lördag 13 april 2013

VINTERN HÅLLER STÅND...

Inte meningen att vara ekivok, men... Betrakta dagsmejans skapelse, stalagmiten!




Den såg ut på detta viset i förrgår. Det var då man kunde se de köldskadade snödropparna och bleknupna krokusarna i gräset. Idag ses varken det ena eller det andra, ingen trotsig erektion av is under  takrännedroppet och inga halvdöda vackra varelser i gräset. Blötsnöns centimetrar döljer allt.
Det sägs från alla håll att i morron kommer våren. Kommer värmen, kommer solen. Fan trot, sa rellingen! Det kan lika gärna vara ett påhitt från SMHI för att förhindra massflykt ur landet. Offentliga institutioner har spritt ut desinformation förr.
Läs t ex David Lagercrantz deckare Syndafall i Wilmslow ! Huvudpersonen är en död matematiker, Alan Turing, en högst verklig historisk person som under andra världskriget jobbade på krypteringsknäckarbygget Bletchley Park och som först tegs ihjäl (av säkerhetssskäl) och sedan förtalades till döds (av organisatoriska/politiskt karriäristiska skäl) för sin homosexualitet av myndigheterna i det land han hjälpte vinna kriget. Den andra huvudpersonen är en ung polis, som sätts på att utreda Turings hastiga frånfälle och upptäcker att han inte egentligen är polis. Han är också matematiker. Den tredje huvudpersonen står mitt emellan Turing och poliskillen och håller dem i varsin hand: mänskligt logiskt tänkande... en mycket ologisk företeelse, men charmerande. Kan logiska paradoxer vara dödliga? frågar den tredje huvudpersonen och blinkar åt oss.
Syndafallet är vad jag har sysslat med under slutet av veckan. Kl 18 i tisdags kväll gick jag ut genom dörren från mitt jobb och det återstår att se, om jag kommer att gå in genom den dörren en gång till. Det finns gränser för hur länge man orkar jobba och för hur fort man orkar jobba och gränser för vad man kan ta ansvar för och det finns, som den unge polisen i Wilmslow upptäckte, definitivt gränser för vad man kan ställa upp på.  Apropå organisatoriska frontallobssyndrom och politiska karriäristister.
(Min dotter skäller på mig och säger att jag inte ska använda uttryck som organisatoriskt frontallbobssyndrom, eftersom folk inte vet vad det betyder och eftersom någon chef eller så kunde läsa och ta illa vid sig. Den senare varianten är inte sannolik, men allt är ju möjligt. Alltså: ett frontallobssyndrom hos en människa orsakas av  hjärnskada  i pannloben och den människan kommer att ha påtagligt svårt att se även enkla och direkta konsekvenser av sina handlingar och därför alltid vara otroligt kortsiktig.
Vad ett organisatoriskt frontallobssyndrom då är får ni räkna ut själva. Ledtråd: Alan Turing dog för att det fanns människor med lite makt som ville plocka snabba poäng hos människor högre upp med mera makt. Han dog av inget bättre skäl än det. Om logiska paradoxer kan vara dödliga vet jag inte. Men organisatoriska frontallobssyndrom är bland det mest dödliga som finns, chefen.
Inte för dig, förstås, men för andra.)

                                     *  *  *
Collieklubbens årsmöte och besluten där har jag inte ens hunnit tänka på de senaste veckorna, men det kanske blir dags nu att sammanfatta och avsluta just den delen av våra diskussioner om renrasavelns framtid. Kommentarsfunktionen har strulat på bloggen, så en färsk kommentar har jag raderat. Dels kunde jag inte läsa hela, dels kunde jag inte se vem som skrivit den. Någon kommentar från den okända person som satt och hummade om att jag inte hade SBK:s  insiderversion av en viss kontrovers om rätten att berätta  vilka siffror som finns i Lathunden, har förstås inte kommit. Det brukar vara så med insiderkommentarerna. När man ber dem kliva fram och tala ur skägget infinner sig en plötslig frånvaro.
Man skulle önska att de liknade stalagmiten: lite mer stake, ni vet. Men de är mer åt det blyga violhållet, förstår man. De gömmer sig i gräset.


