torsdag 9 februari 2023

THE LONG READ: inledning


                                                                                                                 Foto: Eva-Maria Krämer


Det här fotot visar en av mitt livs bästa minnesbilder: en ung welsh sheepdog från för längesen. Nu bor jag i stadsmiljö. Mina collies är ute på promenad runt fyra timmar varje dag. Någon timma lösa, resten koppelpromenader. De gamla höglandshundar, som de stammar från, och de nutida närbesläktade avelslinjerna från samma bas, border collie och welsh sheepdog, skulle ha sett det som lindrig (och rätt tråkig) sjukgymnastik. Mina hundägande grannar ser mig som extremaktiv, men det hade inte räckt långt för hunden på bilden. Hundarna från förr avlades för att arbeta mitt i våra liv. Hundarna från idag avlas för att tåla den inaktivitet som kommer ur att de befinner sig i vår fritid. Det är det vi menar, när vi talar om att raser är delade. Bakom  uppdelningen i exteriörlinjer och arbetslinjer ligger en mycket större förändring.

En gång för många år sedan undrade ordföranden i den då nybildade walesiska rasklubben för welsh sheepdog om jag tyckte, att klubben skulle skriva en rasstandard. Det tyckte jag. Den skulle se ut så här: Must have four legs and move like lightning.

Han skrattade. Han förstod varför det skulle vara punkt efter de åtta orden.



Och nu, läsare, tänker jag plåga er. Att skriva har varit mitt sätt att förstå det jag ser omkring mig sedan jag var barn; mitt sätt att resonera med mig själv. En av de få fördelarna med att bli gammal är att man samlar på sig mera att jämföra med. Så nu prövar jag att skriva något svårt. Jag förstår den som inte orkar läsa – till er andra: ha tålamod! Och försök tänka er den här långa texten som skriven inte på en bloggsidas vita bakgrund, utan på era och mina minnesbilder av hundar och människor, som har levt tillsammans och använt varandras olika förmågor och förståndsgåvor för att få ihop livet. Tänk er alla orden skrivna över bakgrundsbilden av hundarna som vi har känt och tyckt om.

Jag försöker få fram bilden av ett sammanhang. Ha överseende, om formuleringarna är vassa och svepande emellanåt: skarpa linjer gör det lättare att se. 


Bodil Carlsson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar