söndag 3 januari 2010

EVIGT & ODELAT TILLSVAMLAT

På plattyska heter det tydligen ”ewig tosamende ungedelt”, evigt förenade. Röstboskapen och SBK, alltså. Det har jag lärt mig av fru Högmans blogg idag. Det är en jäkla tur att någon upplyste mig – jag är inte så smart, förstår ni. Faktiskt är det på det viset, att jag är så kokobäng att jag inte fattar att rasklubben för min hundras inte kan höra ihop med en frivillig försvarsorganisation för TYSKA hundraser!
Det är jag som är röstboskapen.
Tack för att jag blir upplyst.

Det är jag som sitter och får mina beslut framskrämda på collieklubbens årsmöten av en dynamisk förbundsstyrelseperson som ordförande. Det är jag som röstar på årsmöten bevakade av ytterligare FS-folk.
Det visste jag inte. Tack för att jag blir upplyst!

Vet ni vad jag har gått omkring och inbillat mig? Jo – precis som alla de andra, som har bildat stark majoritet på Collieklubbens årsmöten, är jag myndig och betrodd med att sköta min ekonomi och rösta i riksdags&kommunalval i det här landet.
I min enfald trodde jag att det räckte för att jag skulle ha en icke ifrågasatt rösträtt i min egen rasklubb.
Men det gör det alltså inte! Tack för att jag blir upplyst.

Jag är en av alla som skrev under ett brev till CS med stöd för SBK:s fortsatta avelsansvar för vår ras. Sextio uppfödare med vänner vände sig bakom rasklubbens rygg till CS och sonderade om rasklubbens tillhörighet i samma andetag som man beklagade sig över MH- krav på collie. Vi röstboskap fick in några hundra namnunderskrifter från uppfödare och valpköpare på ett par dagar och nya namn fortsatte flyta in efter deadline.
Jag trodde att alla vi som skrev under visste precis vad som stod i vårt brev till CS. Men tydligen förstår vi inte vad vi gör. Tack för att jag blir upplyst.

Rasklubbens majoritet vill ha collien kvar under SBK:s avelsansvar och vill att den alltför utbredda rädslebenägenheten inom rasen erkänns som det problem det är – för alldeles för många hundar och alldeles för många valpköpare! - utan att en liten grupp uppfödare ska försöka snacka bort saken. Är det så svårt att fatta?
Rasklubbens majoritet vill ha avelsdjur med vettiga HD- och MH- resultat. Är det så svårt att fatta?
Rasklubbens majoritet går inte med på att en liten grupp uppfödare till varje pris ska ha rasen ut ur SBK. Deras enda syfte är att slippa ifrån kraven på höftledsröntgen, kraven på känt MH-resultat hos föräldradjur och den offentliga tillgängligheten för båda. DEN saken är i alla fall inte svår att fatta.
Det begriper till och med röstboskap som jag.

Vet ni vad fru Högmans argument kallas för på plattsvenska? Jävla skitsnack!


Bodil Carlsson

4 kommentarer:

  1. Skitsnack är en nästan ett understatement... Att offentligt vara så oförskämd mot okända människor, det säger en hel del om den där bloggaren.
    Det smålustiga i det hela är att boskap är jäkligt bra på att trampa ner saker och ting - kanske gäller det även "röstboskap"?

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  2. "Leere tonnen rasseln meist" - nicht war? Ach welches faselei!
    (Med förbehåll för grammatiken - den tyska diton och jag har aldrig varit riktigt sams :0) )

    SvaraRadera
  3. Ja,ni, detta påstående att man blir skrämd att ta rösta fram till vissa beslut är en lögn som det skriker om. Har varit med på de flesta Av Collieklubbens årsmöten sedan början av 80-talet och det har aldrig varit tal om att "skrämma" någon. Var även med på årsmötet med över 200 deltagare i Örebro. Alla årsmöten har genomförts i demokratisk ordning. Det är majoritetsbeslut som gäller. Det verkar så att vissa skriker, blir det inte som jag vill då skall inte majoritetsbeslutet gälla. Och dessa som skriker så vill inte ha några som helst "regler" när det gäller uppfödning. Det ser vi ju hur det går att enbart avla på "fingertoppskänslan" och strunta i beprövad vetenskap. Man kan bäst själv. Det är bl.a orsak till att vi idag har rädsleproblem hos Collien. Vi ser också att en collie som är sund och bra mentalt är en kanonhund. Hoppas att allt fler blivande collieägare upptäcker detta och ställer krav på oss uppfödare, liksom vi uppfödare ställer krav på våra valpköpare för att utvärdera och förbättra rasen. Ty collien är en underbar hund när den är som den skall vara.

    SvaraRadera
  4. Bra, Wanda!
    Man kan säkert bli vettskrämd av att rösta "fel" om man lever i ett land styrt av en totalitär regim.
    Men det är liksom på en helt annan nivå när vi pratar rasklubbens årsmöte...:-)
    Varje normalt funtad människa vet det.

    Johan Nilsson

    SvaraRadera