lördag 29 oktober 2022

SIFFROR OCH SANNINGAR

Klipp från en facebookgrupp i veckan:


/.../såklart att collie inte ska finnas i Sverige, hur ska man avla om det inte finns avelsdjur som erbjuds inte ens uppfyller rasstandarden, men det är egentligen inte så stort problem, det finns inget land i hela världen som har samma restriktioner, så collie enligt rasstandarden kommer alltid att finnas, men troligtvis inte i Sverige, men lilla Sverige har ju egentligen inte något som är gott för collierasen.

Rasens största problem är att den ligger som nr 3 på världens mest inavlade raser och att man vill utrota den i Sverige.


Visst var det Einstein som sa att korkad är den som försöker samma sak om och om igen och hoppas på bättre resultat nästa gång?

OK. Jag är väl korkad, men jag försöker en gång till att få ordning på fakta, även om det tar emot. Jag försöker därför att den som uttalar sig är en inte helt okänd collieuppfödare och för att fbgruppen för collieägare som fick läsa detta har över 900 medlemmar. De här citaten ingick i svaren till en person, som funderade på att köpa collie och undrade var man skulle leta. Några medlemmar blev bestörta och någon blev arg. Va – utrota?!

Jo – utrotningshotet består i att det krävs något av avelsdjuren.

Den avel som är möjlig i Sverige är ganska snäv. Vi har inte råd med det. Långhårig Collie ligger väldigt högt på listan över inavlade raser, topp 3 och hela 50 % inavel av 500 raser i världen. Om vi ska göra något för rasen så måste man göra allt för att rasen ska breddas med alla individer, Sverige är det enda land i hela världen som har restriktioner på att strypa aveln. För att man inte kan använda potentiella avelsdjur. Mål för en uppfödare är att föda upp rasen enligt standard. Om Sverige som enda land i världen inte vill bidra till större genpol /sic/, så är för mig samma sak som att man väljer att utrota rasen/../” (Min fettning)

Det var tydligen problem med att redovisa källan till  uppgifterna om tredjeplatsen på inavelslistan, men det är troligen Dreger et al som kom 2016* och väckte uppmärksamhet till och med i hundvärlden. Collie ligger där som femma, inte som trea, men den GENOMSNITTLIGA INAVELSGRADEN PÅ TESTADE AMERIKANSKA COLLIES VISADE ATT UNGEFÄR HÄLFTEN AV DERAS GENER VAR IDENTISKA. Rent DNA-mässigt var de alltså mera släkt med varandra än valparna i en helsyskonparning eller en far/dotterparning.


Om man inte åtgärdar detta genom att släppa in varenda vuxen hund i aveln, närmare bestämt varenda vuxen hund som uppfödaren tycker ser ut som rasens standard, säger denna uppfödare   – så är det samma sak som att utrota rasen. Problemet i det väldigt speciella lilla Sverige är alltså att vår kennelklubb har hälsokrav på avelsdjuren. Inte bara utseendekrav. Hade man inga krav, så skulle problemen försvinna...

.. eller? Skulle de kanske inte det?

Förklara gärna för mig, i enkla ord så att även jag begriper, hur det skulle fungera. Om jag parar en hanhund och en tik med ungefär 50% identiska gener, så lär jag få valpar med i snitt MINST 50% identiska gener. Om jag väljer en hane med många av generna för höftledsfel, så får jag fortfarande valpar med i stort sett 50% identiska gener för allt annat.... och valpar med HD. Samma sak gäller om jag väljer en hane med svår skotträdsla eller en hane med colobom. Jag har inte breddat den genetiska basen. Men jag har ökar vanligheten för generna bakom HD, colobom och skottpanik.

Hur tröstar jag familjen som köpte HD-valpen? Genom att berätta att det är smällar de får ta när jag tror att jag breddar avelsbasen? Hur hittar jag hem till alla nya valpar, om jag sätter varenda vuxen hund i avel?


Den här uppfödaren säger inte, att problemet med collieaveln är det upprepade valet av vissa utseendevinnande hanar från vissa utseendevinnande kennlar och deras närmsta släktingar och avkommors avkommor alltsedan stamboken infördes. Alltså att den enda prioriteringen var det som för tillfället sågs som rasens standard. Problemet är inte colobom, inte HD, inte plågsam rädsla. Problemet är att i Sverige finns regler för aveln.

Så uppfödarna får inte välja precis som de vill längre. De kan inte fortsätta göra om samma sak som aveln har gjort i hundrafemtio år och hoppas på att det ska gå bättre nu. Det känns kanske trist för några, men det betyder att det inte bara blir de mest vinnande hanarna från de mest vinnande kennlarna som används. Ibland får avelsrestriktionerna följden att mera alldagliga hundar med friska höftleder och bra nerver får företräde. Så kan man faktiskt också öka avelsbasen.



Det finns i verkligheten fler länder än Sverige som har krav på avelsdjur i uppfödning av collie. Men låt oss titta på ett land utan några regler alls. Låt oss titta på England! Hur är det med rasen och avelsbasen där?

Under hela 2021 reggade KC 667 långhåriga collies och 90 – nittio! - korthår. 757 hundar i ett land med 67 miljoner invånare.**

Under 2021 reggade SKK 283 lång- och korthåriga collies. 283 hundar i ett land med 10 miljoner invånare.

Engelska KC säger så här om sina långhårscollies effektiva population:

Effective Population Size - EPS

39.4

EPS is a measure of how many individuals are contributing genetically to a breed population. It is a measure of the size of the gene pool in a breed. Lower than 100 is considered critical by conservationists and below 50 brings a breed close to extinction. For more information see the Kennel Club article.***

Orden betyder att alla nu levande långhår i England – kan det röra sig om åtta till tiotusen? - har en genetisk variation lika liten som om knappt 20 tikar och 20 hanar skulle ha varit föräldrar till samtliga. Vilket land ser ut att vara närmast ett försvinnande av rasen? För några år sedan frågade jag en känd engelsk hundjournalist om colliens rykte i hemlandet. Ansågs den vara nervös? Jag blev häpen och lessen över svaret: collie har inget rykte kvar. Det finns så få hundar kvar av rasen att allmänheten inte träffar på dem längre. ”When people talk of Collies nowadays, they mean Border Collies.” Det är inte alldeles lätt att se hur kravlöshet i uppfödning har medfört särskilt mycket gott för den engelska collien.

Det vi här i Sverige kallar för collie, kallar folk i England och Wales för show collie, utställningscollie. Jag hoppas att det inte ska gå likadant här. Jag hoppas att folk på gatan ska fortsätta känna igen vår ras när de möter den. Jag hoppas att fler ska se hur användbar den är. Jag hoppas att den som funderade på att köpa collie gör sina efterforskningar och sedan gör slag i saken. För så här är det : vi har har tillräckligt många uppfödare, som både följer reglerna för val av avelsdjur och förstår varför reglerna finns.


*Dreger DL, M Rimbault, BW Davis, A Bhatnagar, HG Parker, & EA Ostrander. 2016. Whole genome sequence, SNP chips and pedigree structure: building demographic profiles in domestic dog breeds to optimize genetic trait mapping. http://dmm.biologists.org/lookup/doi/10.1242/dmm.027037

:**Länk reggsiffror KC

https://www.thekennelclub.org.uk/media/3931/quarterly-breed-stats-pastoral.pdf 

*** Länken fungerar inte längre. Klickar man på den kommer man till KC, inte till artikeln. Men jag låter den ligga kvar så att läsarna kan se varifrån uppgiften kommer. Diskussioner blir längden mera meningsfulla, om man håller sig till sanningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar