onsdag 7 april 2010

Colliefolkets rasstandard

Del 2

Kanske borde en kompletterande rasstandard ha något om de evinnerliga öronen och mandelögonen också? Det skulle säkert åstadkomma mycket väsen, för fixeringen vid huvudets detaljer sitter som berget. Här är ett förslag för maximal upphetsning:

Alla tillgängliga avbildningar av de gamla brittiska vallhundarna visar olika öronvarianter – hängande, stående eller vikta/tippade. Detta måste anses vara normalvariationer inom ursprungsgruppen och de dyker fortfarande upp ibland hos moderna collies. Vilken variant en hund av idag föredrar är en sak mellan honom och Vår Herre. Vilken variant en enskild uppfödare accepterar är en fråga om personlig smak. Ytterörats form avgör inte hörseln. Man har rätt att tycka, att att det som dög åt sanitetshundarnas förare duger åt oss och att det som gör en bra collie finns MELLAN öronen. Ståndöron och tunga öron kan ses som en mindre beklaglighet – till skillnad från uppenbara förändringar i storlek och form hos det seende ögat, som skall vara fredat för klåfingrighet!


INGENTING I RASENS STANDARD SÄGER ATT EN COLLIE SKA SE UT SÅ HÄR!

Och majoriteten av collieägare och hundintresserad allmänhet tycker nog, att det är väldigt mycket vackrare så här.



Det är rätt märkligt att i valet mellan att tillåta variation hos de för hörseln betydelselösa ytteröronen respektive de för synen nödvändiga ögondimensionerna – så vägrar colliemodet variera öronformen, men ändrar gladeligen på ögat!
Den som vill fortsätta tappa bort hunden till fördel för valda delar ur det exteriöra styckningsschemat är självklart fri att fortsätta göra det. Det går säkert bra att ställa ut resultatet på Cruft´s nästa år, och nästa år. Bänkraderna var - efter vad det sägs - inte särskilt fullsatta när collie visades det här året.
Vi som inte riktigt tycker om det vi såg på Cruft´s har väl då rimligen lov att insistera på en standardtolkning, som återger hunden rätten till en rörlig kropp, välmöblerat huvud, hanterlig pälsmängd och normalstora ögon?
Till exempel vi som tror att bänkarna på Cruft´s är halvtomma av ett enkelt skäl - folk ser att the Collie has left the building för länge sen..

Bodil Carlsson

29 kommentarer:

  1. Kan inte annat än hålla med och hälsar även från vår veterinär. Nyss hemkommen efter vaccinationen fick jag med mig kommentarer om att våra två collies var så olika. Den klassiska tiken gjorde receptionisten andlös...det var ju "Lassie som hon grät till som barn". Lilleman som är en modernare variant och lika rar får mer kommentarer av "hundsjukvården" att det måste vara jobbigt att sköta en sådan päls, men huvudsaken är ju att de är bra mentalt oavsett vilket yttre man föredrar....Detta var alltså en medicinsk vinkel och jag håller med både vetenskapen och dig Bodil.

    SvaraRadera
  2. Ni menar att ni inte vill ha sådan här valpar då ;) http://www.blocket.se/stockholm/2_COLLIE_VALPAR__flickor_26150422.htm?ca=15&w=3
    Med chowchow uttryck !
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej anonyma Susanne!Heter du möjligen Flamer i efternamn? :-?
    Inga kommentarer om namngivna nu levande hundar.Ingen hund rår för sitt utseende. Alla hundar har (förhoppningsvis) en ägare som älskar dem. Avsikten här är inte att såra någons känslor eller att sitta och kasta paj genom att kalla hundar för "fula". Avsikten är att diskutera ett begrepp, som används väldigt ofta och med väldigt lite substans.
    Alla intresserade kan ju för egen maskin, om intresse finns, titta in på annonsen och fundera på begreppet "rasens standard".

    SvaraRadera
  4. Jag tycker ändå att man kan ställa sig frågan hur utseenden hos bl.a collie men även andra hundar blivit så extrema. Nu är jag inte tillräckligt insatt i alla olika raser att jag kan säga säkert, men det känns ju som att förändringarna började runt 70-talet och sedan dess har fortsatt. Kan det vara så enkelt att flower-power andan även påverkat hundars utseende? :D Kan det fria skapandet och önskan att se saker ur andra dimensioner gjort att bl.a colliens dimensioner något lätt förvrängda jämfört med ursprunget? Att sedan 80-talets mode med vulgära överdrifter sedan tog ut sin rätt vad gäller stop och pälsar? Detta är tankar som korsar mitt huvud när jag tittar på bilder och jämför med hur samhälle och attityder förändrats kan man ju fundera på hur det påverkat våra hundraser...

    SvaraRadera
  5. Haha, Icka... Ny tolkning av seendet!
    Tja, varför inte tro på detta tills annat har bevisats? :-)

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Hejsan Bodil
    Jag undrar om du har tillstånd av ägarna att publicera deras foto resp hundar här?Annars är det ett brott mot copyrightlagen men jag antar att du frågat dem om lov ?För du är ju en seriös person som vet hur allt ska vara och hur "vanliga valpköpare vill ha det" eller hur och då vet du säker också vad lagen säger om att publicera andra personers bilder utan lov....
    Mvh Irja vanlig collieägare och fotograf...

    SvaraRadera
  8. Hej Irja.
    Med några få undantag är bilderna på denna blogg våra egna. I ett fåtal fall från publika album eller från sidor utan copyrightinformation.
    Vilka bilder är det du undrar över?

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  9. Hej Irja!
    Det är bra att du är fotograf - yrkesmässigt, kanske? - och därmed känner lagen.
    Hänvisa gärna till exakt vilka bilder och vilket lagrum du har i åtanke och låt oss sedan ta en diskussion om saken.
    Det är faktiskt inte ointressant. Om det pågår en utveckling som man vill illustrera inom ett visst område - colliens standardtolkning eller eller den genomsnittliga flygplanskroppens utseende från 1940 och framåt - och om en sådan diskussion är av allmänt intresse, går diskussionen att blockera genom att försöka göra anonyma inlägg och referera till copyrightlagstiftning?

    SvaraRadera
  10. Hejsan igen
    Ja jag känner lagen, tyvärr verkar ni inte göra det mitt råd är att ni läser på bättre så förstår ni vad jag menar ,förstår av ditt svar Bodil att ni inte fått tillstånd och det spelar ingen som helst roll om bilderna kommer från ett publikt album copyright gäller ändå.Det är knappast mitt problem hur ni löser illustrationerna och heller inte de som äger bildrättigheternas problem...Min person eller vad jag har för yrke har knappast med saken att göra ...Ni vet vilka bilder det gäller eller hur det behöver väl inte jag tala om??Om du har problem med att mitt inlägg är anonymt så står det dig fritt att ta bort den möjligheten på din blog..Vill man göra något otillåtet finns säkert tusen skäl man kan ange som orsak men faktum kvarstår hur ni än vrider på det...Ni får inte använda andras bilder utan tillstånd ,varför har ni inte det kan man ju undra inte så svårt tycker jag att be om tillåtelse eller??..Din tolkning av mitt inlägg får stå för dig Bodil.Och du ,du får inte ta andras bilder på flygplanskroppar heller utan tillstånd...
    Mvh Irja

    SvaraRadera
  11. Irjas kommentarer gör oss lite osäkra på om vi tolkat nedanstående meningar från Sveriges Fotografers Förbund korrekt.
    Medan vi forskar vidare ersätter vi de (vi tror) är de diskutabla bilderna med streckgubbar.

    -----------------------------------------------
    Vad gäller för användning av äldre fotografier?
    Svar:
    Vid användning av bilder som tagits innan år 1969 och som inte har vetenskapligt eller konstnärligt värde krävs inget tillstånd från fotografen längre, eftersom skyddstiden har löpt ut. Gällande skyddstid för fotografiska verk är 70 år efter fotografens död och för fotografiska bilder 50 år från det år bilden togs

    När krävs det tillstånd från fotografen för att få använda fotografier?
    Svar: Huvudregeln är att när fotografier ska användas i annat än för rent privat syfte krävs alltid tillstånd från fotografen.
    -------------------------------------------------

    Bloggen kan anses vara privat eftersom det inte finns något kommersiellt vinstsyfte och genom att den drivs av privatpersoner. Ordet PRIVAT kan ju tolkas på flera olika sätt.

