fredag 19 mars 2010

Den där rasstandarden

Bläddrade igenom delar av mitt fotoarkiv idag och hittade denna bild:



En bild på vår ena hund som gärna leker med pinnar och, för all del, även bollar, gummiankor och diverse andra leksaker av olika modeller. Det känns bra att ha, inte bara en utan två, collies som gillar det. Som har lusten att kampa lite med oss, lusten att hämta saker när vi kastar iväg dem, lusten att samarbeta med oss.

Colliedebatten handlar ofta om utseende. Kanske för att det står en krympande, men högljudd och utseendefixerad, falang ivrigt fäktande med en uråldrig rasstandard i näven. En rasstandard som beskriver hundens utseende in i minsta detalj men som säger ytterst lite om hundens mentalitet.
Jag, som collieägare, är inte direkt intresserad av denna rasstandard. Däremot är jag intresserad av en Collie som vill leka och jobba tillsammans med mig.
Hundar är definitivt inget man formger som en byggnad eller en möbel, de är varelser. Det pulserar blod i deras ådror likväl som i våra, deras hjärtan klappar precis som våra.

Det vore kanske på tiden att skriva en ny rasstandard nu. För jag lovar er att Collien idag har påfallande olikheter utseendemässigt med den Collie som stod modell för den rasstandard som en del försvarar och förfäktar så envist... Inte för att de hundar de föder upp ser ut som dåtidens champions, utan kanske mest för att de omhuldar ett tidsdokument från rasens ursprungsland. Eller kanske för att de vill känna att de kan formge den "ultimata" Collien. Eller av någon annan anledning. Jag vet inte hur de tänker, vill nog inte veta det heller...

Jag skulle vilja se en rasstandard där hundens egenskaper och mentalitet var betydligt viktigare än pälsmängd, vinklar och tippet på öron.
För hundarnas skull, för det är väl för deras skull uppfödare finns?

Johan Nilsson

16 kommentarer:

  1. Varför skaffa just Collie? Egenskaper och utseènde kanske.
    Vill du inte att en Collie fortfarande skall vara världens vackraste hund?
    Korrekta vinklar är också oerhört viktigt för att en hund skall kunna fungera utan att ta slut i förtid.

    Varför förenkla allting med att en vacker hund inte är funktionsduglig.
    Uppmuntra och respektera de uppfödare som gör det så svårt för sig, så att de vill ha hela paketet med sig i sin avel. En rastypisk, vacker hund med rätt mentalitet.

    Vad säger ni om den uppfödare som arbetar och vallar med sina hundar och storvinner i ringarna? Eller den uppfödare som är känd för sina otroligt bra mentala, urvackra Collie?

    Det finns hur många exempel som helst.
    Men, ni har bestämt er för att dessa framgångsrika uppfödare, bara ser till utseèndet och omger sig med rädda hundar!


    Taina

    SvaraRadera
  2. Taina, mitt inlägg handlar om ett gammalt dokument kallat Rasstandard och min personliga åsikt om detta. Jag förstår inte riktigt vad du kommenterar.

    Johan

    SvaraRadera
  3. Visst finns det uppfödare som lyckas med hela paketet. Men jag anser att man inte får offra mentaliteten för utseendet. Men kan man få både och + hälsobiten är det bara att gratulera. Och säga vad du vill, men avlar man på Collies som brutit MH på grund av rädsla då är man inte mån om Colliens mentalitet. Men det anser kanske du Anonym? Som fortfarande inte vågar stå för det du skriver, varför?

    SvaraRadera
  4. Min åsikt är att den hund jag för tillfället äger ALLTID är världens vackraste hund. Skönheten ligger i betraktarens öga, och ett öga fyllt av kärlek ser bara skönhet. Det centrala när man väljer en ras att lever med är istället de egenskaper rasen besitter. Dessa egenskaper är i stort sett helt obeskrivna i colliens rasstandard. Det står en mening eller två om "stolt och värdig", mer är det inte. Men vi som älskar collien som ras känner dess egenskaper utan och innan: mod, vänlighet, intelligens, leklust, nyfikenhet, styrka, flockkänsla, "will to please" och tusen andra egenskaper som gör collien till den bästa rasen i världen för just oss. Precis som i valet av partner är insidan så oändligt mycket viktigare än utsidan. Det är så självklart att det egentligen är sorgligt att det måste poängteras om och om igen.

    /Anja

    SvaraRadera
  5. När jag skickar kommentarer så vet jag inte hur jag skall trycka så därför står det "anonym". Men jag har sagt vad jag heter och vilket kennelnamn som jag har och jag skriver ALLTID under med mitt namn som är Taina.

    Att en uppfödare älskar sina hundar och tycker att dom är härliga är väl inget nytt. Men att en uppfödare tycker att just det som man har hemma är världens vackraste, kallas kennelblindhet. Jag väljer inte mina avelsdjur efter hur jag skulle välja en partner. Ett avelsdjur skall ha mer än en vacker insida.

    Taina

    SvaraRadera
  6. Taina: uppfödarna äger inte rasen. Faktiskt. Jag är ingen uppfödare, jag är valpköpare. Jag tillhör precis den grupp som uppfödarna ska sälja sina valpar till. Är det då inte ganska så viktigt att valpköparna får tycka och tänka något om avelsarbetet som uppfödarna bedriver? Som uppfödare ska inte ens avelsdjur ha ENBART en vacker insida, men de ska inte heller ENBART ha en vacker utsida! Det senare har det fokuserats mycket på i collieaveln de senaste åren, och vi ser tyvärr resultaten av detta nu.

    /Anja G

    PS, Taina: ditt kennelnamn måste jag fullständigt ha missat i dina kommentarer, då jag inte kan minnas att jag har läst det någonstans, eller vilken ras du föder upp. DS

    SvaraRadera
  7. Om ni nu inte tycker det är viktigt med en ordentlig rasstandard, varför skaffar ni inte blandisar? De är ju billigare och annonseras lite överallt som dels friskare dels bättre mentalt än renras...Det måste väl ändå vara så, att det förväntas att ex vis en collie skall se ut som en collie och inte en hängörad BC blandning, med långa rangliga tunna ben och päls som är kort och tunn som inte följer kroppens konturer? Har sett att sådana annonserats på hemsidor som collie avelshanar och dessutom används de en del kan man se i registreringarna. Dessutom måste det väl vara bra att man beträffande collies numera skall se till att som domare inte premiera collies med smala underkäkar, detta då canintänderna i tunna underkäkar ofta kommer fel i överkäken och förorsakar smärta. Kolla bilder!

    SvaraRadera
  8. Anonym, det handlar inte om att Collien inte ska se ut som en Collie. Åtminstone jag är väldigt förtjust i den "rastypiska" collie som stod modell när rasstandarden en gång skrevs. Men det har gjorts kraftiga avsteg från denna typ - i rasstandardens namn. Det är något som inte stämmer här...

    Ordet Rasstandard/rastypisk verkar ha blivit en symbol för något som ingen riktigt kan sätta fingret på vad det är - men viktigt är det!
    Fast hunden kan se ut lite hur som helst...
    Då har rasstandarden passerat bäst-före-datum. Och ska man revidera ska man naturligtvis skriva mycket mer om mentalitet eftersom vi idag vet så mycket mer om detta.

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  9. Anonym: jag väljer bort blandraser av många olika skäl, men det allra främsta är att jag vill leva med en collie, med colliens härliga EGENSKAPER. Visst vill jag också ha en långnos och sidenöron och kraftfull kropp och klok blick, men det är helt klart sekundärt till de inre egenskaper som hunden besitter. Det är väl ganska så självklart?

    /Anja G

    SvaraRadera
  10. Men det vill ju jag med, Anja, leva med collies med rasens härliga egenskaper och det gör vi. Våra collies är jättetrevliga, snygga och mycket rastypiska.De har inga hängöron, de är inte spindelbenta,de har korrekta underkäkar, är lagom stora, har raskorrekta pälsar utmärkta huvuden och de klarar av vilken normal situation som helst, de har genomgått MH med vad som anses vara godkänt på skottet(1)och med vad som anses vara "bra" resultat.

    De klarar dessutom av att ställas ut på SKK INT i Malmö utan att behövas tas ur ringen och sättas i en bur i en hörna för de går ur hand och inte kan hanteras ens av sin ägare.... En collie som inte klarar av en utställningssituation är en USEL collie, det finns ingen anledning att vare sig dölja det eller försöka förklara bort det.En hund som inte klarar en utställning som vuxen i ÖKL skall inte gå i avel.Att den sedan kanske är såväl KORAD som MH:ad med "bra" resultat och är hårdtränad efter genomklappningen i utställningsringen gör ingen skillnad. Det anses ju att en hund som inte gör ett "bra" MH, vilket görs 1 gång i hundens liv, dessutom när den är ung, skall slås ut ur all avel.Jag menar att en VUXEN HANE som inte klarar av en utställningssituation, som rasar ihop totalt INNE i utställningsringen offentligt och inför alla att se, är ännu sämre. Visst anser ni att en sådan mycket dålig och i mentaliteten icke rastypisk collie inte skall gå i avel? Rasen skall vara vänlig till sinnelaget utan spår av nervositet eller
    aggressivitet.- Borde gälla alla collies tycker jag, speciellt vuxna hanhundar i avel. MVH Petter

    SvaraRadera
  11. Å andra sidan, Petter, kan ju en utställning modell större knappast kallas "vardaglig" situation.
    Det har faktiskt aldrig hänt i vardagen att jag stött på en stor öppen plats fylld av massvis med främmande hundar om jag inte avsiktligt valt att gå till en sådan.
    Däremot har jag i vardagen många gånger stött på saker som liknar vissa moment vid MH. Av denna anledning anser åtminstone jag att det är mycket viktigare att hunden klarar av vardagliga händelser än konstlade situationer.

    Vardagen kan man aldrig undgå, det konstlade väljer man om man vill delta i.

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  12. Tycker du att ett MH beskriver vardagliga situationer, Johan? Brukar du träffa spöken eller dumpe på stadspromenad eller i skogen? En utställning modell större är som vilken tågsgtation som helst i rusningstid... Det skall alla normalt funtade hundar klara av tycker jag. Jag anser att en hund och då vilken hund som helst skall klara en utställning som vuxen (ja även som valp,junior och veteran). En utställning går ju i princip ut på att en främmande person skall hälsa på hunden och gå igenom den.Hunden skall kunna gå snyggt i koppel och kunna stå på kommando och trava i lagom tempo,fot.Skall kunna stå stilla bland främmande hundar och kunna springa runt med främmande hundar i trav... utan att skälla eller göra bort sig på annat sätt.Tycker du DET är konstlat? Skall inte alla hundar klara av ens det? En utställning anser jag nog mera likna verkliga livet än ett MH.-"Vardagen kan man som sagt aldrig undgå, konstlade väljer man om man vill deltaga i".Precis. Och därför kommer man nog inte att behöva bry sig om konstlade situationer a la MH eller BAS MH. Bättre att leva ett vanligt liv i en normal familj,följa med på tåg,åka hiss, traska i skogen eller i stan, kunna hälsa på främmande folk, besiktigas av en veterinär eller en utställningsdomare och springa lös utan att hetsa mot andra lösa hundar... Det är väl ändå inte för mycket begärt av en collie?

    Men OK, Johan, klarar dina hundar inte av att leva ett normalt liv utan härj och träning och kamptrasor för att klara av skott, eller ställas ut dvs hälsa på främmande i stående, eller att vara på en station i rusningstid, då har du problem med den rastypiska colliementaliteten.MVH Petter

    SvaraRadera
  13. Petter (eller vad du nu heter...), jag vet precis hur en utställning går till. Jag har deltagit på en hel del själv - med hund. Dessutom varit med och arrangerat flera stycken.

    Jag vet inte vilken tågstation du varit på med en sådan mängd av hundar som på en stor utställning, men upplys mig gärna! Kan ju vara ett utmärkt ställe att träna på om inte annat!
    För mig är och förblir utställning en situation som har ytterst lite att göra med hundens vardag.

    Vidare skrev jag "saker som liknar vissa moment vid MH". Du väljer, förstås, att lyfta fram dumpe och spöken som exempel trots att jag inte uttryckligt skrivit vilka moment jag avsåg.
    Men visst, du kan få en förklaring:

    - En hund bör klara av att det fladdrar upp saker framför näsan på den, ungefär som dumpen. Det händer ibland om man är ute i hård vind i en stadsmiljö.

    - Spökena handlar om att ha kontroll och det kan också sättas på prov i vardagen. Enskilda människor som närmar sig från olika håll, i olika tempo, i huvtröjor eller annat som döljer ansiktena. Och med ett syfte som hunden själv måste klura ut och bemästra.

    - Den bör klara av att det åker förbi en bil som baktänder.

    - Den bör klara av att gå förbi en byggarbetsplats när byggställningen rivs.
    För då klarar den nämligen sin vardag.

    Jag har också varit med och arrangerat flera MH:n där jag sett hundar med utställningsmeriter fly hundratals meter när något oväntat dykt upp eller låtit. Hur har den hunden det i sin vardag, tror du?

    Och du, jag kan inte ha problem med den rastypiska colliementaliteten för jag är ingen collie!
    Däremot kan jag som människa ha problem med ordet rastypisk. Många använder det men jag tror få vet vad det egentligen betyder...

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  14. Johan :-)!En collie som klarar en utställning måste i dina ögon vara mycket bra mentalt. Bra att veta...
    Jag har sett KORADE hund rassla ihop på utställningar.Jag har sett MH med bra resultat (enligt vissa) braka igenom på utställning. Jag har sett stirrig skottberörd collie vara tvugen att springa ut bland folk i publiken för att få stöd efter skotten på MH (Youtube).Den hunden uppgavs vara törstig...
    Jag har sett diverse under många år. En hund i stan klarar av att det dyker upp saker framför nosen på den :-), de klarar naturligtvis av baksmällar från en bil också. Det kanske du förstår om du tänker efter? På en station i rusningstid händer det saker... som alla hundar med normal förarkontakt skall klara av.En hund skall även kunna åka hiss och det oavsett ras.
    Att försvara att en KORAD och MH:ad collie inte klarar av en utställning på Malmö mässhallar för att detta är en ovan miljö som kan stressa är ju rent larv. Hade vilken annan hund burit sig åt som den hade det naturligtvis skrivits massor om den usla collien som inte klarade av en utställning, gärna med bilder. Det var ren tur för hundägaren att debaklet i Malmö inte filmades (och filmen skickades till Youtube) eller anmäldes till Utställningskommitteen (en hund med CK i ÖKL MÅSTE tävla vidare i BHklass)enligt utställningsbestämmelserna. Collies som inte ens klarar en utställning i vuxen ålder är DÅLIG MENTALT oavsett Korning MH eller annat.En sådan collie skall inte användas i avel alls.Dåliga nerver och stresskänslighet är mycket ärftligt har jag lärt mig.Skyll inte på allting annat, ex vis att hunden blir stressad av många andra hundar och miljön är ovan.Till och med valpar klarade utställningen.Men inte en vuxen colliehane som några veckor senare blev KORAD. SÅ pinsamt... och så lite en KORNING säger på riktigt om en hunds psyke. Synd att matten inte hade tränat lite mera i en så stressad miljö som en utställning :-) Dra i trasor kan han ju verkar det som. Kanske viktigare att klara av en vardagssituation som en hantering av en okänd i en utställnignsring och i den situationen var lugn och harmonisk, än att slita i gammmal trasa?MVH Petter

    SvaraRadera
  15. Johan....Ordet RASTYPISK i munnen på en sådan person som vår vän Petter säger faktiskt ingenting om collien ifråga. Det är som orden SUND och KORREKT:
    syftar inte på hunden. Syftar på att personen som använder ordet hör till gruppen BREED CIRCLE. D v s en sån som vet och förstår. En av de som KAN RASEN.
    Inte som du och jag, alltså. :-)

    Hej Petter!
    Liten fråga bara: är du inte månne samma Petter som bland kommentarerna på en Annan Blogg föreslår att vi på Collievänner och vi som skriver Collieinfo borde åtgärdas enligt SKK:s portalparagraf (vackra ord! stora ord! - du menar att vi borde uteslutas ur SKK, va?) därför att vi motarbetar aveln på renrasig collie?
    Snälla, rara Petter - humour me. Kan du inte antingen förklara hur du kommit fram till att vi ogillar vår egen ras...Eller, för skojs skull, go ahead och föreslå SKK att åtgärda oss!

    SvaraRadera
  16. Petter

    Du verkar ha ett väldigt sjå med denna korade hund du använder som exempel hela tiden. (Jag tycker du ska ta den diskussionen med ägaren istället så slipper du ta omvägen via vår blogg)
    Men alla hundar med dokumenterat stora rädslor eller brutna MH:n som går i avel, tycker du inte det är upprörande?
    Det tycker nämligen jag.

    Collien förtjänar att få tillbaka både sin oräddhet och sin leklust. Heder åt de uppfödare som enträget arbetar för det!

    Johan Nilsson

    SvaraRadera