söndag 16 juni 2013

VEM VAKNADE?


En annan sak, som var uppe på SBK:s kongress och vederbörligen skrevs om i Brukshunden, var frågan om andra raser än SBK:s skall få lov att vara med på bruksprov. Varför skulle det vara ett problem?
Jo, de andra raserna har ju bara BPH och därmed inte skottprov. Jag tappade hakan. Jag läste om. Men det stod så. Hur är det med verklighetskontakten?


Så här ser det ut i SBK:s egna raser, enligt uppgifter beräknade från SKK:s officiella statistik med hjälp av Lathunden, som mot avgift kan införskaffas från upphovsmannens företag – och fullt möjliga att ta fram även utan Lathunden, om man bara har tillräckligt med tid:

UNDER ÅREN 1997 – 2011 fanns efter föräldradjur med AVBRUTET MH, FEMMA PÅ KVARSTÅENDE RÄDSLSA eller FEMMA PÅ SKOTTRÄDSLA


LÅNGHÅRIG COLLIE 2 192

ROTTWEILER 912

SCHÄFER 611


Jag kan fortsätta med resten. Men innan jag gör så, har jag två frågor till SBK.

1) Är dessa uppgifter korrekta? Ja eller nej?

  2) Om de är korrekta - vad tänker ni göra åt saken?


Det SBK hittills har gjort är såvitt jag vet att väsa internt för att uppgifterna alls kom ut. SBK vaknade, när siffrorna presenterades i en sluten diskussionsgrupp på nätet.
Vad är tillräckligt öppet för SBK?
Jordbruksverket?
Eskil Erlandsson?

Jag försäkrar – jag skriver gärna till ministern eller till departementet, vilket SBK nu föredrar. Min tredje svårt skotträdda collie lever sina sista veckor. Det är inte försvarligt att låta henne vara så rädd så ofta. Det är inte heller försvarligt att tillåta att en överdriven rädsla växer sig så vanlig inom en ras därför att uppfödare premierat utseende före stabilitet och hälsa i många hundgenerationer.
Jag måste snart ta mitt ansvar som djurägare.
När tar ni ert ansvar som hundorganisation?


Bodil Carlsson


2 kommentarer:

  1. Ja, det är helt rätt Bodil, vi måste alla tillsammans hjälpas åt för att få ett slut på detta. Du går på SBK, jag skulle tycka att vi borde ha vår rasklubb bakom oss för att först gå på SBK, därefter SKK och detta borde ske med vår rasklubb och SBK bakom ryggen och om det inte hjälper kanske som du skriver tillskriva ministern eller departementet. Vi börjar dock bli många som tycker att det nu är nog, så får vi ingen hjälp från SCK, SBK eller SKK så får vi tillsammans jobba vidare utan våra egna organisationer, även om det är en stor skam!!!

    SvaraRadera
  2. Monica, jag tänker så här: SBK:s fallande reggsiffror och intäkter gör dem mera beroende av SKK, som därmed har större inflytande och lättare att få gehör inom SBK än vad en enskild rasklubb som SCK har.
    Att jobba vidare tillsammans och noga tänka över var en insats gör störst nytta tror jag är det bästa vi kan göra. Jag tror dessutom att vi har samma sorts problem inom fler raser, inte bara SBK-raserna. Schäfer- och rottisfolk som vill ha sina raser kvar, och ha deras arbetsförmåga kvar, måste ju se med fasa på siffrorna här ovanför. Labbfolket, som ser dominansaggression avlas fram som en oavsiktlig biprodukt av ututställningspremierad muskelmassa och skelettgrovlek a la anabola steroider, tänker vad? Många av oss skulle ha ett gemensamt intresse av att AVEL INRIKTAS PÅ FUNKTION, inte på maxat antal reggade valpar och inte på senaste exteriörtrenden! Tänk dig - om vi kunde bilda ett gemensamt nätverk, vilken genomslagskraft vi skulle kunna få!
    För min del känner jag allt tydligare, att jag har mer gemensamt med personer som intresserar sig för användbar, stabil schäfer, rottis, BC och labb, än med pälshundsproducenterna i vilken ras som helst.

    SvaraRadera