    Irja, jag hoppas att du fortsätter till andra bloggare för att upplysa dessa om bilder och upphovsrätt... Eller har du valt oss av någon speciell anledning?

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  12. Hej Igen

    Nej de anses inte privat bara för att bloggen inte drivs i vinst syfte, den befinner sig i ett offentligt rum (läs på lite till)det gäller även privata hemsidor kan jag tillägga...Privat är tex hemma på din egen dator.....Varför hoppas du att jag fortsätter till andra bloggar Johan? Känns det bättre då?
    Mvh Irja

    SvaraRadera
  13. Ok, men var kan man läsa detta?
    Eller - vem kan påstå att vår tolkning är fel och i så fall varför?

    Min förhoppning är att du fortsätter upplysa världen om det snåriga och luddiga som kallas upphovsrätt. För det behöver redas ut!
    Men varför valde du en blogg med över 99% egna bilder? Det måste finnas tusentals andra bloggar som syndar (om vi nu gör det?) betydligt värre...

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  14. Hej Johan
    Nu är det ju inte min privata tolkning av lagen utan vad som faktiskt står där, som sagt läs på. Kanske borde ni gjort det innan ni publicerade bilderna så hade jag inte behövt vara "jobbig"
    Ev kan ni komma undan med att lösenords skydda bloggen men så länge den inte är det är den inte att betrakta som privat ur den synvinkel vi diskuterar..Det är faktiskt inte så snårigt utan rätt klart, bara man tar sig lite tid att sätta sig in i det och jag tycker man bör göra det innan man gör fel...Finns många sidor om copyright av foto på nätet och som sagt det är inte fråga om någons "tolkning" utan vad lagen säger...Om du anser det som synd ,så ,ja ni har syndat och om andra också gör likadant syndar de med.
    Men att "upplysa världen"är inte min sak eller mitt intresse.. Jag nöjer mig att upplysa er och dem jag själv väljer och var jag gör inlägg eller varför är min sak .Det är inte jag som gjort fel utan faktiskt ni jag har bara upplyst er om det...Men bilderna är borta nu så den här saken är kanske utagerad vilket jag hoppas...
    Mvh Irja

    SvaraRadera
  15. Det var ju det som var frågan... var kan man läsa detta?
    Vi tycker inte du är jobbig, vi tycker att du tar upp en sak som vi funderat mycket på.
    Men även lagtexter tolkas och då tolkar läsaren...
    Om vi gjort fel eller ej, det ska vi som sagt forska vidare om. Men fortfarande undrar jag varför du valde just vår blogg?
    Något svar på mina frågor skulle tacksamt tas emot.

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  16. Här är en bra länk med frågor och svar ang upphovsrätten (nedan) ...Collie,fotografering och rätten till att själv bestämma hur upphovsskyddade bilder (i princip alla bilder utom de riktigt gamla) används av andra, ligger mig varmt om hjärtat, är orsaken, i er blogg sammanfaller det...Är det svar på din fråga?

    http://www.blf.se/468.php#212

    Mycket mer finns att hämta om det inte besvarar det ni undrar över...
    Mvh Irja

    SvaraRadera
  17. Johan, vi behöver inte veta varför Irja vänder sig just till oss. Det kanske är så enkelt som att hon 1)är insatt i upphovsrättslagstiftningen och 2)läser hundbloggar :-). Hon är i sin rätt att påpeka att hon tycker att vi har gjort ett fel. Visar det sig att hon har rätt, får vi nog helt enkelt tacka henne för påpekandet och fundera vidare på fortsättningen.Hur kan man oantastligt illustrera det man vill säga utan att peka ut enskilda hundar/uppfödare/ägare?
    Ja, man kan (nog? och det är en av de saker vi måste ta reda på!) använda siluetter och "streckgubbar", men då uppkommer ju en fråga om autenticitet. Hur vet läsaren, att vi inte helt enkelt hittar på de här hundarna med hjälp av ett grafikprogram? Man kan förstås länka. Då bryter man läsflödet och tappar i illustrativ tydlighet, men det är inte huvudproblemet. Nere på kontinenten finns kennlar vars hemsidor visar porträttbilder som bättre än cruftshundarna demonstrerar colliens snabba förändring, men det känns inte riktigt OK att peka ut uppfödare och deras hundar. Det blir dessutom bara en massa utrop av typen "ooo!vilka fuuula hundar den kenneln har!!!" varvat med en och annan gudsnådelig kommentar om att "vi som kan läsa standarden vet ju att..."
    Nu handlade hela serien om rasens standard just om att det enda som finns är läsningarna av den. Vi har fått två kategorier av bemötande svar.
    1)skrän och fantastiska påståenden i klassen Goddag Yxskaft.
    2)Irjas påpekande om lagen om upphovsrätt.

    Är inte det rätt tänkvärt?

    SvaraRadera
  18. Tack för länken, Irja! Går in så fort jag hinner och kollar. Problem: gäller samma regler överallt? Svensk lagstiftning säger att det är OK att använda de riktigt gamla fotona enl ovan. Vad säger engelsk/amerikansk/tysk (etc, etc) lagstiftning? Kan man förlita sig på att om man handlar i överensstämmelse med den svenska lagstiftningen, så kan man inte kan angripas utifrån andra länders lagstiftning?

    SvaraRadera
  19. Ja tack, Irja, det är svar på frågan. Vi har, som sagt, funderat mycket över detta med upphovsrätt, kanske betydligt mer än andra bloggare. Nu kan vi lära oss mer om detta.

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  20. Hej igen
    Här är en länk som jag tror besvarar din fråga Bodil http://www.javascript.nu/copy.shtml se stycke 13..Har bara skummat igenom det i all hast, men det ser ut som det ska vad jag kan se.....
    Irja

    SvaraRadera
  21. Hittade den här länken och blev nyfiken eftersom det står collievänner!Måste säga att jag blir ledsen när jag läser vad som står här.Köpte min första blå hane för 29 år sedan och han var helt underbar jag kallade honom för Lillis.Efter många år utan hund så ville jag ha en blå hane.Jag ringer uppfödaren till Lillis eftersom jag vill ha någoting efter honom och hon har en 6 mån hane med dom linjer som jag älskar.Moon är den underbara kloka hund som en collie ska vara och jag är så glad att få ha honom.Eftersom jag och min man jobbar så ville vi ha en kompis till Moon.Ringer till uppfödaren igen och tingar en hane från den kullen ni nu kallar Chowchow det gör mig arg och ledsen.Noa är en sobel hane!!!! det står det i hans stamtavla och jag kan se att han är en collie, han har mandelformade ögon och med den kloka och snälla blick en collie ska ha.Har sett hans systrar dom ser ut som collie dom också.Snälla häng inte ut någon så här.Jag har nu två hanar från MANDANE´S och jag köpte dom för jag var så nöjd med Lillis.Vill nu tacka min uppfödare för att hon alltid ställer upp vilken tid på dygnet som helst och att jag ännu en gång har fått jätte fina hundar från henne.MVH Denize Ask

    SvaraRadera
  22. Denize, vi för här en diskussion kring rasens exteriöra förändringar. Av denna anledning publicerar vi även kommentarer till inläggen.
    Vi har inget intresse av att vare sig "hänga ut" eller hylla någon specifik uppfödare utan vill bara rent generellt diskutera rasen.

    Var glad över att du har precis sådana collies du vill ha, men tänk också på att smaken är olika! Skönheten sitter ju, som bekant, i betraktarens öga.

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  23. SNÄLLA!!! JAG KALLAR INGEN ENSKILD KULL FÖR NÅGOT Ö H T!!! LÄS KOMMENTAREN TILL DEN SUSANNE SOM JAG DÄREMOT KALLAR FÖR "FLAMER", alltså en person ute efter att så ilska och förvirring!!! För guds skull! Du har två hundar som du tycker om och en uppfödare som du har förtroende för, var glad!

    Hela serien inlägg handlar om ett BEGHREPP - en tanke! en föreställning! - som i praktiken är väldigt tänjbart. Hundarna som premieras fram på Cruft´s och andra ställen idag ser faktiskt inte alls ut hundarna som vann samma priser för trettio år sedan. För min del tycker jag inte om när folk kallar andras hundar (eller barn) för "fula", då gör man bort sig rätt rejält - OK? Däremot tycker jag att de "linjer" som du gillar är rätt annorlunda i utseendet, som jag ser det mindre vackra och mindre traditionellt collieaktiga än de som gör mig förtjust. Du skulle förmodligen inte hålla med mig om vad som är en riktigt vacker collie, men vad är problemet? Denize - vi tycker olika!

    Om nu hundvärlden fungerade så enkelt att HÄR går det omkring en Denize med en typ av collie som hon gillar för att hon en gång hade en sådan hund som hon var jätteförtjust i, och DÄR går det omkring en Bodil med en annan typ av collie som hon gillar av precis samma anledning, medan de allra flesta kullar var något mittemellan och rasen som helhet höll sig där, stabil mittemellan - så skulle i a f jag tycka att det var ett rätt normalt läge. Du skulle hitta det du tyckte om och jag också och rasen skulle fortsätta i sin huvudfåra och inte dra iväg åt något håll.
    Men det är inte så det är. Det som händer är att rasen utsätts för den ena utställningspremierade modevågen efter den andra och varje gång ändras dess gener snabbt och på bred front i ett antal länder samtidigt. DET är ett problem - inte att din uppfödare har annan smak än jag.
    Sen finns det ett annat problem. Man kan inte öppna munnen utan att någon får för sig att man "hänger ut" enskilda personer - eller t o m enskilda hundar!- och tar himla illa vid sig och jag vet inte vad man ska göra åt saken. Visar vi anonyma fotografier för att slippa råka ut för sådant här får vi på pälsen av påläst folk om upphovsmannarätten - vilket är helt OK. Länkar vi, eller accepterar en kommentar som bara ger adressen en hemsida, då har vi hoppat på en enskild kennel, dess hundar och dess valpköpare, som vill rycka ut och försvara... Snacka om caught between a rock and a hard place.
    Johan, vaken? 1) Vi kan aldrig mer acceptera en kommentar som Susanne Flamers och för min del vill jag aldrig mer se ett aktuellt kennelnamn i den här bloggen...2) Hur är du som tecknare? :-)

    SvaraRadera
  24. Nej, den kommentaren är tveksam men vi måste se var gränsen går. Det handlar ju dessutom bara om tycke och smak i detta fall. Själv bryr jag mig inte skvatt om vad andra tycker om mina hundars utseende, för mig är de alltid snyggast.

    (Teckna... det var längesen men kanske är det som att cykla?)

    Johan

    SvaraRadera
  25. Mja, Johan - handlar det bara om tycke och smak? För valpköparen Denize gör det det. Hon älskar sina hundar som du och jag älskar våra. Det har ingenting med hundfolkets växlande exteriöra modenycker att göra utan är som det ska vara. Den som bor därinne bakom ögonen och under pälsen är någon som Denize tycker om. Om hon får för sig att den personen - hundpersonen, alltså - angrips, så vill hon försvara den. Det är inget konstigt med det.

    Det här är däremot litet knepigt. Vi har inte sagt något om någon enskild kull. Det jag sa var att den som ville kunde ju leta rätt på annonsen som Susanne Flamer så påpassligt gav addressen till och fundera lite över begreppet rasens standard. Hur kom det sig att valpköparen Denize plötsligt "hittade" oss? Och vilken relation kan man tro att Susanne Flamer har till kenneln i annonsen? Vän, ovän, ännu en valpköpare?

    Det lär vi aldrig få reda på. Men jag har en fråga särskilt till Pia Aderheim. Om hon svarar, så kanske vi kan lära oss i a f en sak. So here goes!

    Hej Pia!
    Ingen påstår att du låter din valpköpare tala för dig. Men eftersom du är uppfödare, skulle jag gärna höra din åsikt direkt från dig själv när det gäller en sak.
    Colliens rasstandard har - rätt nyligen, vill jag minnas - fått ett tillägg av en mening som specificerar ögonens storlek - "never very small". Rasen finns också på en speciell lista över hundar, där domarna är tillsagda att vara uppmärksamma på vissa detaljer - för colliens del just små ögon.
    Enligt din åsikt, Pia - hur kommer det sig? Vad finns det för anledning?
    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  26. Hej hade inte tänkt svara först,men som du märker kunde jag inte låta bli.Pia har inte bett mig att gör detta.Eftersom jag nu har collie igen så är jag inne på alla sidor jag kan hitta om collie. det som gjorde att jag blev så ledsen är att jag har en valp från kullen.Noa och hans systrar är helt underbara.Men du har fångat mitt intresse idag med länken du har lagt ut och vill tacka dig för den.Jag hittade hunden som ligger bakom dom linjer som mitt hjärta brinner för.Jag hoppas du tar dig tid att titta på honom Romadale Rothschild älskade (Rosko)vet ej hur länge du och Johan har haft collie,men Rosko kom till Sverige när han var 7-8 år så jag har haft den turen att få träffa honom.Hans son Clayburn Tread Softly var redan här när han kom.Jag är glad att jag fick lära känna dom båda.Min blå hane har både Softly och Rosko i sig vilket jag märker varje dag.Du kan nog hitta Softly i något gammalt collieblad/Denize

    SvaraRadera
  27. Hej Denize!
    Gillar också den länken skarpt. Så intressant och värdefullt att kunna sitta och titta på dessa gamla foton! Skulle önska födelseår på varje hund och önskar jättemycket att tid fanns för att lägga upp ett ännu större album över alla gamla collies som ö h t finns något dokumenterat om, så att alla rasintresserade kunde lära sig. Kvinnan som gjorde sig mödan är verkligen värd allas tack.
    Jo, Denize, vill bara påminna dig om en sak - det var inte den här bloggen som kallade kullen som din valp kommer ur för "chow". Det gjorde någon som kallar sig Susanne i en kommentar. Själv har jag haft collies i drygt 20 år och blir fortfarande förvånad över sättet som folk kommenterar utseendet på andras hundar - enskilda hundar, andras familjemedlemmar! - på.Fast visst måste du medge att den där gamle Black Watch var en riktig goding?
    :-)

    SvaraRadera
  28. Hej
    Visst kan jag hålla med om att han är en snygging.Men både djur och människan har förändras.Det finns inte mycket kvar av ursprunget.Vi ser inte ut som vi gjorde för 100 år sen,vi har blivit längre,vi lever längre osv.Vi har också olika anlag precis som hundarna.Satt och klicka på måfå på länken för att se hur hundarna förändras blev lite förvånad hittade en som var född 1893 med en päls som var helt enorm så det har funnits länge.Jag tycker om både utställning och bruks,och jag vill ha allt.Både snygga och bra mentalitet vilket jag tror alla vill ha.Men det är inte så lätt att få det.Jag har haft den turen att få tre bra uppfödare en av dom finns tyvärr inte längre.Har blivit släpad land och rike runt för att få se olika typer av collie,suttit med colliebladet så ögorna blöder, fått lära mig stamtavlor så jag håll på att kräkas.Men det bästa av allt har varit att få träffa så många hundar och alla har lärt mig något.Jag hoppas och vet att alla vill värna om rasen.Och det är tur att vi har olika smak för annars så skulle alla se lika dana ut.Hur kul skulle det vara????/Denize

    SvaraRadera
  29. Hej igen!
    Håller med dig - variation är naturlig och ett friskhetstecken.
    Håller inte med dig i en del saker - t ex tror jag att det finns rätt mycket mer av ursprunget kvar i våra collies än man kanske tror och jag är lite benhård när det gäller att det är superviktigt att det tas tillvara. Vacker långhårig sällskapshund kan ett antal raser vara, men vilken hund utom en bra collie är en bra collie?
    Sedan är det klart att människor har förändrats en hel del över de senaste hundra åren. Precis som du säger, vi är längre, lever längre, är friskare uppe i högre ålder och är troligen överlag smartare - men det beror på att våra kroppar matas med tillräcklig näring och bor i varma bekväma hus med rinnande varmt vatten, och på att hjärnorna matas med kunskap.
    För hundarnas del beror det mesta av förändringarna i utseendet på genetiska effekter åstadkomna av oss - och vi har inte alltid haft så bra koll på vad vi gör. :-(

    SvaraRadera