tisdag 5 januari 2010

Livet på landet

Någon ringde häromdagen och sa en sak som jag inte har tänkt på – att folk som bor i stan inte vet hur det är att inte göra det. Då kom jag ihåg att för länge sen bodde jag också i stan och det var mycket jag inte hade koll på. Skillnaden mellan rådjursspår och vildsvinsspår, till exempel, och att man måste se till att ha det så pass varmt inomhus att man inte blir långsam och trög i skallen för att man faktiskt fryser.

Kära stadsbor! Det är inte alls som en enda stor golfbana, landet, särskilt inte just nu, och det är rent ut sagt inte bekvämt att bo här, särskilt inte nu. Det tar aldrig slut på göra. Vedklabbar ska bäras in– vi väntar en luftvärmepump i februari, men än är det direktverkande ved som gäller – och vatten ska bäras ut. Hästar ska ut, boxar mockas, stall göras i ordning och hästar ska in igen. Day in and day out.
Tiden mäts i de där rundgångarna. Klockan är dags att hälla på hett vatten åt hästarna, för snart är det isskorpa i hinkarna igen och kommer de inte åt att dricka, kan de få foderstrupsförstoppning – torr höplugg i matstrupen – och då kommer veterinären och djurambulansen och stora räkningar. Både morron och kväll nu på vintern är det tid för några tag med ryktborsten, inte för att det ska se fint ut utan för att hårremmen ska ha ett skydd av vattenavstötande fett, inte fläckar av vattensugande smuts. Och rätt som det är, är det hög tid att rycka ut med snöskoveln och skotta undan snöraset från stalltaket, så att dörrn går att få upp och kräken kan komma ut.
Blöta eller snöiga dagar står kräken sedan och tuggar under den lutande gammeltallen, tills klockan är dags att ta in. Den tidpunkten meddelar de med gälla gnägg, så att vi inte ska missa när det suger i morotstarmen.



Däremellan företas hundpromenaderna. Det här fotot visar inte rörelseoskärpa, inte ens skakningar i stelfrusna fotograffingrar - det visar snöstorm vid dagens början. Detta var inte en bra dag att titta efter färska viltspår, kan jag berätta, men hundarna trivdes i busvädret. Collie är ena oömma hunnar, som dom säger här. Och en sak ska ni veta, stadsbor: snö och vind är skapliga ryktdon!
Halmstrån och höboss hinner blåsa bort på en tvåtimmarsrunda. Så kan man också föna en hundpäls.



I kvällningen hämtar vi in hästarna, Tan och jag. Han sitter kvar när stängslet öppnas och första hästen sniker förbi i galopp, provocerande tätt inpå. Hon har alltid trivts med att reta hundar. Nu har hon dessutom lärt sig att med tillräckligt försprång hinner hon stjäla morot i box efter box, innan de andra hinner fram. Tan väntar in de andra, även om han sneglar längtansfullt efter den förbiskumpande hästrumpan emellanåt. Och så lommar han i kölvattnet på den långsammaste hästen, som har kvar sviter efter fång. Han vet att hon ökar takten, om han ger ifrån sig ett skall eller två. Men han stannar vid grinden och låter henne gå igenom i lugn och ro.
Ibland, när han tycker att vi har gjort ett bra jobb, tittar han upp på mig med en blick som säger att vi hör ihop. Då hoppar hjärtat över ett slag, för han ser på mig med den gamle hundens ögon och jag hade aldrig trott att jag skulle få se den blicken igen.
Nu för tiden är det Tan, som talar om för mig att klockan är halv sju på kvällen. Då är det dags att gå ner till hästarna för kvällsrykt och mer hetvatten och pyssel.
De håller reda på tiden åt en, hundar.



Och nu tänker läsarna – Jaha! Ett tråkigt foto till på Bodils shettisar och collies!
Kan man tycka, förstås.
Eller så kan man tycka så här: fotot hade överhuvudtaget inte kunnat tas för ett år sedan. Detta är en bild av förmågan att lära bort rädsla. Det är fotot av en genkombination.
Den genkombinationen är inte en utmärkelse. Inte ett hederstecken. Inte ett skrytpapper.
Den är bara utomordentligt praktisk! För där den finns, blir hundens liv lättare och intressantare – och våra också.

Om detta hade jag tänkt skriva lite och det hade redan varit gjort, om inte något hade kommit emellan. Hundar är bra på att hålla reda på tiden åt en. Ibland säger de helt enkelt att det är dags att vila lite.



Bodil Carlsson

5 kommentarer:

  1. Ha ha.....och FILA-tröja bär hon också, Boddan-Knoddan. Vilket naturligtvis passar alldeles ypperligt ihop med hennes övriga ghetto- och gangsterattityd. ;) Keep up the good work, B.

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder - och text!
    Vilken heltidssysselsättning!
    Det enda stället jag måste fylla i ljummet vatten varje dag (efter att ha knackat ur den tjocka isskorpan)är i hundskålen som sitter i ställning på buren i bilen.

    Och visst har våra hundvänner egna inbyggda klockor!
    Mina tre är inställda på minuten när :0)
    Skulle jag inte vakna mellan 05 30 - 06 00, så kommer genast några nosar och puttar, öppnar man ögat så tittar man rakt in i klarvakna bruna ögon som säger "hunger-mat - vill ha"!
    Bara att pallra sig upp och dela ut frukosten och släppa ut gänget för mogontoalett. Dessa bestyr tar inte mer än 5-6 minuter - då toalettbesöket är avklarat susar vännerna in igen och slänger sig upp i dubbelsängen och mojsar ner sig - ahhhh, nu kan vi knoppa ett par timmar till.
    Har jag inte klarat av morgonbestyren kl 10, då blir det oro i lägret - det tassas runt, sitts och glos,tassar kommer upp i knät - hallåååå, vet damen vad dinkan bellar?

    Kl 12 - ja då skall man ha en liten "lunchsnack" - oavsett var vi är någonstans.

    Har inget hänt runt 14-blecket (om vi skulle råka vara hemma en hel dag) så blir man påmind om att nuuuu ere´ hög tid för promenix!
    Middagen skall serveras mellan 15 30 -16 00.
    Kvällskexen skall serveras kl 20 00.

    Vem behöver klocka :0) ?

    SvaraRadera
  3. Thomas! En fördel med att ha en vacker dotter är att hennes avlagda pojkvänner lämnar avlagda tröjor efter sig...Den här tog jag tacksamt emot, fin kvalitet och behaglig att bära, även om den vanpryddes av ena fula stooora krumelurer mitt fram.Hur som helst - numera är den en riktigt bra stall- och hundtröja! Färgstänken i linoljevitt o falurött går bra ihop med de konstiga bokstäverna. Fast nu när Johan N har upplyst mig om att det en gång var ett klädmärke för folk som kutade omkring o sparkade ner folk ute på stan har jag fått liiiite ågren...för innan den blev stalltröja så - ehh - hade jag den på jobbet, den var ju riktigt prydlig för att vara min. Herrejesus...

    SvaraRadera
  4. Ha ha!Men du är ju en kicker, Boddan-Knoddan! :) You're kicking uneducated, mean-eyed journalist-ass, och det gör du förbaskat bra! :D Keep up the fine bitchslaping, Boddan-Knoddan. Collievärlden behöver dig. :)För övrigt är Bodils dotter precis lika vacker som hon påstår. :)

    SvaraRadera
  5. Tjo och ser man på!
    En person till, t o m tröjinnehavarinnan, förutom undertecknad - som inte hade en susning om vad FILA stod för. När jag läste Johans inlägg måste jag givetvis snoka runt på nätet och undersöka vad bokstäverna stod för - nu är man upplyst :0) Både via nätet och dig Boddan!

    För mig är 95% av de kläder jag äger och bär, "hundkläder" - bra, bekväma funktionella - 5% är "tvungen att ha på mig när det är viktiga saker på gång" - inte en enda persedel är köpt p g a "särskilt märke" eller ens enligt "rådande mode"....man är rätt ute....och rätt nöjd med det :0)

    SvaraRadera