Och för att fortsätta vara ekivok, så firar jag (i brist på vår) sådana saker som att kunna äta och sova igen med att  dejta mitt vanliga killgäng på YouTube. Vi kör med lite variationer, ni vet hur det kan kännas, så att nu är det Grandpa Elliotts version av Sittin´on the dock of the bay som gäller. Och så har jag varit otrogen!
På Playing for Change finns en medelålders man som sitter med sin inspelade bakgrundsmusik och sin tiggarbox på en bänk i tunnelbanan i New York.  Han sjunger en annan gammal klassiker. I´ve been lovin´you too long, I just can´t stop now. Han är rätt medfaren fysiskt, och här pratar vi troligen liten hjärnskada igen, men det hindrar inte honom från att göra en bra sak bra. Rösten går rakt igenom tunnelbanetågen och jag fattar inte att de inte tvärnitar. Kan ni föreställa er Jussi Björling sjunga soul?


Bodil Carlsson




8 kommentarer:

  1. Nu vet jag inte vad personen med "inside-informationen" syftade på, men jag kan ju ge MIN syn på vad som hände.

    När jag beställer rasdatafilerna från SKK, har jag stränga order att dessa enbart får skickas till respektive rasklubb, dvs jag får inte skicka rasdatafilerna för boxer till kelpie osv. Reglerna från SKK hur vi får sprida, dvs inte sprida, är väldigt tydliga.

    Vi var fyra personer som hade tillgång till samtliga rasers rasdatafiler, och det hade vi av två anledningar, dels för att kunna stötta respektive rasklubb, dels för att kunna ta fram data till utskottet Avel och Hälsa.

    Två i gruppen plockade fram intressant statistik, men man valde att inte delge övriga två i Lathundsgruppen eller utskottet detta. Man delgav inte heller övriga rasklubbar resultatet, utan man presenterade det i en stängd Facebookgrupp. Övriga rasklubbar fick ingen som helst information innan det började sprida sig som en löpeld via Facebook.

    Det man borde ha gjort tycker jag, är att delge utskottet resultatet man tagit fram, givit det till resp rasklubb och låtit varje klubb komma med synpunkt/åtgärdsplan. På så vis hade det kunnat bli en konstruktiv debatt. Jag tycker helt enkelt att man slarvade bort något som kunde blivit så bra, till att bli en tjafsig facebookdebatt som inte alltid byggde på sanningar.

    Att de två sedan valde att lämna Lathundsgruppen tycker jag är oerhört tragiskt, det var en stor kompetens som försvann :-(

    SvaraRadera
  2. Hej Maria! Jag antar att du är en annan person än Blyga Viol som var här och kommentarshummade för ett tag sedan. I vilket fall - välkommen! För min del trivs jag med folk som sätter sitt namn under sina inlägg.
    Jag har funderat på det du säger, men kommer so far fram till att jag inte förstår det. Vilken explosiv styrka det tydligen finns i fakta om hur brukshundsuppfödare väljer avelsdjur! Måste man desarmera genom att läcka ut den gradvis till varje rasklubb, en i taget, innan den når den oförberedda allmänheten?
    Maria, det är den allmänheten som köper SBK-rasernas valpar!

    SvaraRadera
  3. Kan det vara så att man dyrt får betala SKK för dessa rasdatafiler? Sen blir man sur för att en del information publiceras på Facebook. Bara en gissning. Men jag är ganska trött på detta. Skall vi avla för bättre hunder borde vi årtminstone kostnadsfritt och utan begränsningar få använda information. Vad betalar vi annars våra medlemsavgifter för? Vill SKK att vi skall ha sunda, friska, mentalt stabila raser så får man bjuda till själva, inte begränsa kunskap.

    SvaraRadera
  4. Det är obegripligt att fakta om att brukshundsuppfödare väljer att avla på hundar med brutet MH och stora kvarstående rädslor skulle få sådana proportioner. Varför ska det vara så hemlighetsfullt? Det finns också olika sätt att uttrycka sig på när man delger någon sina synpunkter på ett förfarande. Om två stycken väljer att avgå undrar jag om man var diplomatisk? Har man verkligen råd med att kompetenta personer som lägger mycket tid på ideellt arbete avgår?
    SBK har avelsansvaret för bruksraserna. Med all den kunskap vi har idag om nedärvning av olika egenskaper, varför tar man inte de uppfödare i örat som medvetet avlar på hundar med kvarstående rädslor, som man vet är ett problem för sina ägare och i samhället? Är det inte detta kunskapen borde användas till?
    Det är uppfödarna som ser till att de flesta hundarna kommer till MH-beskrivning, då borde det vara självklart att den kunskapen kommer uppfödarna till godo.
    De flesta bruksraserna går kräftgång i antalet registreringar. Det finns bara ett sätt för bruksraserna att få tillbaka sin popularitet, att man avlar för bra mentalitet som är väl synlig för valpköparna. Då är ärlighet och öppenhet a och o.

    SvaraRadera
  5. HEJ!

    Maria oavsett vem som berättar historien kring detta är det anmärkningsvärt att det överhuvudtaget uppstår en konflikt över att statistik publiceras öppet på nätet!
    Om det hade varit fullständigt fel och uppåt väggarna OK då hade jag kanske förstått det lite mer men inte nu!

    Inte undra på att valpköpare vänder sig från de renrasiga hundarna........

    SvaraRadera
  6. Det är inte så att det handlar om vem som äger rättigheterna till programvaran och resultat framtagna med hjälp av den?
    Om jag har tillgång till ett program vars rättigheter tillhör någon annan så finns det regler för var, när och hur jag får använda de resultat som tagits fram med hjälp av programvaran.
    Kan det vara en fråga om upphovsrätt?

    SvaraRadera
  7. Om jag börjar med att svara Wanda, så kostar det att beställa rasdatafilerna från SKK. För en ras med över 200 registreringar/år kostar det 2000:- och för en mindre ras kostar det 1000:-. Beställer man för flera raser så får man rabatt för fr o m den tredja rasen och fr o m ras 6 eller om det var 7 så är resten gratis. Uppdateringar kostar halva priset. Nu minns jag inte exakt, men varje full körning som beställs kostar ca 7000-8000:-. SBK beställer 4 ggr per år, en full körning och tre uppdateringar. Totala kostnaden passerar 20 000:- per år, men jag minns som sagt var inte den exakta kostnaden.

    För att svara Bodil och Bettan så tror jag att vi i grunden delar åsikten att informationen ska ut till rasklubbar (som får rasdatafiler för sin ras gratis av SBK, med SKKs goda minne) och uppfödare. Det vi inte är överens om är huruvida publicering på Facebook i en stängd colliegrupp är att uppfylla att något "publiceras öppet på nätet". För hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte tycka att något som kräver att jag är medlem i en stängd facebookgrupp är att jämnställa med öppen publicering. Det jag vänder mig mot i hanteringen är dels att man inte gav alla rasklubbar den info som kommit fram, och att den inte publicerades där alla kunde ta del av den, t ex på SBKs hemsida. Jag vill absolut INTE att informationen ska döljas, om någon hade uppfattat mitt tidigare inlägg så. Tvärt om tycker jag att det var just det som hände när man valde att publicera på facebook isf en lämplig öppen hemsida.

    Lolo frågar "Om två stycken väljer att avgå undrar jag om man var diplomatisk?", jag vet inte allt som sades, eller vem/vilka som sa något, och eftersom jag inte har hela bilden, har jag inte heller något svar på den frågan.

    SvaraRadera
  8. Maria, det du och jag kanske inte är alldeles överens om är adresslappen på statistiken. Du säger "rasklubben" och jag säger "allmänheten". Men, som sagt, informationskoll pågår från min sida, det är någon jag behöver byta ett par ord med. Hade PES varit med oss, så hade saken nog varit klar och m-y-c-k-e-t tydligt formulerad redan...

    SvaraRadera