tisdag 20 april 2010

Chwerthin



Collies som kan skratta kallades i USA förr för ”smilers”. Chwerthin, säger man i Wales – skrattande.
Det här är en cy cymraeg, ”dog of Wales”, på engelska Welsh sheepdog. Kanske det närmaste den ursprungliga brittiska vallhundsrasen som finns kvar idag och fantastiska arbetande hundar. Engelsmännen kallade dem för Welsh Collie förr – mischmaschet ”Ole Cymraeg” har jag varken hört eller sett. Walesarna, som inte är överdrivet imponerade av utländsk snorkighet, vill nog gärna ha sin nationalras benämnd som de själva önskar. Varför tar inte Anonym själv kontakt med rasklubben i Wales för att meddela att den sysslar med bordercollieblandisar?
Det är ett tufft liv att vara fårbonde. De behöver ett gott skratt de också!

Bodil Carlsson

5 kommentarer:

  1. Vill ni ha andras åsikter i en debatt?
    Att skratta och förlöjliga de som skriver inlägg här, är det säkraste sättet att få tyst på andras meningar.
    Stäng kommentarer och speciellt anonyma. Ni vill inte att "oliktänkande" skall få något utrymme för att ventilera sina funderingar.

    Tack och lov för att jag inte är Collieuppfödare. Vad man tycker är totalt ointressant för de som har "skådat ljuset"...
    Hoppas att jag har varit så nykter så att jag har stavat rätt och inte har åsikter som gör de "rättstrogna" harmsna.'
    Munkavle på...

    Taina







    Taina

    SvaraRadera
  2. Taina, vi både publicerar OCH diskuterar åsikter långt från våra egna. En eller annan ironisk blinkning får man nog tåla i en debatt annars gör man bäst i att avstå.
    Du är ju förresten inte så pjåkig på ironi själv...

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  3. Hej Taina!
    Jag har inga invändningar mot att du kommenterar här. Jag håller inte med dig om särskilt mycket,men det var väl poängen med en diskussion? :-)
    Jag kan inte minnas att du kommer med lögner - i stil med att någon av oss skulle ha uttryckt sitt förakt för författaren till raskompendiet. Inte minns jag att du påstår att vi sysslar med blandrasavel heller. Du använder t o m ditt namn som underskrift. Tack för det och välkommen att kommentera!
    Påståendena om de walesiska hundarna var så sanslöst okunnigt och snobbigt att det inte var värt annat än ett stort garv, ursäkta att jag säger det. Men det får vara någon måtta på vad man kan dra till med och hoppas på att bli trodd.

    SvaraRadera
  4. Jag undrar hur du kan kalla Welsh Collie för rasren. De är ju inte en godkänd eller en erkänd ras. Bönder på Wales får kalla sin hund _RAS_ vad dem vill, men den är inte erkänd.
    Hur kan du veta att det inte är en massa blandningar med BC ?
    Vet resten utav världen vad det är för ras som du snällt kallar den, en byracka i mina ögon men det är en helt annan sak. Alla ej erkända raser är byrackor.
    Vänligen Susanne

    SvaraRadera
  5. Är du den där Susanne Flamer igen och är det mig du ska reta gallfeber på den här gången? :-)))

    Susanne, du får kalla vem och vad du vill för "byracka" om det får dig att må gott. A common cur, Madam, was once each native breed...

    ...och det inneboende värdet i hunden blir inte mindre för den skull. Susanne, av någon himla oklar anledning kom du mig just att tänka på vad en journalist sa efter Pedigree Dogs Exposed-stormen i England:
    "The problem with pedigree breeding seems to be less a problem of inbred dogs and more a problem of inbred thoughts."

    SvaraRadera