsningsprojekt alternativt mönstra in nya hundar i stamboken som har bra bph, utseende, hälsotest, etc
    På så sätt blir de tjafs en gång när man inför regeln men mindre motstånd varjegång de behövs och man måste inte hålla på och tjafsa om vilket land som äger rasen eller vänta och göra något först när de finns sjukdommar. Kanske hade de även ökat vinsterna i hundaveln då man kan göra det som stickprov vilket inte är så dyrt men slipper ha fler o fler tester för sjukdommar.
    Själv letar jag efter min första hund. Vet att jag vill testa olika hundsporter, utställning och är avelsintresserad så kanske kommer vilja ta en kull i framtiden även om de inte måste bli just på första hunden.
    Min första tanke var Cavalier men den släppte jag snabbt pga hälsoläget. Sedan tittade jag på svensk lapphund för de hade varit roligt att hjälpa till att bevara en svensk ras. Men insåg att den inte riktigt passar min livsstil.
    När jag fick höra om lundehunden och deras korsningsprojekt blev jag eld och lågor. De kändes som att här kan jag hjälpa till genom att ta emot en korsningsvalp och få stöttning kring aveln om hunden visar sig vara frisk nog. Men när jag mejlade de ansvariga i norge visade det sig att de har sålt några få korsningsvalpar till sverige men att de har mött endel utmaningar med detta och därför försöker undvika det.
    Jag känner mig så besviken. Flera i min bekantskapskrets har under de året jag letat hund skaffat olika pudelblandningar och liknande. Först förklarade jag lite varför jag inte gillar det förutsägbarhet,hd etc.
    Men ju mer jag letar och läser på mer känns mina argument tomma.
    Om en uppfödare till blandisar gör hälsotester för sjukdommar som förekommer inom båda raserna och hundägaren kan tänka att anpassa sig efter hunden så förutsägbarhet inte är så viktigt. Är de då mindre etiskt än att ta en helt rasren kull cavalier eller lundehund?
    Ibland är jag hundvakt åt en kerry blue terrier. En underbar hund som jag älskar. Men hon hatar andra hundar vilket kan bli jobbigt när vi promenerar. Alltid munkorg, byta sida av gatan om jag hinner få syn på en hund innan hon gör. Hon har fina utstälningsresultat och har fått valpar. Det var innan hon började hata hundar. Kanske bara en egenhet med just henne tänkte jag och läste ras. Nej de var vanligt. Och de rekomenderar att göra bph och inte avla på agressiva hundar. Men de känns lite väl vekt som strategi? Jag vågar iallafall inte chansa på en sån.
    Förlåt för långt och rörigt inlägg känner mig bara så ensam i detta och blev så lättad när jag hittade din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt tänkt, och lycka till i hunddjungeln Fia!

      Radera