Vad är det för mening
med att sitta och harva igenom AKC:s historia i siffror?
Det finns faktiskt en
anledning. Det är lärorikt! Så här är det. Varje organisation gör samtidigt tre
olika saker. För det första gör den det den säger att den skall
göra. För det andra bevakar den sina intäkter, sitt territorium
och sitt inflytande. För det tredje är den en plattform för folk
med ambitioner.
Det gäller för
sjukvårdsorganisationer, det gäller för politiska organisationer
och det gäller för hundvärldsorganisationer. Det gäller för alla
idédrivna organisationer som jag någonsin har varit i närheten av.
Och vet ni vad? Så länge organisationen gör det den skall, så är
det OK.
Att bevaka inkomster och
inflytande är nödvändigt, om organisationen skall kunna överleva
och verka för det den vill. Att vara hemmaplan för folk som skaffar
sig en fjäder i hatten genom att sätta en fjäder i organisationens
hatt, eller åtminstone se ut som om de gör det, är troligen
ofrånkomligt. Det är när andra och tredje delen tar överhand, som
det inte är OK längre. Under goda tider, när intäkterna och
territoriet bara växer, växer också övertygelsen om att det man
gör är det rätta – det går ju bra, eller hur? Samtidigt växer
manöverutrymmet som handlingskraftiga karriärmänniskor har kapat
åt sig. Frågan är vad de hittar på, när de goda tiderna tar slut.
En organisationen är som
en människa på ett vis: den vänjer sig snabbt vid goda tider. Det
är inte lika lätt, när den ställs inför ett hot. Skutan blir
liksom lite svår att vända.
Affärsdrivande
organisationer – företag - har lättare att anpassa sig. De
behöver förutom kvartalsrapporterna bara tänka på sin image.
AKC har kvartalsrapporter.
De ligger ute på nätet som punkter i styrelserapporternas genomgång
av ekonomin. Det är där och ingen annanstans man hittar AKC:s
reggsiffror idag. Numera ser de ut så här.
Tredje kvartalet 2017
fanns 475 288 dittills reggade under året, vid samma tidpunkt 2018
fanns 491 792, vid samma tidpunkt 2019 omkring 453 000. Siffran från
förra året är hälften av antalet reggade 1983 och en tredjedel
av antalet från toppåret 1992. Det är lika många som antalet
reggade 1959, när kurvan hade börjat skjuta uppåt. Reggsiffrorna
för AKC från 1960 till idag ser faktiskt ut som ett uppochnervänt
U.
En person med lång
kännedom om den amerikanska hundvärlden säger att det finns folk
som tror, att AKC inte kommer att ha några reggade hundar kvar om
tio år. Om det är sant kan ju ingen veta, men man vågar nog gissa
på att organisationen kommer att ha en del annat kvar.
För efter smällen med
konkurrerande register under andra hälften av nittiotalet och framåt
tycks AKC ha tittat på alternativa möjligheter. Vad kunde ersätta
de förlorade inkomsterna?
AKC välkomnar annonsörer
till hemsidan. I en enda kort mening läser man att minimibetalning
för en annons är 10 000 dollar. De är rakt på sak också när det
gäller vad man får för pengarna – en lönsam marknad. AKC.s
hemsida har 7,5 miljoner unika besökare per månad. Majoriteten är
kvinnor, många är yngre, med en genomsnittlig hushållsinkomst på
107 000 dollar. För USA som helhet var den siffran 2014 knappt 73
000 dollar (US Census Bureau), så det är inte de värsta
trashankarna som tittar in hos AKC. Skulle det ändå bli litet kärvt
att få råd med T-shirts med er ras broderad eller tryckt, kepsarna
med noseworkemblem som ni tar på när ni går kurs, agilitygrejorna,
alla leksakerna, termosflaskorna för varma respektive kalla drycker
med er ras avbildad på utsidan, matskålarna, väggklockan med en
travande blå collie på, burarna, halsbanden som vibbar eller
duschar ut citronlukt när hunden skäller, eller något annat i den
oöverskådliga djungeln av prylar, så ansöker ni om ett AKC Visa
Credit Card. Det bästa med kreditkortet är att ni kan få
porträttet av er egen hund tryckt på det ”so
you can take your dog with you everywhere you go.”
Unga amerikaner, visar attitydundersökningar, ser sina hundar som
familjemedlemmar. Det näst bästa: ”By
becoming an AKC Visa Card Holder, you support AKC's mission to help
all dogs and the people who love them.”
Som
sagt - en majoritet av AKC:s hemsidebesökare är yngre kvinnor, så
det lönar sig att trycka in känsloknappen...gissar jag att
marknadsföringsfolket tänkte, när de krystade fram de
formuleringarna.
OM det trots all denna
kärlek ändå skulle uppstå bekymmer i relationen mellan er och
hunden, så får ni gärna köpa träningstips. Räcker inte det
heller, kostar GoodDog!Helpline
bara 79.90 dollar – direktrådgivning per telefon sju dagar i
veckan. Hemsidan har också helt gratis goda råd, till exempel ett
tips om hur man får sin valp att sluta lekbitas. Artikeln skrevs av
en anonym AKC-anställd, men sponsras av Purina Pro Plan, som via en
klickbar logga intill tipsen presenterar sig så här:
There’s a reason Pro
Plan is the trusted food of champions. From a breakthrough formula
that helps promote mental
sharpness, to gentle formulas for sensitive
skin and stomachs, Pro Plan offers the most advanced nutrition
for your dog’s best life.
Man
skulle behöva äta sig igenom många säckar för att nå den
mentala skärpa som krävs för att våga gissa vad Purina betalade AKC för
det där, men oavsett summan, så har företaget råd. Purina ägs av Nestlé -
världens största livsmedelsföretag. Purina svarar för 15% av det företagets omsättning.
Affärstidningen Forbes,
som för tre år sedan angav värdet på försäljningen av hundar
till 11 miljarder dollar globalt, uppskattade samma år värdet av
produkter för sällskapsdjur till tio gånger så mycket – 110
miljarder dollar. Det finns pengar i hundar, men det finns väldigt mycket mera pengar i tillbehören. När reggsiffrorna
bara faller, vem kan motstå frestelsen att hjälpa upp finanserna?
AKC erbjuder husdjursindustrin köpstarka kunder. Husdjursindustrin
erbjuder AKC pengar för kontaktvägen.
Det är så man säljer en
vinstlott vidare.
Bodil Carlsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar