lördag 12 december 2009

It's in your eyes



Varje dag vaknar jag av en blöt collienos som trycks mot min hand eller mitt ansikte.
Varje morgon, året runt - samma mjuka nos som försiktigt men ändå bestämt vill förmedla något. Det är "den lille svarte" hanen som vill tala om att det är en ny dag och jag måste kliva upp nu för att få ta del av den. Alltid lika överlycklig när jag lämnar min säng och går ner för trappan tillsammans med honom.
Jag tänker ofta att jag måste vara lyckligt lottad som får ett sådant glatt godmorgon av min hund varje dag. Rain or sunshine - who cares?
Nere på bottenvåningen brukar tiken vänta och vifta lagom glatt på svansen när jag dyker upp för hon är mer avmätt, mer "jaha, nu kommer du - jag har ju varit hungrig ett bra tag". Men jag ser glädje även i hennes öga. Hon maskerar det bara lite mer.

Vad är det för mystiskt med dessa vackra collieögon som smälter mitt och övriga familjens hjärtan? De är ju inga mystiska väsen, de är hundar. Men det finns något som fungerar som en direktlänk mellan deras blick och min hjärna, eller hjärta, om man så vill.
Kanske är det så för alla hundägare, vilken ras de än må ha. Jag har bara haft collie och det är den blicken jag vill se. Kommer aldrig att tröttna på den.

Jag ser glädje, lust och förväntan. Som hundägare försöker jag uppfylla alla tre önskningarna. Ungefär som Aladdin, ni vet. Dessa varma blickar jag får kräver en motprestation. Det räcker med några enkla kommandon: Spår, Leta, Fot, Sök eller liknande. Då ser jag återigen blicken, och det värmer så gott i en husses hjärta.

Johan Nilsson

5 kommentarer:

  1. Johan, håller med...it´s in their eyes.
    Bodil

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig Johan - collieögon är mycket speciella - jag har tittat in i en del collieögon hos Bettan och Olle (dotter och svärson) under årens lopp och tjusats av dem. Så flyttade en liten collieflicka (från dotera förståss) in hos mig för 2,5 år sedan - och då blev det helt naturligt mer tittande i collieögon :0)
    Det finns något så vänligt, drömskt,intelligent -men samtidigt listigt ( a lot of know how) i den här blicken - agreed?
    Jag älskar verkligen att titta in i min Hippies ögon - men!
    Har också två västgötaspetsar (bästgötar, pestgötar, värstgötar....) och DEN blicken mina vänner - den går inte av för hackor!!!
    Oerhört vänlig, cool, mycket smart - men rakare än colliens - här finns ingen list - här är det mera "pang på rödbetan".

    Jag kan tänka mig.....
    Får är flyktdjur - springer som f-n åt alla håll,som en solfjäder, om inte vallhunden har förmågan att hålla ihop dem - med klokhet och LIST!
    Kor - är (ursäkta) kanske lite korkade - här krävs "raka rör" och lite mer burdusa tag.
    "Flytta på dig - gå hit! Gå dit! DU SPARKAR INTE MIG!!!"

    Båda dessa vallande raser har så mycken klokhet, vänlighet och smartness i sig - och båda är så in i bänken väl anpassade till vad de en gång var ämnade till - och allt det de har inom sig finns där för oss att kanalisera till andra, för hundarna och för oss roliga och utvecklande aktiviteter.
    Inte så många collie- och västgötaspetsägare har i dag får eller kor - men andra aktiveringsmöjligheter äro legio :0)

    SvaraRadera
  3. Britta! Du borde skriva colliekrönikor! Kanske något för Colliebladet? Du har fångat det på pricken: det där drömska och omåttligt intelligenta - speciellt i gamla collieögon ryms en eon av visdom - och alltigenom vänliga, men ändå rakryggade och handlingskraftiga, och så kryddat med den där listen, slugheten, rävlikheten, att använda hjärnan snarare än brösttonerna för att få något att hända. Det är så fascinerande att man nästan får för sig att man ser in i hundens själ - men så pretentiös får man kanske inte vara...


    /Anja G

    SvaraRadera
  4. Anja, det får man väl...tänk om man har alldeles rätt!
    Håller med - de är inte lika, de "raka" blickarna hos rakt-på-hundar och de underfundiga hos colliesorterna...Gillar i o f s båda, men om jag ska vara ärlig inte lika mycket. För när ens collie emellanåt ser en rakt in i ögonen....då känns det ner i tårna.

    SvaraRadera
  5. Exakt så Bodil!
    När jag behöver "läsa lagen" för Hippie brukar jag hålla henne i kragen på båda sidor om huvudet och..som sagt...läsa lite lagtext...
    ICKE ! Att hon skulle vika med blicken, vilket många andra hundar gör - nänä, här är det två laserstrålar rakt in i mina ögon.
    "Jaha, nu skall det tjatas lite igen - jag hör vad du säger - kan du sluta nu"!!!!

    SvaraRadera