Vad var det egentligen som
hände med AKC? För ett utförligt svar skulle behövas många
timmars mera läsning av många kilo mera dokumentation än det jag
har orkat med, men den bild jag får handlar om en historisk
lyckträff. Det handlar om bondtur.
Det fanns en gång en
liten organisation med stor självbild. Den föddes som stolt syskon
till likadana organisationer i andra länder. Självbilden handlade
om en alldeles ny hobby som rekryterade förmögna människor.
Renrashundar gjorde entré som lyxvara.
AKC:s bondtur var att
var och varannan person i efterkrigstidens USA blev tillräckligt
förmögen för att efterfråga samma vara.
AKC skapade självklart
inte den situationen. Ingen hundorganisation regisserar demografin,
ingen hundorganisation skapar någon ekonomisk boom – men den kan
dra stor nytta av båda. En vinstlott är en vinstlott även om den
bara råkar singla ner framför ens näsa.
AKC ramlade pladask över
vinstlotten. Renrasintresset bara växte och AKC fick äran. Först ökade
boomen reggantal och intäkter och AKC:s chans till uppmärksamhet
och inflytande. Medan antalet hundar och antalet uppfödare ökade
fanns en enda etablerad organisation att vända sig till, ett enda
etablerat register och en enda styrelseform - en hundklubbarnas
regering. AKC! När antalet hundar, antalet kommersiella storuppfödare,
antalet vedervärdiga valpfabriker och antalet hundproblem sedan hade
vuxit tillräckligt mycket för att dra till sig negativ
uppmärksamhet fick AKC skulden. Rapporten från 2002 är ett något
senkommet försök att hantera situationen.
Som illustration av hur
den situationen såg ut, kika på några av rapportens förslag till
AKC:s styrelse. De säger en hel del om läget i USA 2002.
"This
report recommends:•Increasing
I&I staff and budget to allow inspection of all high volume
breeders annually; expanding pet store inspections; creating a rapid
response to emergency and high profile situations; establishing
closer cooperation and working relationshipswith regulatory
agencies;/.../ and developing an emergency plan for high volume
kennels (pp. 15, 17);•Requiring
all dogs sold at auctions to be a minimum of 8 weeks of age
andmicrochipped (p. 15)*;
•Requiring
all dogs registered with AKC to be microchipped (p. ;•Setting
a 5-year goal of having DNA on file for every sire and dam in the
AKCregistry (p. 18);•Establishing
a breeders department for education, /.../ and developing criteria
for recognizing quality breeders (p. 19);•Developing
a formal program with financial, consulting and leadership support
for purebred rescue (p. 20);•Establishing
a dialog with high volume breeders (p. 21)"
*Sammanfattning av
kommitténs rekommendationer, s 4. Min fettning.
Efter femtio år av
efterfrågeexplosion skulle det alltså vara dags för den
amerikanska kennelklubben att skaffa fram folk för årliga
inspektioner av stora valpfabrikanter och valpbutiker; att ha
beredskap för snabba aktioner i akuta och ”högprofilerade”
situationer, d v s sådana som slogs upp stort i media; att etablera utbildning av uppfödare; att hjälpa till att
rädda dumpade renrashundar i hundstall; att få till en ”dialog”
med storuppfödarna... och att kräva att alla hundar som säljs på
auktion skulle vara åtminstone 8 veckor gamla!
Jo, det säljs hund på
auktion i USA. Fortfarande. Den stora affärstidningen Forbes listar
inte bara världens rikaste män, den följer fördomsfritt alla
industrisektorer. Det här klippet är från 2017:
It's an $11 billion dollar global industry of dog buying, with America spending the most money. The consumer demand for dogs in the U.S. is around eight million dogs per year. The market has grown to supply about that number of dogs, whether it’s breeders, rescuers, etc. But one little known way dogs filter into system is through dog auctions.
Vem säljer?
Storuppfödare. Säljbara söta valpar likaväl som gamla uttjänta
avelsdjur lyfts upp på auktionsbordet. Vem köper? Återförsäljare
och mellanhänder för vidare leverans till pet shops; mindre
penningstarka uppfödare som hoppas kunna krama ännu en kull ur den
gamla tiken... plus att djurskyddsorganisationer skrapar ihop pengar
genom GoFundMe för att kunna rädda hundarna
till rescues, där de förhoppningsvis kan adopteras bort. Och
gissningsvis också använder auktionerna för att få donationer och
medlemmar. Det här är en undercoverfilm gjord av en av de
större djurskyddsorganisationerna, HSUS. Blir ni arga, när ni ser den? Det är meningen.
Vem tar emot pengarna?
När auktionsfirmorna har fått sin del av kakan är det förstås
säljarna, storuppfödarna som djurskyddsorganisationerna vill ha
bort.
Det är en rätt märklig
känsla man får, när man ser pengarna i denna business vandra
runt. Den lilla organisationen har blivit stor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar