tisdag 28 april 2009

Goddag yxskaft?

Har luften gått ur oss? Har vi gett upp?

Nej, absolut inte! Däremot lockar vårvädret och trädgården och umgänget med långnäsan mer än ännu ett dammigt replikskifte där argumenten som används redan har upprepats till förbannelse, i alla fall om jag nu talar för mig själv.

Skillnaden mellan de olika lägren har med fokus att göra. Vad rankas högst, insida eller utsida? Vad är utslagsgivande? Alla vill ha vackra, kloka hundar med funktionsduglig kropp och frisk konstitution, det är en självklarhet, men om du måste stå ut med en svaghet hos hunden, vad blir det då? Vad är "minst negativt": ståndöron eller skotträdsla, för högt buren svans eller oförmåga att avreagera sig, för lite päls eller bristande leklust? Vad är viktigast för dig, egentligen? Hundens vackra ögon eller intelligensen som lyser i dess blick?

/Anja G

8 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med dig gällande vad du skriver i första stycket.

    Och resten....
    Tja, min uppfattning är klar - ståndöron,eller för glad svans,eller för lite päls (i värsta fall kanske alltihop på en gång :0) - so be it.

    Skotträdsla, oförmåga att avreagera, bristande leklust - arma hund, vilket jobbigt liv...

    Var testledare för MH i helgen och upplevde där ett par hundar med mycket stora rädslor och som behövde eoner av tid för att avreagera - nej, det var inte collie - men det spelar ingen roll, hundar, oavsett ras, som har detta med sig i bagaget, hur mycket ångest tvingas de inte leva med dagligen?

    SvaraRadera
  2. Konstig inställning ni har till hund, egentligen. Om en skotträdd hund inte utsätts för skott eller fyrverkerier el dylikt så har hunden inget problem av sin skotträdsla. Om man inte kastar stora kättingar eller kastruller och en massa folk som slänger sig mitt framför hunden så har inte den hunden något att avreagera ifrån. Om husse eller matte inte är intresserad av att tävla så lider inte hunden utan leklust av att den inte har leklust.
    Det finns otroligt många människor som bryr sig om hundars positiva sidor. Även brukshundar är ju till största delen sällskapshundar och dom utsätts inte dagligen för den miljö som vi bruksidioter utsätter våra hundar för. Försök vara något mer ödmjuk mot hundarna istället för att hela tiden fundera ut ´på vilket sätt striden skall bevaras.

    SvaraRadera
  3. Pether, så roligt att även du hittat vår blogg!
    För det första:
    Hur undviker du att din skotträdda hund aldrig utsätts för skott, fyrverkerier eller dylikt?
    Genom att bosätta dig i enskilt läge där det aldrig förekommer jakt, nyårsraketer, åska eller andra höga ljud? Det faller på sin orimlighet. Ljuden finns i vår vardag.

    För det andra:
    Kastruller som tappas måste väl nästan vara det första skrammel hunden hör i sitt liv. Det är svårt att garantera att det aldrig kommer att hända. Att kasta en kätting framför hunden torde dock höra till ovanligheterna men du kan aldrig veta om det rasar ner någonting när du t ex passerar en byggarbetsplats, grannens husrenovering eller liknande. Sedan finns ju alltid lekande barn som kan få för sig att kasta smällare, eller andra föremål, efter hunden.
    Att folk skulle kasta sig framför hunden är kanske inte vanligt men faktum är att en person cyklat omkull precis framför mig och hunden vid ett tillfälle. Det kan alltså hända.

    För det tredje:
    Man kan ju vilja aktivera sin hund med lek även om man inte är tävlingsintresserad, bara för att det är kul! Då är det positivt om hunden också finner nöje i det.

    Det är självklart att många hundägare bryr sig om hundens positiva sidor, det är precis det vi visar genom våra blogginlägg. Vårt syfte är inte att fundera över ”hur striden ska bevaras”,
    men rasen har problem som inte ska negligeras - utan istället öppet debatteras. Vårt syfte är istället att vara en del av denna debatt.


    Ha en trevlig Valborg!

    /Johan N.

    SvaraRadera
  4. Bodil Carlsson1 maj 2009 kl. 16:15

    Men hej Pether! Välkommen hit - också.
    Blev fundersam över vad du skriver. Kasta kättingar och slänga omkull folk framför hunden som "vi bruksidioter", säger du, gör...??? Verkar ingen höjdare.
    Pether! Byt bekantskapskrets! Välkommen i vårat gäng! Det är möe roligare med lite vildsvinsspår och hemmaagility och fotboll mot långnäselaget, när andan faller på!
    Trevlig helg så länge!

    SvaraRadera
  5. Hej Johan och Bodil, trevligt att ni vill ha mig i er bekantskapskrets men det är ju så att jag har ingen collie och då får jag ju inte vara med. sen tycker jag inte att jag tillhör något annat gäng än hundarnas. Jag försöker vara så objektiv jag kan utan att fastna i mina egna intressen. Det mest typiska i konflikter är att man inte kan se och ha förståelse för att det finns andra sätt att se ex.vis hund. Vi "Bruksidioter", jag är dock mer bosatt på apellplan än i ringen, att vi tycker att det enda sanna är just bruksarbete för en brukshund.
    Om man försöker se lite längre om vad en hund faktiskt är för typ av djur så får man en annan insikt. Hunden är ett flockdjur och dess enda uppgift är att få flocken att fungera. Det är oväsentligt hur men alla individer i flocken gör sitt för att det skall fungera.
    Bland hundfolk får man ofta höra att: "Kan vi släppa hundarna lösa så dom får leka och vara hund"??? Dom orden har länge förvånat mig, för då har man inte begripit vad som är viktigt för en hund. I min värld och förmodligen hundarnas så är det att vara en flockmedlem, det är att vara hund. Vilket arbete som utförs i flocken är mindre viktigt huvudsaken är att flocken fungerar. Vilka egenskaper hundarna behöver utveckla är beroende på flockens funktion. Alla egenskaper hundarna har går att förklara i hur en flock fungerar. Vi måste försöka acceptera att vi ser hundar olika. VI VET INTE BÄST. Många talar om hur illa det är att se EN rädd hund på utställning men hur många av er har inte sett hundar med mentala brister på BHK utan att reflektera, utan att skriva om det på det numer berömda forumet. Vi har alla höga intentioner, det är ingen av oss som vill hundarna ont men varför skall vi då vilja andra hundägare/uppfödare ont.

    Sen talar ni så vitt och brett att ni vill vara en del av debatten, jaa det är inget fel men varför använda det engagemanget till att så mycket som möjligt ironisera och håna, ingenting gott kommer att fallut från den debatten.
    Pether

    SvaraRadera
  6. Åhh Jag glömde visa dig Johan respekt och svara på din fråga.
    Nääe jag har inte behövt flytta ut i skogen pga. rädsla på hundarna. Uppriktigt har jag inte haft någon hund med skotträdsla eller dylikt. Däremot har jag nästan varje nyår åtgärdat så att mina hundar inte har utsatts för smällare i onödan.
    Det kan finnas andra anledningar till varför man väljer att bo "i skogen", som uppfödare förenklar det vissa saker, nackdelar finns också, stadshundar är ofta bättre på att gå i koppel än hundar på landet, dom blir ofta fortare rumsrena också, av någon outgrundlig anledning (haha). Jag tror hundar i stan generellt har bättre inkallning också.
    Det finns olika för och nackdelar med att ha hund på landet eller att bo i stad, men... hundar på landet upplever olika saker mot vad hundar i stan gör och det måste också respekteras. Det känner jag att ni har svårt för.
    Johan, om du går på gatorna i Umeå, hur ofta hör du skott då? Tisdagar och vissa helger kan man skotträna hund i I20-skogen för då skuts det på skjutbanan och på övningsfältet men om en hundägare inte bor på Haga eller motionerar sin hund där så är risken liten att hunden behöver skaka som asplöv så speciellt många ggr i livet. Jag bor i ett tämligen älgrikt område men inte hör jag några skott på mina vandringar med hundarna. Du och jag som ofta vistas i en "bruksmiljö" behöver inte tro att de som har hundar med enklare rädslor behöver styra om hela sitt liv efter hunden. Grava rädslor är en helt annan sak men då anser jag att det är djurplågeri att dessa måste utsättas för dessa plågor. Hur ont det än gör i hjärtat så har varje hundägare ett ansvar.
    Pether

    SvaraRadera
  7. Pether, respekt är något jag vill ha från mina vänner och de jag känner. Eftersom du inte tillhör någon av dessa kategorier behöver du inte bekymra dig vidare om det.

    Vi tänker inte skapa ett andra Collieforum här, så debattera om rädslor och annat får du göra där.

    För övrigt vågar jag nog påstå att det finns bloggare som är betydligt mer hånfulla och ironiska än vad vi är…

    /Johan N.

    SvaraRadera
  8. Pether
    Angående vilken miljö man bor i. Välkommen ner hit på besök så kan du ju se hur "lätt" det är att undvika att utsätta hundarna för smällare, skott och dylikt. Bor i utkanten av stan men lyckas ändå ha flera skjutbanor inom ett mkt litet avstånd, tredje världskriget från alla möjliga håll kring nyår. Vilt, människor hundar och trafik.
    Är visserligen mer ell mindre bosatt på min bk men det är inte där hundarnas mentalitet visar sig och sätts på prov, det är i vardagen och den ska de kunna klara av ordentligt oavsett vad man vill ha hundarna till..

    //Angelica

    SvaraRadera