torsdag 31 december 2009

Tyst, tyst, tyst...

...önskar jag att varje nyårsnatt skulle vara.
Tyst och stilla, som en tidig sommarmorgon innan alla vaknat. När daggdroppen tvekar att falla till marken och insekterna sakta sträcker ut sina vingar och börjar förstå att en ny dag är i antågande. Så lugn och tyst skulle jag vilja ha varje nyårsnatt.

Jag har en gång sett en riktigt ljudrädd collie på en nyårsdag, det smäller ju även då. Avtrubbad och darrande i hela kroppen. Jag led - men hunden led så mycket mer.
Om vi kan göra något för att få slippa se sådant, då måste vi göra det. Uppfödare eller inte, vi har alla ett ansvar, även om vi "bara" är hundägare. För, som sagts tidigare, rasen tillhör oss alla.

Jag önskar alla läsare, medbloggare, vänner och Svenska Collieklubben ett Gott Nytt År! Låt det bli Colliens år!

Johan Nilsson

2 kommentarer:

  1. Så var det 2010.
    Gästerna har gått hem, diskmaskinen surrar, vovvarna har fått en sista nattgodis och varit ute på tomten - i den nu tysta natten!
    Tredje världskriget bröt ut ca 23 30 och pågick till ca 00 45. Dessförinnan pågick något slags gerillakrig, startade på eftermiddagen......

    Hur i himlens namn har folk råd???
    Ett tocket där djävulspaket kostar ju flera tusen spänn!! Och det är bara något slags "basic"-bombardemang.

    Vännerna var ute vid 21 30-tiden, strosade runt i trädgården, käkade lite hagtornsbär och började väl fundera på att ägna sig åt någon liten kiss. Då brakade det loss! Tjut , yl, fyrsprakeri och staketkastning!!!
    Vännerna tittade förstrött upp, fortsatte sedan med kisseriet - tack och tack att ni är som ni är små älskade vänner!

    Men när jag hör helvetesorkestern kan jag inte låta bli att tänka på de arma djur som är från vettet av skräck - och som inte kommer att vara i normal balans ännu på säkert en vecka - det smälls ju gubevars några dagar till....

    HUR skall man kunna få stopp på detta elände.....

    SvaraRadera
  2. Vi klarade oss lite bättre. En familj med barn höll på med smällare och smatter på kvällen, givetvis precis när jag var ute med hundarna. Mina hundar är som dina och brydde sig inte, men jag själv blir minst sagt förbannad. Frågade dem om de skulle hålla på hela kvällen men de skulle bara åter komma till 12 slaget. Bad dom då gå ut på ett gärde som finns i närheten. Fick något mutter till svar. Gick dom dit, å nej. Nästa dag hittade jag en massa "skit" på asfalten utanför deras tomt. Bortsett från detta så höll sig smällande hyfsat, från ca kl 23.30 till 24.15. Men jag hatar detta, värsta kvällen/natten på året.
    En helt annan sak. Har ni tänkt på att dagens datum kan läsas från båda hållen? 20100102
    God fortsättning på nya året!

    SvaraRadera