torsdag 22 oktober 2015

DEN FELANDE LÄNKEN

http://www.dogworld.co.uk/product.php/146658/1/swedish_vets_call_for_radical_health_plan_for_brachycephalic_breeds


Anki H är riktigt sparsmakad och återhållsam i sina två kommentarer här på bloggen. Hon har en något annorlunda framtoning i kommentarsfältet på Dog World, som just nu - uppenbarligen till stor frustration för några - haft en lång artikel om det svenska veterinäruppropet. Klicka på länken ovan!
Hon har t ex en annorlunda uppfattning om antalet undertecknande veterinärer än vad SKK har sagt till Dog World. Det kan man ju få lov att ha. Särskilt om man upplever ett stort intresse av att det antalet skall vara lågt, för att den lägre siffran lättare rullar av tungan. Eller är lättare att leva med. Eller så. Det känns bra att kunna tro på det man gärna vill tro på, inte sant? Så  519 låter bättre än det antal på runt 1 000 av Sveriges drygt 3 000 veterinärer, som SKK tycks ha lämnat till Dog World.
 Skall vi fråga SKK?

Självklart upprepar Anki H påståendet att veterinäruppropet saknar faktaunderlag och statistik. Hon glömmer att tala om att uppropet hade en direktlänk till studien med alla de fakta och all den statistik, som Collievänner redovisat  - som alltså, än en gång, finansierades av engelska KC och annonserades ut av den brittiska rasklubben för fransk bulldog. Antingen kan Anki H inte läsa uppropet. Eller så vill hon gärna att ingen annan skall göra det.

Anki H misstänker mig för att vara veterinär. Det får hon förstås gärna fortsätta att tro, men anledningen till hennes misstanke är att jag är bär mig precis lika illa åt som de veterinärer som skrev under uppropet. "Spite, hate and malice"är vad som kännetecknar oss - bara så ni vet.
Säger kvinnan, som lade ut en namnlista på facebook med fullständiga namn till alla de veterinärer som hade undertecknat.

Bodil Carlsson

13 kommentarer:

  1. Jag tycker det är allvarligt och oärligt att förvränga fakta. Att vägra inse att det finns problem i våra raser. Det är inte så man kommer till rätta med rasernas defekter och en del hundars lidande. Jag själv önskar att SKK sätter ner foten ordentligt och ställer krav på uppfödarna. Hoppas även andra länders klubbar även gör så. "Veterinäruppropet" har mitt fulla stöd.

    SvaraRadera
  2. Det känns inte riktigt som att man månar om "sin" ras om det enda man håller på med är att försvara dumhet och ohälsa.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har varit i kontakt med Anki pga felaktiga påståenden om att hon förvägrats den uppdaterade listan och att det först var när hon gått via veterinär förbundet som hon fick den. Detta är lögn. Dels står vårt förbund bakom vår avsiktsförklaring att andningssvårigheter är djurskydd och dels har jag inte ens varit i kontakt med Tullberg i ärendet. Marita Asp Tauni får sig också en släng av sleven kring hennes kirurgiintresse för att hjälpa hundar med defekt anatomi att andas. Här anförs att man måste vänta tills dessa raser växt klart innan man vet. Det är förstås felaktigt. En knipt nos blir aldrig normal. Och senare tids forskning visar betydelsen av tidig kirurgisk insats för bästa resultat. Ingen opererar normala individer. För den som tvivlar har Marita fotat varenda en sedan åratal.

    Anki behöver förstå att hon är lekman och inte ge sig in i den svåra leken att vara veterinär utan en 5.5 år lång utbildning. Det finns mängder av forskning inom det brachycefala lidandet som är globalt och tragisk konsekvens av människan klåfingrighet att hela tiden driva aveln mot allt extremare typer.

    I slutänden är andning lagstyrt. Det är inte hur fult eller ihärdigt man spelar korten som korar en vinnare. Men jag kan inte låta bli att undra vad de 1000 som skrivit på tycker om att ha Anki Hagberg som internationell talesperson för sitt upprop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För den som eventuellt undrar - Maria Karlsson är alltså veterinär och en av initiativtagarna till det upprop, som nu rapporteras på bl a Dog World. Till Maria skulle jag vilja säg TACK än en gång! TACK för att ni svarar för era patienter först och för hänsynen till lättstöta egon sist. Och ja - precis som Maria, så har jag också undrat om alla Sveriges trubbnosägare och uppfödare verkligen tycker att Anki H är den bästa hjälp de kan få....

