söndag 11 juli 2010

I VÄNTAN PÅ REGNET...


... bar jag vatten till djuren. Sedan lockade jag till mig de flåsande fåren och medan de omisstänksamt tuggade i sig havren, hällde jag kallvatten över deras skallar. Det tog en stund för dem att räkna ut vad jag höll på med och då flydde ett par, men de flesta verkade inte misstycka utan stod kvar och njöt. Därefter strilade jag försiktiga vattenskvättar över törstiga växter, så att det inte skulle finnas bara en solstekt jordskorpa som regnet skulle studsa mot och rinna bort från. Jorden måste vara mjuk, så att vätan sjunker rakt ner i den.
Medan jag gjorde det här, blev hettan alltmer onaturligt stillastående. Himlen började mörkna. Regnskugga föll över gräset. Och när jag vände mig om, fick jag se det här - utslagen på några timmar. Gallicarosen Tuscany, The Velvet Rose, beskriven som odlad 1596 i England och alltså äldre än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar