lördag 20 april 2013

Vad kan collien - och när?


"Collie är en brukshund som inte bara duger för de klassiska bruksgrenarna som spår, sök och rapport. Rasen tillhör gruppen vallhundar, där hundarna är aktiva och lättlärda och älskar att jobba. Den har visat goda resultat inom bruks, lydnad, agility, viltspår, rallylydnad och som servicehund. Collie är en populär utställningshund. Det är en mycket allsidig hund som trivs när den får känna sig delaktig i sin ägares närvaro."
Så beskriver SBK collie på sin sida.

Ofta pratas det om att man måste tävla med sin collie för att visa vilken bra hund det är. Att tävlande collies når framgångar är förstås viktigt. För dem som ser det. Och ska vi vara ärliga så är det en väldigt liten del av Sveriges befolkning som ser tävlande collies eller tävlande hundar överhuvudtaget. Hundsport är inte den svenska befolkningens största intresse.

Att rasen vistas ute bland allmänheten tror jag är precis lika betydelsefullt, om inte mer. Inte bara jag har hört kommentaren ”De är väl nervösa?” när vi träffat folk på promenader och stannat för att prata en stund. Vår ras har ett trist rykte, fortfarande väl befäst i flera olika generationer.
Är det då inte för allmänheten vi i första hand ska visa vilken bra hund collien är? För de människor vi träffar varje dag. På promenader i stan, i bostadsområdet eller var vi nu vistas med våra hundar. De som tror att collien är så nervös, rädd, ängslig - det är för dem vi ska visa att collien inte alls behöver vara sådan.
För var börjar snacket som sedan sprider sig över landet?
 
Johan Nilsson

1 kommentar:

  1. Jag skrev ett låååångt inlägg, Johan, men insåg att jag hade gjort det IGEN: blivit tröttsamt långrandig, så därför raderade jag och nöjer mig med följande:

    Dessa Dina åsikter, Johan, är jag rörande enig med Dig om! :)

    SvaraRadera