onsdag 27 augusti 2014

JURIDIKEN OCH HUNDEN: TÄNK OM...!

Vem är alltså att betrakta som "näringsidkare" när det gäller husdjursuppfödning? Och varför behöver man veta det?

Ordet "näringsidkare" förekommer i ett några år gammalt utslag från ARN gällande en tvist om en kryptorchid hund. Uppfödaren ansåg sig bara vara vanlig privatperson, som alltså inte kunde bli föremål för granskning av ARN. Men ARN hade en annan uppfattning och tog upp ärendet - se gårdagens inlägg. Samma ord, "näringsidkare", dyker upp i en bedömning från 2013 och då gäller det katt. Någon säljer en katt, som har opererats för entropion  och/eller distichiasis (inåtvänt ögonlock/inväxande ögonhår) och säljs med beskrivningen att den efter operation är besvärsfri.Köparen säger sig inte ha fått veta, att nytt ögonhår kunde börja växa till igen - vilket det  med tiden gör. Säljaren försöker undvika ARN genom att påstå att hon sålt katten som vanlig privatperson. Men eftersom hon faktiskt fött upp och sålt kattungar under flera år, höll ARN inte med henne: hon ansågs vara näringsidkare och ärendet togs upp. Säljaren fick, vill jag minnas, delar av köpeskillingen tillbaka.
Vem är INTE näringsidkare? Jag ringde upp en av ARN:s jurister och frågade.

Om jag är  vanlig hundägare med en älskad tik, som jag hoppas få en valp efter - och om jag då skaffar lämplig hanhund, får min kull, behåller valpen som jag har längtat efter och ger bort de andra till mina vänner med undantag för en eller två, som folk ber att få köpa av mig - är jag då näringsidkare i lagens mening, om en tvist mellan mig och en av valpköparna skulle uppstå?

-Njae, nej, lite svårt att svara på, men troligen inte, sa ARN:s jurist. - Inte om du gör det någon  enstaka gång.

-Jaha, men om jag i stället föder upp en enda kull om året, och jag gör det i tanke att sälja mina valpar? Är jag näringsidkare då?

- Ja, självklart, sa juristen.

Det räcker alltså med en mycket liten uppfödning av husdjur för att man skall vara "näringsidkare". Det går - säger ARN:s jurist - inte att ange något minsta antal kullar som behövs för att man ska vara  "näringsidkare". Det krävs inte att man går med vinst. Det krävs definitivt inte att man är ett företag. Jag tror därmed inte att jag någonsin träffat eller hört talas om en hunduppfödare, som i lagens ögon skulle vara något annat än just "näringsidkare".  Varför är det viktigt att veta?
 Det är i egenskap av näringsidkare man kan bli ställd till svars i en tvist eller ett rättsärende, där köplagen och konsumentköplagen gäller.

Bodil Carlsson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar