söndag 2 maj 2010

Inlägg från gästskribent

ATT HA OLIKA ÅSIKTER

Ja det är inte så lätt, eller hur? Har följt debatten på olika forumsidor, bloggar, osv. och det är minsann ingen trevlig läsning. Det är sorgligt att läsa att folk använder fula tillmälen enbart i syfte att såra och ”trycka till” varandra. Varför? Tycker tyvärr detta bara visar på att dessa personers diskussioner gått i stå och att argumenten börjar tryta. Då tar man till storsläggan. Detta är synd och skam, för det leder bara till än mer splittring i en redan splittrad ras.
Vi borde istället försöka ta tillvara våra olika sätt att se på saker och ting i rasen, jag skulle kunna lära mig både ett och annat av någon av mina meningsmotståndare och de skulle kunna lära sig något av mig, det är i alla fall vad jag tror. Men tyvärr är detta lååååååååååångt borta. Jag upplever att många personer på ”bägge sidor” inte vill lyssna på varandra - man har stängt av fullständigt.

Jag tror orsaken till meningsskiljaktigheterna om colliens mentalitet, för det är ju den det handlar om, kan spåras långt tillbaka i tiden och det kommer troligen alltid att finnas vissa motsättningar i tid och evighet i långt fler ämnen än mentaliteten!

Kan man då göra något åt detta? Ärligt talat vet jag inte men jag hoppas:-) Kanske det faktum att både SBK och SKK fått upp ögonen för hur stort problemet trots allt är med colliens rädslor kan hjälpa oss. Det är ju inte för inte som collieklubbens styrelse blev kallad till möte med SBK och SKK där den neråtgående spiralen gällande bl a colliens rädslor diskuterades. Mötet resulterade i ett pilotprojekt som ska heta Mentalt sund collie! Första steget är en enkät som ska skickas ut till collieägare, man ska sedan försöka få till ett egenskapsindex, spännande tycker jag.

Här och nu står DU som uppfödare inför ett viktigt val, ska DU fortsätta i gamla hjulspår och säga till dina valpköpare att - strunta i denna enkät det är bara ”skit” (detta har hänt tidigare vid enkätutskick)?? Eller ska DU ta ett krafttag och motivera dina valpköpare att svara för att SLU ska få så mycket materiel som möjligt att arbeta med!!
Jag tror nämligen att gör vi inget åt situationen finns risken att vi kommer att få restriktioner från ”högre ort” som vi egentligen inte vill ha som ex. förbud att avla på vissa individer som uppvisat stora rädslor på något sätt. Jag tror att SBK och SKK har nått vägs ände gällande mentaliteten på vår älskade ras och tänker hålla ett mycket vakande öga över oss och som sagt sker det inga förbättringar finns risken för att vi blir styrda uppifrån och det brukar inte vara en bra lösning! Så upp till bevis nu alla collieägare och collieuppfödare, visa nu att ALLA vill lägga manken till och arbeta för att vi ska kunna göra något åt colliens rädslor! Jag tror nämligen att kommer vi en bit på väg där finns chansen att vi kan mötas och diskutera på en lite mer neutral och inte så infekterad mark!!

Bettan Springmist

1 kommentar: