tisdag 23 april 2013

SLUTET SÄLLSKAP?


Diskussionsgruppen på Facebook är sluten och även om den saken tydligen har väckt misshag i vissa sammanhang, så är jag just nu tacksam. Inte vill man att vanliga hundintresserade människor ska ramla in där! Förtroendet för renrasaveln är klent nog som det är; det sista man vill är att folk som går i valpköpstankar skall upptäcka hur det är ställt. Om SKK däremot ville ha godheten att titta in, så tror jag att de snabbt som ögat skulle få alla argument de behöver för ett licenskrav för bruksrasuppfödning.
Kort sagt: collieuppfödarnas förkärlek för att avla på hundar med brutna MH:n och/eller extrema rädslereaktioner har varit på tapeten igen. Same as ever! Samma frågor och samma påståenden från människor som kallar sig uppfödare och/eller hundkunniga:


Känner ni alla hundarna med femmor på skott och ljud? Hur vet ni annars att de är rädda?
Vet ni inte att det är öroninflammation som gör hundar ljudkänsliga?
Varför måste brukscollies vara så skälliga?
Men vad menas med brukshund egentligen?
och så det ständiga tungviktarargumentet från en uppfödare i mentalitetssammanhang:

"En del collies är så jävla fula att jag inte skulle ta emot en ens om jag fick den gratis!"

Mot slutet kommer som vanligt försonliga röster in från folk som begripligt nog är trötta på bråket: ”Vi kan väl vara sams? Vi har ju gemensamma intressen!”
Tittar man efter vem som skriver vad i kärndiskussionen, så upptäcker man förvisso underliggande gemensamma intressen, fastän inte precis av den sorten som de försonliga tänker sig. Mönstret hittar ni nog i andra raser och andra länder också, tyvärr. Det finns de som hävdar att guldfiskuppfödarna är värre, men guldfiskar blir förstås sällan ett problem för sin omgivning.
Så här såg det hursomhelst ut i den här omgången av slutna gruppen!


Person 1 i diskussionen lever rövare eftersom hon utgår ifrån att en tråd, som är kritisk mot avel på rädda hundar, måste vara startad för att att hänga ut någon. Vem då? Person 1 föder ju inte upp collies? Nej, i alla fall inte i år. Men det gör två nära släktingar till 1, ägarna till kennel X resp kennel Y, som klokt nog håller tyst och låter person 1 berätta hur värdelöst MH är. Ytterligare en person, person 2, framträder som upprörd privat hundägare och säger att MH inte funkar. Hanen som hon, person 2, deläger ihop med kennel Z används i avel av kennel Y. Han maxar på aggression och hot mot avståndslekfiggen och spökena. Kennel Y använder honom till en tik med 4 på rädsla för överraskning, 5 på ljudrädsla och 5 på skott. Intressant kombination, tror jag att sådant kallas SKK?
Ytterligare en hane från kennel Z, halvbror till den förra, används av kennel X. Arga person 1 står som deluppfödare till en kull från X år 2010. Och för att förekomma person 1, som kommer att fråga: ”Känner du verkligen de här hundarna?” så är svaret – nej, det gör jag inte. Det kan tänkas vara bra hundar, men personligen skulle jag vilja känna dem väldigt väl för att våga mig på en valp med de föräldrauppgifterna.


Så jag påstår inte att det måste vara dåliga hundar. Men jag påstår att det finns band mellan kennlarna X, Y och Z som inte alls kommer fram i den slutna gruppen; jag påstår att person 1 och person 2 deltar i egenskap av företrädare för något som de har eller har haft egenintresse av och jag påstår dessutom att det inte var meningen att den saken skulle märkas.
Dessutom påstår jag att sådant – dold aggressiv marknadsföring – är vanligare än vad valpköpare tror i de här sammanhangen. Om det är vanligt, varför ska man tjata om det?
Just därför.

Person 3 på kennel Y har fött upp 67 hittills reggade valpar sedan 2006 och har väl då – om vi utgår från ett lågt snittpris per valp – under loppet av några år dragit in sådär 670 000. Brutto, förvisso, men ändå.
Och precis där ligger knuten! För om uppfödare är ett slutet sällskap, som tar valpar någon gång ibland för nöjes skull och behåller alla själva, eller skänker bort dem till vänner och bekanta, så har de förstås rätt att avla på precis vad de vill. De har all rätt att påstå vad de vill om sina valpar och om de vill dumförklara mottagarna av de fina gåvorna, så får de väl det. Då stannar det ju verkligen inom familjen.
Men det är inte så det är. Uppfödare producerar hundar, som de aktivt marknadsför i syfte att sälja. De – ursäkta det fula ordet! - tar betalt. De driver en verksamhet riktad till kunder. Därmed är de inget slutet sällskap.
När man tar betalt för sin vara på en marknad, får man vackert acceptera att köparna inte bara tror en på ens ord, de vill se en innehållsdeklaration. Och man kanske kunde börja berätta vems vara man pratar för?

Bodil Carlsson

8 kommentarer:

  1. Har ni tänkt på att det är kanske ni som är orsaken till att folk blir avskräckta från att köpa collie????? Nä skulle inte tro det för ni inbillar er att ni är perfekta. Men skriva en massa utan att ta reda på sanningen det kan ni.

