fredag 16 juli 2010

Om stolthet och hundträning

Folk har haft det svårt på många ställen i vår värld. På Nordirland var det inte allt för länge sedan då en rad av decenniers stridigheter satte outplånliga spår bland dess invånare.
En sång som låter oss höra om det är "The town I loved so well", i länken här framförd av The Dubliners.


En rad i texten som fascinerar mig är den där det talas om hur de arbetslösa männen ger barnen mat och sedan tränar sina hundar:

"While the men on the dole played a mother's role,
fed the children and then trained the dogs"

Just där, och just då, var det männens uppgift att träna hundarna.
Om vi nu hoppar fram till 2010 och till Sverige, hur ser det då ut?
Som redaktör för rasklubbens tidskrift ser jag ju att majoriteten av skribenter av artiklar är - kvinnor. Jag har också förstått att på tävlingar är det kvinnor som tävlar. Kvinnorna tränar och kvinnorna tävlar och då undrar jag, vad gör männen? Går de kanske sista kissrundan men inget mer?
Och, i så fall, varför?
Jag tränar med våra hundar, trots att jag inte alltid är arbetslös... Och jag gör det för att det är roligt! Är jag unik?


Johan Nilsson

6 kommentarer:

  1. Det är ett problem i SBK, männen är borta från tävlingsplanerna och i föreningen i stort. Kommer du på en anledning eller vill forska vidare så tror jag det är mer än välkommet av SBK´s förbundsordförande. Jag skulle ha gjort det i form av en c-uppsats om det inte var lite väl långt från ämnet jag var tvungen att hålla mig till :-)

    SvaraRadera
  2. Johan, är det inte så att de där raderna ska visa hur verkligt illa ute de arbetslösa killarna var? Först fick de ägna sig åt sånt som bara kvinnor gör...och sedan åt sånt som man bara gör på fritiden!
    Jo, kvinnorna tar över inom hundsporten, precis som inom hästsporten och veterinäryrket, och snart tränger vi oss fram till 45% av läkarstudenterna.... och som av en händelse sjunker status och anseende för dessa gamla stronga manliga sysselsättningar. :-) Var dock lugna, gossar, er majoritet står sig när det gäller ministerposter, storbolagsstyrelser, de lönsamma varianterna av fotboll resp ishockey samt jobben som maffialedare och mångmiljardärer!

    SvaraRadera
  3. Jo, det var illa där och då - de fick fördriva tiden bäst de kunde. Men jag tror minsann att hundträning var en strikt manlig angelägenhet - också där och då. I Sverige idag verkar det vara allt annat än en manlig hobby... Synd.

    Johan

    SvaraRadera
  4. Det vet man inte. Själv är jag mest nyfiken på varför det är som det är.

    Johan

    SvaraRadera
  5. Ja är det så att det fattas aspiranter till posten som maffialedare och statsminister är lediga så kan jag nog fundera på att ställa upp:))

    SvaraRadera