torsdag 9 juli 2020

THE AKC STORY: HUR MAN SÄLJER SIG




Vad är det för mening med att sitta och harva igenom AKC:s historia i siffror?

Det finns faktiskt en anledning. Det är lärorikt! Så här är det. Varje organisation gör samtidigt tre olika saker. För det första gör den det den säger att den skall göra. För det andra bevakar den sina intäkter, sitt territorium och sitt inflytande. För det tredje är den en plattform för folk med ambitioner.
Det gäller för sjukvårdsorganisationer, det gäller för politiska organisationer och det gäller för hundvärldsorganisationer. Det gäller för alla idédrivna organisationer som jag någonsin har varit i närheten av. Och vet ni vad? Så länge organisationen gör det den skall, så är det OK.
Att bevaka inkomster och inflytande är nödvändigt, om organisationen skall kunna överleva och verka för det den vill. Att vara hemmaplan för folk som skaffar sig en fjäder i hatten genom att sätta en fjäder i organisationens hatt, eller åtminstone se ut som om de gör det, är troligen ofrånkomligt. Det är när andra och tredje delen tar överhand, som det inte är OK längre. Under goda tider, när intäkterna och territoriet bara växer, växer också övertygelsen om att det man gör är det rätta – det går ju bra, eller hur? Samtidigt växer manöverutrymmet som handlingskraftiga karriärmänniskor har kapat åt sig. Frågan är vad de hittar på, när de goda tiderna tar slut.
En organisationen är som en människa på ett vis: den vänjer sig snabbt vid goda tider. Det är inte lika lätt, när den ställs inför ett hot. Skutan blir liksom lite svår att vända.
Affärsdrivande organisationer – företag - har lättare att anpassa sig. De behöver förutom kvartalsrapporterna bara tänka på sin image.


AKC har kvartalsrapporter. De ligger ute på nätet som punkter i styrelserapporternas genomgång av ekonomin. Det är där och ingen annanstans man hittar AKC:s reggsiffror idag. Numera ser de ut så här.
Tredje kvartalet 2017 fanns 475 288 dittills reggade under året, vid samma tidpunkt 2018 fanns 491 792, vid samma tidpunkt 2019 omkring 453 000. Siffran från förra året är hälften av antalet reggade 1983 och en tredjedel av antalet från toppåret 1992. Det är lika många som antalet reggade 1959, när kurvan hade börjat skjuta uppåt. Reggsiffrorna för AKC från 1960 till idag ser faktiskt ut som ett uppochnervänt U.
En person med lång kännedom om den amerikanska hundvärlden säger att det finns folk som tror, att AKC inte kommer att ha några reggade hundar kvar om tio år. Om det är sant kan ju ingen veta, men man vågar nog gissa på att organisationen kommer att ha en del annat kvar.
För efter smällen med konkurrerande register under andra hälften av nittiotalet och framåt tycks AKC ha tittat på alternativa möjligheter. Vad kunde ersätta de förlorade inkomsterna?

AKC välkomnar annonsörer till hemsidan. I en enda kort mening läser man att minimibetalning för en annons är 10 000 dollar. De är rakt på sak också när det gäller vad man får för pengarna – en lönsam marknad. AKC.s hemsida har 7,5 miljoner unika besökare per månad. Majoriteten är kvinnor, många är yngre, med en genomsnittlig hushållsinkomst på 107 000 dollar. För USA som helhet var den siffran 2014 knappt 73 000 dollar (US Census Bureau), så det är inte de värsta trashankarna som tittar in hos AKC. Skulle det ändå bli litet kärvt att få råd med T-shirts med er ras broderad eller tryckt, kepsarna med noseworkemblem som ni tar på när ni går kurs, agilitygrejorna, alla leksakerna, termosflaskorna för varma respektive kalla drycker med er ras avbildad på utsidan, matskålarna, väggklockan med en travande blå collie på, burarna, halsbanden som vibbar eller duschar ut citronlukt när hunden skäller, eller något annat i den oöverskådliga djungeln av prylar, så ansöker ni om ett AKC Visa Credit Card. Det bästa med kreditkortet är att ni kan få porträttet av er egen hund tryckt på det ”so you can take your dog with you everywhere you go.” Unga amerikaner, visar attitydundersökningar, ser sina hundar som familjemedlemmar. Det näst bästa: ”By becoming an AKC Visa Card Holder, you support AKC's mission to help all dogs and the people who love them.”
Som sagt - en majoritet av AKC:s hemsidebesökare är yngre kvinnor, så det lönar sig att trycka in känsloknappen...gissar jag att marknadsföringsfolket tänkte, när de krystade fram de formuleringarna.

OM det trots all denna kärlek ändå skulle uppstå bekymmer i relationen mellan er och hunden, så får ni gärna köpa träningstips. Räcker inte det heller, kostar GoodDog!Helpline bara 79.90 dollar – direktrådgivning per telefon sju dagar i veckan. Hemsidan har också helt gratis goda råd, till exempel ett tips om hur man får sin valp att sluta lekbitas. Artikeln skrevs av en anonym AKC-anställd, men sponsras av Purina Pro Plan, som via en klickbar logga intill tipsen presenterar sig så här:

There’s a reason Pro Plan is the trusted food of champions. From a breakthrough formula that helps promote mental sharpness, to gentle formulas for sensitive skin and stomachs, Pro Plan offers the most advanced nutrition for your dog’s best life.

Man skulle behöva äta sig igenom många säckar för att nå den mentala skärpa som krävs för att våga gissa vad Purina betalade AKC för det där, men oavsett summan, så har företaget råd. Purina ägs av Nestlé -  världens största livsmedelsföretag. Purina svarar för 15% av det företagets omsättning.



Affärstidningen Forbes, som för tre år sedan angav värdet på försäljningen av hundar till 11 miljarder dollar globalt, uppskattade samma år värdet av produkter för sällskapsdjur till tio gånger så mycket – 110 miljarder dollar. Det finns pengar i hundar, men det finns väldigt mycket mera pengar i tillbehören.  När reggsiffrorna bara faller, vem kan motstå frestelsen att hjälpa upp finanserna? AKC erbjuder husdjursindustrin köpstarka kunder. Husdjursindustrin erbjuder AKC pengar för kontaktvägen.
Det är så man säljer en vinstlott vidare.

Bodil Carlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar