onsdag 21 december 2011

INLÅST


Mailsvaren från FCI:s president i kommittén för rasstandards ligger inlåsta i min kapade och spärrade mailbox. Återkommer när de blir åtkomliga – men det får anstå ett tag. Thermounderställens tid begynner. Hetvattenhinkarnas helsike, sura sockors säsong!
Guskelov lyser vinterhimlen i färger som frusen mjölk och fräsch spårsnö ligger: gott om rådjursfot idag på skogsvägarna och ett klart, skarpt avtryck av vildsvin. Hästtjejens schäfertik, hon som var så hundarg att hon skulle avlivas, går från klarhet till klarhet. Hon har först accepterat och sedan tagit sig an en osäker åttamånaders valp, som Hästtjejen lånar ibland. Valpen vet inte riktigt vad han ska tro om folk och om andra hundar. På ett färskt foto som också ligger inlåst i mailboxen sitter de ihop nere vid Vättern, mitt i stadsparken, med lugna ögon. Folk och hundar rör sig i närheten. Schäfertiken har blivit mamma och visar lillkillen hur man bär sig åt ute i stora världen.


Det där är hundvärldens hjärta. Resten är utanpåverk. Men det finns anledning att titta på utanpåverket, även om det är tröttsamt att skriva och tröttsamt att läsa.


Bodil Carlsson

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag läser din blogg varje dag. Mycket intressant du skriver om. Sitter själv i styrelsen för Dansk/Svensk gårdshund. Vilket fint jobb du lägger ner. Ser att du fått din mailbox kapad, inte kul. Råkade själv ut för det för några månader sedan. Det sändes ut mail till alla jag hade adresser till som gick ut på att jag satt i London och hade blivit rånad... Tog minst en vecka innan jag lyckades komma åt min mailbox igen. De galningarna går ju in och ändrar i lösenord, profiler m m. Jag hade för enkelt lösenord som var lätt att knäcka. Lycka till med att komma åt den igen.

    SvaraRadera
  2. Välkommen och tack för vänliga ord! Jättekul att folk fpån andra raser hittar hit ibland... God Jul och Gott Nytt!

    SvaraRadera