torsdag 9 april 2009

Stridsropen skalla - collie för alla?

Många hundägare har kanske läst Hundsport nr 4 och debattsvaren i ”Colliedebatten”.
Några frågor kring dessa väcker jag här.

För det första:
Varför dessa stridsrop?
Stärker det rasens popularitet genom att så fullständigt ta avstånd från rasklubben och de,
som faktiskt med rätta, är bekymrade över colliens mentalitet?

För det andra:
Att slå sig för bröstet och hävda sin mångåriga erfarenhet tycks som ett tämligen platt argument för kunskap. Hur vet alla vi andra att personen i fråga inte gjort fel i lika många år?
Saklighet och fakta är aldrig fel...

För det tredje:
”Collien är en fantastisk familjehund, intelligent som få – om man bara förstår den”
Vilken märklig formulering… Och vad är avsikten? Om jag skulle leta lämplig ras idag skulle jag avskräckas av en sådan beskrivning.

Vidare hävdar ett antal uppfödare i en stor annons att de värnar om den ”sunda, vackra, allroundcollien med utstrålning av stor skönhet och värdighet”. (bara som ett tips till författarna kan jag meddela att allroundcollie skrivs som ett ord, inte två!)
Jag tror att alla uppfödare värnar om detta men vissa dessutom om rasens mentalitet.
Det är i mitt tycke ett strå vassare.

Jag har raljerat lite nu, men egentligen säger jag samma sak som min medbloggare Anja:
Sluta kriga och samarbeta istället!
Lägg prestigen bakom er och tänk i nya banor, ni har inget att förlora medan collierasen har allt att vinna.
För visst vill vi att collien ska vara en hund för alla?

/Johan N.

5 kommentarer:

  1. Har tyvärr inte fått Hundsport ännu - men fått flera kommentarer från vänner som både fått och hunnit läsa den.
    Allt i dessa kommentarer står att återfinna i detta inlägg!
    Hear, hear Johan N!!!

    SvaraRadera
  2. Jag och min make vill ha en Collie men vi vet inte om vi vågar :-( har haft collie för flera år sedan, har nu en Irländsk röd setter.

    SvaraRadera
  3. Anonym, det klart ni ska ha en Collie!
    Mitt tips är att kontakta lite olika uppfödare och hälsa på hos dom. Träffa hundarna och prata med uppfödaren om det ni söker i collieväg. Ni kan också kontakta SCK:s lokalområde där ni bor och på så sätt få mer information om rasen.
    Det finns fullt av bra collies i Sverige, det gäller bara att veta var man hittar dom.
    Lycka till!
    /Johan N.

    SvaraRadera
  4. Tack!
    Vi ska fundera vidare på en Collie. Vi vill ha en aktiv collie, tränar gärna och mycket lydnad mm. Utställning är vi inte intresserade av, visst kan vi ställa ut någon gång om uppfödaren så vill men inget vi direkt eftersträvar.
    /MariaG-S

    SvaraRadera
  5. Anonym:
    Det finns underbara arbetsglada collies, var bara noga var ni köper.

    SvaraRadera