      Radera
  4. Jag tycker att du ska be veterinär Maria Karlsson (som är den som skött namninsamlingen på det veterinära uppropet) om den listan på rätt antal underskrifter. Vilket är 670 underskrifter.
    Sen tycker jag att du ska kontrollera listan, vilket då gör att du kommer att upptäcka både dupletter, tripletter samt utländska veterinärer.

    SvaraRadera
  5. ... när Jemima Harrison, rätt erfaren vid det här laget när det gäller hårda verbala tacklingar, anser att hon behöver varna Anki H för att det hon säger om Marita A T förmodligen är förtal i lagens mening. Jag har inget intresse av att rapportera nitwits till SKK - som har gott om den varan att ta hand om som det är - och utgår från att både artikeln och kommentarer vid det här laget är välkända för SKK. Men kära nån, vilken bild av hundvärlden det hela ger vanliga människor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jemima Harrison är journalist, precis som jag. Hon borde fatta att det jag skrev om MAT inte ens snuddar vid förtal. I all synnerhet inte som MAT själv har skrivit helt öppet om sina erfarenheter och nödvändigheten av att operera. Det är alltså ingen hemlighet. Hon förespråkar dessutom samtidig kastration! Och detta på hundar under året...
      Däremot tangerar dina attacker på min person förtal och kränkning. En hel bloggsida med attacker enbart mot mig. Det säger en hel del. Är du medlem i SKK? Då vet du säkert att det du ägnar dig åt inte är tillåtet enligt grundregel 1:3 och att du dessutom bryter mot SKK:s policy avseende uppträdande på sociala medier. Något att tänka på, kanske?

      Radera
    2. Anki, om du är journalist, så är du säkert medveten om att jag är ansvarig utgivare för den här bloggen. Har du synpunkter på om det jag skriver bryter mot gällande lag, så vet du väl vart du skall vända dig? Beträffande SKK:s grundregler, så undrar jag ju om de är i särskilt god samklang med vissa av dina påståenden om namngivna veterinärer, men det problemet överlåter jag med varm hand åt SKK att fundera över. Som sagt, de har lång vana, stackarna. Anser du att jag bryter mot samma regler - för guds skull, anmäl mig and be done with!

      Radera
  6. Du menar ungefär som när "motuppropet" stolt berättade att även utländskt trubbnosfolk hade skrivit på? :-) Anonym, för sista gången - vill du ha fler kommentarer publicerade här, så får du våga dig fram med ditt namn. OK?
    Sedan skall jag berätta för dig vad jag har tagit reda på. Det fanns runt 700 veterinärnamn... till dess att djursjukvårdsbranschen anslöt och deras veterinärer under hösten började skriva under, de också. Att utländska veterinärer ansluter sig är väl inte konstigare än att svenska veterinärer gör det? I MÅNGA LÄNDER SER VETERINÄRERNA SAMMA SAK!
    Är det så himla svårt att ta till sig tanken att effekterna av extrem trubbnosavel blir allt mer oacceptabla för allt fler människor, beroende dels på att hundarna som snarkar etc blir flera runt omkring oss, dels på att kunskaperna ökar om vad andningsbesvären beror på ?

    Är det SÅ svårt att man måste komma med påståenden om dubletter och tripletter som förklaring roch dessutom göra det anonymt?
    Ingen av er som kan bättre?