    SvaraRadera
  2. Hej modiga Anonym! Tack för att du framträder med ditt namn och lika mycket tack för att du påstår att jag skriver osanningar... utan att tala om vad det skulle vara som är lögn.

    Jag tänker ofta på att det är jag som gör att folk drar sig för att köpa collie. Jag började med det för trettio år sedan och när det började bli tråkigt för sådär tio år sedan bestämde jag mig för att gå loss på schäfern och de andra bruksraserna också. Mitt jobb alltsammans!
    I verkligheten är jag chihuahuauppfödare och det var jag som pröjsade Paris Hilton för att hon lät sig fotas med min uppfödning.

    Och eftersom jag till min förvåning ser att ett gammalt inlägg från oktober 2010 har lästs ett antal gånger senaste dagarna, förmodligen apropå en liten diskussion i en viss sluten facebookgrupp, så tänker jag - för att göra det mindre besvärligt att hitta för er - lägga ut den som aktuell text igen. Välkommen in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så OTROLIGT barnsligt svarat Bodil!!!! Inte konstigt att folk inte gillar dej!!!!!

      Radera
  3. Hej igen, Anonym! Jag brukar inte acceptera anonyma kommentarer, men jag gör ett undantag för dig. För att öka förtroendet och respekten för renrasfolk hos allmänheten, bara därför.:-)
    Ursäkta att jag skämtade med dig, men påståendet att försäljningsexplosionen för bruksrasernas del här och i andra länder skulle ha fortsatt i all evighet om det inte hade varit för trista personer som jag är intressant.
    Vad grundar du det på?

    Upprepar tidigare info: vi befinner oss inte i krigförande land och det är INTE farligt att framträda med sitt namn.


    SvaraRadera
  4. Så underbart det är att ha någon annan att skylla på!
    Alltsedan MH infördes som obligatoriskt för bruksraserna så har collien tappat i registreringar. Anledningen - colliens usla rasspindel. På varenda konferens, varenda BK där man diskuterar mentalitet visas långhårscolliens rasspindel först som ex. på ras med stora rädslor. Rasen leder även stort vad gäller hundar med brutna MH. Räddast av alla 70 raser det finns en rasspindel på.
    Anledningen till det - Avel på collie med brutna MH/stora kvarstående rädslor. Avel på rädda djur ger rädda avkommor. Svårt att förstå???
    Exakt samma sak hände på 50-talet. Lassiefeber - urskillningslös avel, eller valpproduktion är ett mer korrekt ord. Registreringarna steg brant, mer än 1000 valpar/år reggades. Mentaliteten försämrades kraftigt, rasen fick dåligt rykte, registreringarna sjönk katastrofalt, mindre än 300/år och det gick fort, valpar gick inte ens att ge bort.
    Slutsats - om man lärt av historien så hade uppfödarna sluppit gå igenom samma stålbad igen. En collie med normala reaktioner är vad som krävs för att rasen ska tilltala allmänheten igen. Stabil, social, lyhörd. Detta syns på MH resultat. Det är obegripligt att man hävdar motsatsen och går emot alla vetenskapliga fakta.

    SvaraRadera
  5. Normal mänsklig psykologi, dessvärre. Något har gått riktigt bra att syssla med (åtminstone som man ser det själv) under den tid som man kan överblicka. Om det då ganska snabbt blir kärvare och kärvare, så måste det ju vara någons fel!
    Först när konfronterad med antingen marknadskollaps eller tvingande regler börjar människan fundera på om det möjligen var något i det hon själv gjorde, som ledde fram till det oönskade resultatet. De flesta av oss är nog funtade ungefär så.
    Sedan måste jag säga: om man inte var med på femtio- och sextiotalet, om man inte har en annan erfarenhetsbakgrund eller infallsvinkel när det gäller hundar och vad man har hund till annat än att man vill sälja in dem - hur mycket hjälp har man då av ex vis SKK? Inte mycket, vill jag påstå. SKK tar lika gärna emot registreringsavgifterna från hundvänner sådana som vår Anonym som från kunniga, användbarhetsfokuserade uppfödare och jag skulle föreslå SKK att sluta med det! Vi vill gärna ha de "rena" egenskapsavlade raserna kvar, inte sant? Vi tycker inte att hundar är accessoirer och fritidsprylar som man kan ha eller vara utan? OK, i så fall hög tid för hundorganisationerna att göra som bra hundar - använda insidan av skallen!

    SvaraRadera
  6. Trycker på Gilla-knappen här Bodil!
    Både SBK och SKK har en stor skuld till att collie, inte enda ras men det gör inte saken bättre, har tillåtits att sjunka så djupt angående den menatala statusen. Tyvärr leder vi stort. Man har inte ens försökt annat än att man infört obligatoriskt MH på senare år, MEN helt utan krav. Oavsett hur stora rädslor hundarna haft så är de välkomna att registrera valpar efter sig. Det är STOR SKAM!!!

    SvaraRadera
  7. Ja, Lolo, jag håller med. Som du säger, vår ras är inte den enda. Det gör inte mig heller på bättre humör, men collie är ju den ras jag har levt med och det är nog bara att erkänna att de andra raser jag särskilt tycker om är andra collieraser (aussie, en bra sheltie, en bra walsare, en bra BC) och så den inte så helt olika stackars schäfern. Walesarna är säkrade, den rasens majoritet är i händerna på människor som behöver hjälp i sitt arbete.... men resten?

    SvaraRadera