tisdag 19 februari 2013

EN NÖRDS BEKÄNNELSER

...Jo, alltså, den kommer! Dagen i paradiset! Vänta bara! Ofrivilligt och sorgligt missade jag de första timmarna på konferensen i Västerås - skelett och leder och vinklar, såna saker! Men jag gjorde vad jag kunde. Mitt emot mig på tåget upp från Skövde satt en ung tjej, klädd i en någorlunda tajt top, fullständigt försjunken i sin bärbara när hon inte starrbligade  i en lärobok i internationell författningsjuridik. Ett lyckligtvis mycket krävande ämne, som gjorde henne omedveten om sin omgivning rätt länge.
Så medan tåget pilade fram i det enahanda snölandskapet monterade jag bort hennes nyckelben, fällde ihop hennes bröstkorg till båtform, kapade överarmsbenen till  löjliga småbitar och försökte bygga ut skuldermuskulaturen till att bära upp 60% av hennes kroppsvikt. Jag byggde om henne till hund.
Inte helt framgångsrikt, måste jag erkänna. Men biologin hade lite mera tid på sig, när den gjorde jobbet på riktigt -  och dessutom blev den inte tvungen att sluta för att ägaren till däggdjurskroppen började titta undrande.


Dagen i paradiset? Jo, det är den då en duktig veterinär kan tryckas in i ett hörn och äntligen svara färdigt på alla frågor! Varför har dom tretton bröstkotor? Vad ska dom MED hela sju ländkotor? Varför i jisse namn har dom inte sinusrytm som vi? Är deras mellanhandsben sammansmälta? Varför har dom överhuvudtaget blinkhinnor, när vi klarar oss utan? Vad använder dom genen MDR1 till när den inte är muterad utan i originalskick?
Varför har jag inte den blekaste aning? Varför har jag inte ens varit nyfiken?
Fråga mig inte, men nu är jag det! Jättenyfiken!
Det finns ett bra, logiskt svar på varenda av av frågorna. Förmodligen är alla svaren som de brukar vara - fullt ut kända enbart av Vår Herre eller motsvarande, även om Marie B gjorde ett tappert jobb som stand-in  i  superkorta versioner av kurserna i anatomi och fysiologi...
...men i den del vi tror att vi förstår brukar biologins svar på frågor vara samtidigt mycket enkla, mycket komplicerade och mycket, mycket vackra.


Bodil Carlsson





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar