onsdag 2 september 2009

Gamla tiders hundar...eller?

På nätet kan man hitta det mesta. Boken Svenskt Rashundsgalleri från 1940, t ex. Den kan man läsa länge och begrunda gamla tiders hundar och gamla tiders Sverige.
Huvudredaktör är greve Mårten Kalling, inledningen skrivs av prins Carl Bernadotte, och övriga författares titlar anges noggrant – professor, fil dr., friherre, vet.-med. dr och major.
Det är ingen slump. De rasrena hundarna fanns inte under var mans tak den gången. De var bättre folks nöje. En enda kvinna finns med. Hon svarar mycket riktigt för avsnittet om pälsvård och bär den stolta titeln Fru!
Somt ger en svindel. ”Blandraser inom människosläktet ha dålig renommé. De äro opålitliga, degenererade varelser i många fall, och samma är förhållandet inom hundsläktet.” Så kunde man alltså skriva för sjuttio år sedan, när personer med sådana uppfattningar hade total makt att praktisera sina idéer i Tyskland - med känt resultat. Fläktar av den stormen fyllde ett och annat segel här också, som vi vet.
Men tiden och människorna går inte att dra över en kam. I kapitlet Arméhunden talar en yrkesmilitär, majoren och chefen för arméhundsväsendet Einar Edström – som visar sig älska och ha respekt för hundar, och som uppenbart hatar krig. Kanske att att förvänta hos en som har lärt känna båda, men rösten som talar till en över alla dessa år väcker stor sympati. En del känns välbekant, t ex korta reflexioner kring en ras, som hålls av personer ”vilka anse sig hava rättighet att gå omkring med mer eller mindre farliga djur” och som ”med förtjusning lärt sina hundar anfallsteknikens alla finesser men underlåtit att lära dem den ännu viktigare appellen” - alltså grundlydnaden. Gissa vilken ras som var den tidens beryktade kamphund?
Jo, schäfern!

En del är förvånansvärt rakt på sak. Detta är presentationen av airedale terrier: ”Den överdrivna förädling som rasen i England varit utsatt för till utställningsobjekt, har icke inverkat gott på dess förstånd och fattningsförmåga.” Så kunde man tycka då – utan att få fyra sidors utspel i Hundsport över sig!
Och vad sägs om detta?
”En del personer, som ägnat sig åt avel av brukshundar, hava icke tillräckligt beaktat, att djurens skönhetsvärde, som för övrigt snabbt växlat, icke får vara det huvudsakliga.” På hundfronten intet nytt! Samma batalj mellan förpackningens vänner och innehållets...

Och nu! Hur såg de gamla godingarna ut? Vissa av de (tänker man sig) med kärlek och stolthet insända fotografierna är inga höjdare – men här kommer det första.




Gamle Muck, född 1936, blir första collieporträttet. Varför? Jag blinkade till, när jag såg den bilden. Ett litet ögonblick trodde jag att jag såg Colliebusen, född 2005!
Om ni som ser kommande foton tycker att de påminner om collies som ni har haft – tala om det!

Bodil Carlsson

11 kommentarer:

  1. Tycker Muck verkar var just den typ av collie som jag vill ha, som jag anser vara en riktig collie. Vet ej hur man bifogar bilder här men många colliesidor på kontinenten visar riktiga skräckexempel på collie eller vad de säger skall var en collie. Dessutom vinnare i utställningsringarna. Obegripligt! Hur de är mentalt vet jag inte. Finns tyvärr även i Sverige, en del av dem importer. Tyskland verkar börja intressera sig för mentaliteten och våra MH. Än finns det hopp. Olika åsikter kommer alltid att finnas, en del av godo. Uppfödare som endast ser till utseendet och framgångar i utställningsringarna med. Man kan hoppas dessa blir färre och att allt fler av dagens och framtidens uppfödare mer skall tänka på hundens bästa.

    SvaraRadera
  2. Att schäfern är farlig lever kvar fortfarande. Folk ser tränade hundar i polisens tjänst anfalla folk och förstår inte att hundarna är tränade och gör det på kommando.

    Men tänk att man lyckats vända blandrashundens dåliga rykte till enbart positivt hos en stor del av allmänheten. Där ser man det skrivna ordets makt!

    Muck är en typisk representant för collien även under sent 50 och även 60-talet. Under 70-talet kom ett ganska stort antal importer från England och rasen blev "ädlare".

    SvaraRadera
  3. Ett underbart hanhundshuvud och en kraftfull underkäke! :D

    SvaraRadera
  4. Knepig term - "ädlare"?? Har svårt att tänka mig något noblare än den där gamle Muck...
    Fast det finns en intressant historia i botten här. Har ni tänkt på att medan det sedan länge är totalt omöjligt att kalla människor för "blandras" i föraktfull ton, för att nu inte tala om "bastarder", eller komma med uttryck som "rent blod" och "ädel"...så går det förbaske mig fortfarande i en del kretsar bra när det gäller djur! Här har de riktigt gamla tänkesätten övervintrat. Dom har inte åldrats med behag och är lika tomma på innehåll när det gäller hundar som när det gäller oss själva,så är det inte dags att ta fram skottkärran här också?
    Tippa bråten på komposten!

    SvaraRadera
  5. Japp Bodil, ut på dynghögen med dessa tänkesätt!
    Och låt oss hoppas att de kvävs där.

    Funderar på "ädlare" men tror att bananäsorna och tvåcentimetersstopen kanske anses vara ädla in Old Britain?
    När jag ritar upp det ser det ut som serietidningshund... :-) Lite likt Ratata i Lucky Luke, för er som vet!

    Johan N.

    SvaraRadera
  6. Jag satte Ädlare inom situationstecken, just för att det inte är något absolut.
    På Mucks tid betraktades det huvudet som ädelt. Alltsedan collien började exteriöravlas har den betraktats som ädel. I varje tidsperiod har colliens kännetecken varit dess ädla huvud. Till slut blev det tunt! hos många. Eller klent, med klena underkäkar som inte täckte framtänderna.

    Visst Bodil, rent blod är fortfarande i vissa kretsar värt att försvara hos våra rashundar. Fast nog tycker jag att de grupperna minskar i antal, det är bara att se hur populära blandisarna blivit.
    Ska rashundarna ha en chans, måste de verkligen stå för kvalité som sträcker sig utanför en tjusig stamtavla, bra mentalitet, hållbar frisk fysik är en bra början.

    SvaraRadera
  7. Under sent 40-tal och tidigt 50-tal gick jag ut med alla hundar som släpptes iväg av sina ägare,med en liten hundtokig tjej. Runt -55 fick jag äntligen en egen hund (omplacerad Airedale-terrier, men under ett antal år gick jag dagligen ut med en colliehane.
    Hans namn var Fellow, han var en magnifik sobelhane med underbart temperament!
    Precis samma typ som Muck.

    Jag gick ofta hem till vårt hus med Fellow, han var en mycket uppskattad gäst i familjen (där alla, både mina föräldrar och min bror, var lika förtjusta i alla slags djur).
    Vi hade då en stor röd kastrerad hankatt som bara flyttade in en vacker dag.Pappa och mamma satte upp lappar på alla lyktstolpar i närheten, brorsan och jag bad innerligt att ingen skulle höra av sig - och ingen hörde av sig - katten döptes till Mirre och stannade hos oss resten av sitt liv.

    Mirre och Fellow älskade varandra :0)
    Jag skall se om jag kan hitta några kort på Fellow, jag vet att det finns.

    SvaraRadera
  8. Lolo, jag vet att du satte det där "ädel" inom citationstecken...Jag kom bara att tänka på att det är så egendomligt begrepp, egentligen en social beteckning ("fint som hos en adlig") använd på ett drag i utseendet hos ett djur!!!
    Gamla skumma rötter i det där tänkandet, tror jag.Gissa förresten vad P-E Sundgren berättade för mig för ett antal år sedan? Gällde avelsarbete med nötboskap, kossor rakt ut sagt, som var röda med vita tecken. De avlades fram på en stor statlig avelsgård för djuravelns förbättring. Jo, bönderna kunde få lov att köpa loss kalvar med mycket vita tecken, för man föredrog att avla på de mer enfärgat röda...
    "Vaffo?" sa jag gapande.
    "Jo", sa PES, "det där med stora vita tecken ansågs liksom mindre ädelt!"
    Tja, tror nån att de enfärgade gav ädlare mjölk?
    :-)))
    Undrar ofta om inte en hel del av våra vanligaste idéer om djuravel går tillbaka på såna här lustiga, halvt utsagda föreställningar om vad som är fint...

    SvaraRadera
  9. Det florerar fortfarande massor av myter inom hundaveln. De bönder jag pratar med häromkring har tagit vetenskapen till sin hjälp i aveln. Man har en press på sig att hänga med eftersom det är ens levebröd. Tror det kan vara en förklaring.
    Jag sa till bonden som bor närmast, vilka trevliga kor du har. Han sa då, jag använder bara tjurar som får högst poäng på hanterbarhet. Så även i nötaveln premierar man mentalitet.

    Så länge man använder "luddiga" ord när man beskriver hundar, så kan de se ut lite hur som helst. Allt är i betraktarens öga!

    SvaraRadera
  10. Suck! Hittade ett kort av Fellow - men kvaliteten är så dålig att det inte är någon idé att publicera det.
    Tänk om man kunde göra ett foto av den bild man har i huvudet......

    SvaraRadera
  11. Å, så tråkigt! Man önskar sig ju så många foton på de gamla colliesarna som möjligt. Något särskilt måste de ha haft, när man tänker på hur äldre människor fortfarande minns dem!

    SvaraRadera