    SvaraRadera
  7. Jag tackar för uppmärksamheten. Idag är jag extra glad eftersom SKK har författat två skarpa brev, dels till landshövding Margareta Pålsson i Skåne med anledning av djurskyddsinspektörernas s k projekt, d v s den häxjakt på trubbnosar som iscensattes som en direkt följd av trubbnosuppropet. Det andra brevet har som rubrik "Nu måste vi sluta skälla på varandra". Absolut, det håller jag med om. Men det som är särskilt glädjande att läsa, är det mycket starka stöd SKK, ja hela Samverkansgruppen, uttrycker för uppfödare och ägare av trubbisar! Gruppen skriver att "såväl uppfödare som hundägare har utsatts för regelrätt mobbning. Även veterinärer har på nätet luftat sina negativa åsikter om uppfödare och ägare av trubbnosiga hundar och djurägare har svarat med att välja bort veterinärer som undertecknat det öppna brevet och djursjukhus som behandlar ägare av trubbnosiga raser respektlöst." Om LS Skånes vedervärdiga "projekt" skriver Samverkansgruppen: "Detta har resulterat i att uppfödare gömmer eller flyttar sina hundar till andra län. En del veterinärer ÅNGRAR att de har skrivit på uppropet och andra vägrar principiellt att besiktiga valpar och vuxna hundar liksom att söva trubbnosar. Olika motreaktioner har startat som "Vi värnar hela hunden" och "Vi älskar våra trubbnosar." Dessa upprop har skrivits under av fler än tusen uppfödare och ägare av trubbnosraser."
    I en kommentar till Samverkansgruppens brev (som lades ut i en grupp på Facebook) skrev jag bl a så här: "Jag välkomnar detta brev. Framför allt för att vår organisation äntligen visar sitt stöd för oss medlemmar. Ett starkt stöd, dessutom. Det dröjde, men det kom till slut, och det tackar jag för. Jag erkänner utan prut att jag är en av dem som bidragit till att i ord och handling visa min förtvivlan och ilska. Jag har ifrågasatt - och ifrågasatt igen - något som dock inte "passade" sig. Min person förminskades på alla möjliga och omöjliga sätt. Man får ju gubevars inte ifrågasätta "sakkunskapen". Jag är dock van vid medial blåst. Mer än 30 års arbete som nyhetsreporter har givit mig ganska mycket skinn på näsan. Orättvisor av alla de slag och uselt underbyggda påståenden (som presenteras som vore de sanning) har jag helt enkelt inget till övers för. Det har jag aldrig haft. Jag är självklart för, att bidra till att göra allt jag kan för att påverka utvecklingen i rätt riktning. Det är vi alla. Men jag kommer fortsatt att se på det som följer med kritiska ögon. Det är min självklara rätt - och skyldighet."
    Slutligen vill jag säga att mitt initiativ med uppropet "Vi värnar hela hunden" tagits emot med enorm glädje och uppskattning både här hemma och utomlands. Jag har dock inte varit ensam om att kämpa, vi är många fler som jobbat hårt i kulisserna. Nu ser vi resultatet. Vindarna vänder. Som du skrev, Maria: "Då ordnar det sig, ska du se."
    Någon uppgav lite slarvigt att Bodil C var veterinär. I själva verket är hon psykiatriker. Det förändrar ju ingenting i sak. Titlar och långa utbildningar imponerar inte på mig. Det är hur man interagerar med sina med- och motmänniskor, som verkligen betyder något i det långa loppet.
    Därmed tackar jag för mig och önskar allt gott!

    SvaraRadera
  8. Anki - jag är inte riktigt säker på var du (utförligt) citerar dig själv och var du citerar SKK resp en samverkansgrupp resp trubbnosuppfödarnas åsikter i denna känsloväckande berättelse om mobbning och tappert folkligt motstånd. Timman är dessvärre sen, så idag hinner jag inte gå igenom detta. Med din tillåtelse återkommer jag gärna. Men du, evigt undflyende i dina repliker kvarstår något - själva sakfrågan. Handlar det verkligen mest om dig? Eller handlar det om resultaten från WBBP-studien i Cambridge och andra studier, som helt enkelt finner att de extrema kortnosraserna inte har normalt fungerande andningsvägar? Du är skicklig på att undvika sakfrågan, Anki. Jag kan inte begära att du tar upp din tid med att gå igenom inläggen som förklarar studien, det tar faktiskt en stund. Så därför har jag ett förslag. Jag visar - för dig särskilt, givetvis, men för alla läsare oavsett vilken sorts hund de har - en bild av en normalnosad hunds skalle och övre luftvägar. I genomskärning. DU visar MIG hur du tänker dig att få in de strukturerna i en extrem kortnosprofil. Det skulle kanske intressera många. Deal?

    SvaraRadera
  9. Som vanligt klipper och klistrar Anki Hagberg vilt när det gäller mina åsikter.
    Tidig kirurgi har en bevisat god effekt mot BOAS. BOAS affekterar mopsar i varierande grad till 100% - se länken från erkända UFAW http://www.ufaw.org.uk/dogs/pugs. Vi i uppropet anser att människan inte har rätt att avla fram djur som döms till ett livslångt lidande. Jag har absolut inget emot att kastrera djur utan genetiska förutsättningar till en frisk avkomma, om ägarna önskar så. Anki H. Var tycker du gränsen går för förtal ?
    Marita Asp Tauni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr tror jag inte, att gränser är Anki H:s bästa gren. Jag kan för egen del ta lätt på den saken. Det inte mitt yrkesarbete som beskrivs på ett sådant sätt, att mina patienter kan bli avskräckta från att söka hjälp. Du har ett mera allvarligt problem med Ank H.s verbala framfart. Mitt intryck är nog, att påståendena om hur och varför du utför kirurgi på hundar ligger på den bortre sidan av gränsen för förtal. Jag är bara osäker på, om Anki H själv förstår det.

      Radera